Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettbeteende
Läst 3877 ggr
Lina
0

Osäker häst

Min häst är ganska så osäker på människor. När han ska bli tagen i hagen eller i boxen så måste man ta den väldigt lugnt annars så backar han och går iväg ( han springer aldrig eller stressar upp)
Jag snackar lugnt med honom innan jag tar honom i boxen, låter han komma fram till mig och nosa lite först. Jag klappar och snackar med honom innan jag tar tag i grimman.
När jag ska ta honom i hagen så går jag inte direkt mot honom utan jag går lite serpentiner, plockar sten whatever, just för att jag inte ska kännas som ett hot som tränger sig på. Jag stannar när jag fått kontakt med honom och börjar snacka med honom. Oftast kommer han då fram till mig och nosar lite men jag hinner bara föra fram handen innan han vänder ( om han inte gjort det tidigare) Jag börjar då om igen, försöker få hans uppmärksamhet, han kommer fram, jag får tag på honom eller han vänder och jag får börja om.

Jag är alltid väldigt lugn när jag handskas med honom och jag tränar att han ska följa efter mig, stanna, backa, gå fram, höger, vänster etc med hjälp av mitt kroppsspråk, alltså ingen fysisk kontakt. Och det funkar bra, då är han lugn och följer mig utan att linan sträcks. Har även kört "de sju lekarna" lite.

Han var inte mycket hanterad innan jag köpte honom. Han stod i en hage lite större än en box. Jag har ägt honom i en vecka. Han är fyra år.

Har ni några övningar, lekar som kan få oss att bli polare, eller att han ska lita på att jag inte tänker äta upp honom.
Jag har inte bråttom, det får ta den tiden det tar.

MalinSandman
0

i början kan du testa att ta med nån godsak till honom, så han får en smakbit av något han tycker är gott, så han tar att du fångar honom med något possitivt, och bara bygga upp förtroendet med de 7 lekarna osv, det funkar xD

Lina
0

Godis är inget alternativ då det är mig han ska komma till och inte godiset. Godis får han i krubban inte från min hand. Flört

Pheobe
0

Jag skulle satt mej i hagen hos en sådan häst, på en stor balja. Sen skulle jag låtit hästen komma, sätta dej gärna med ryggen emot honom. Han kommer nafsa dej i ryggen och lite varstanns. När du väl har hästen orädd för dej på detta viset kan du göra lite häftiga rörelser så han skyggar undan, sen stelnar du till och låter honom komma nära igen. Jag lovar att efter ett tag lär han sej detta.

En annan grej senare i träningen kan du lägga en pressenning i hagen. Kliv på den, prassla med den. Bry dej inte om hästen. Sen sätter du dej en bit in på den så han måste sträcka halsen mot dej för att få kontakt. Detta är en kul övning men bara när han väl känner samhörighet med dej.

Du har inte haft pålle så länge?

Zaphix
0

I hagen skulle jag använda samma sätt som jag använder med min foderhäst.

Gå mot hästen så länge den ignorerar dig eller gå iväg, fortsätt att gå efter/fram till den.
Så fort den tittar på dig (och ser nyfiken/glad/positiv ut) så går du åt andra hållet.
När den tittar bort så fortsättar du sätta press på den genom att gå framåt och efter den.
Tittar den på dig och du är relativt nära så kan du stå still och tjofsa lite i maken.
Och å fortsätter du så tills du får komma fram. Du lättar alltså på pressen genom att gå ifrån och släppa blicken. Sjunk ihop lite med kroppen också, och sträck på dig när du går emot den.

Typ.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

Laserknas
0

jag skulle köra väldigt mycke Join up med honom och ta honom till ställen där du är hans ända trygga punkt. typ till något ställe som han tycker är lite läskigt så han lär sig att du inte tar honom till något farligt. väldigt mycke samarbets övningar skulle jag även köra med den hästen så att förtroendet ökar

Lina
0

#4 Det är ju i princip så jag gör  (:

#5 Har du några tips på sammarbetsövningar?

hestellen
0

Umgås mycket med hästen. Bara sitt hos honom i boxen o rykta honom massor! Tar tid men gör susen i längden!

exitingsvillemo
0

#7 enkelt och bra! Så skulle jag också göra. Lägg inte fokus på att hästen är lite skraj och osäker utan gå in i hagen/boxen med den inställningen: Jag ska gå ut och hämta min häst och sen ska vi mysa lite.

Du kommer få resultat när han väl har landat =)

Rykta i massor och börja inte med några avancerade övningar som träns eller sadel-vänjning (om han inte kan det redan) förrän du obehindrat kan stryka honom över hela kroppen och han kan slappna av i din närhet.

Att bara vara i hagen och pyssla med annat är också mycket bra det ska du fortsätta med. Men målet ska inte alltid vara att få tag på honom utan ta med skottkärran och grepen och passa på att mocka hagen lite. När du är klar med ditt så går du bara däreifrån, även om han söker kontakt behöver du inte försöka fånga honom, bara för att…

Risken med en otrygg häst är att man som ägare ibland får lite svårt för att säga ifrån om hästen gör ngt dumt (bits, sparkas osv) därför är det viktigt att du inte tappar din roll som ledare.

Din häst beter sig helt naturligt, han ser dig som högre i rang och väljer därför att gå undan för att inte riskera en konflikt med.

När du går emot honom, tänk på din hållning. Sänk axlarna och huvudet och försök se ut som att du inte utgör ett hot mot honom. När du väl kommer fram kan du bjuda in honom på en "klia-manke-stund" sen går du bara därifrån. Tänk på att inte gå emot honom rakt framifrån, utan lite från sidan, så han ser ditt kroppsspråk.

Hihi blev lite virrigt hoppas du förstår hur jag menar =)

Laserknas
0

#6 Jag är så himla kass på att förklara men om du går in på google och söker på Sammarbetsövningar för häst. Där finns de en hel del bra sider med förklaringar och bilder:)

En övning är t.ex bugning

Kickilu
0

Jag har varit med om precis samma sak med min häst. Han var tre när jag köpte honom och det har varit många år av hårt arbete men det har varit värt det. Jag gjorde som du ( de sju lekarna samt var på horsemanshipkurser) Gick så ofta jag kunde ut i hagen - ibland för att klappa på honom, nästa gång för att sätta på grimman och ta av den igen, gången därpå fick han en morot och sedan gick jag. Han blev en enmanshäst. Det har bara varit jag som kunnat hämta honom. Fast jag tittar honom aldrig i ögonen och går mot magen och börjar klappa honom och sedan grimman. I början fick jag lägga grimskaftet runt halsen och sedan grimman. Idag är han tolv år och jag kan hämta honom hur som helst och nä som helst men jag tittar honom aldrig direkt i ögonen. Det funkar även med några andra människor nu. Vi är alltid samma folk som hanterar honom. Nu kan jag tänka tillbaka på de timmar jag traskat efter honom i flera år och känna vilket bra jobb jag gjort och det har verkligen varit värt det. Jag kan inte komma ut stressad till honom i hagen för då får jag inte ta honom. De är smarta de små liven. kämpa på och Lycka till.