OT..Alltid sjuk
Nu handlar inte detta om hästar utan om mig själv…måste bara skriva o höra vad ni tror det kan handla om, så trött på detta nu.
Ändå sen början av dec har jag i stort sätt varit sjuk hela tiden. förkyld, ont i nacken (å då menar jag RIKTIGT ont i nacken. har whiplash sen -06. få då ta starka värktabletter för att stå ut) mår ibland illa av värken…. hosta, ont i halsen som känns som den emellanåt svullna upp och jag har svårt att svälja.fryser och svettas om vartannat, men har inte haft feber… snuvig, ont i öronen… kommer låta roligt men varje gång jag blir förkyld med utbryter typ nåt herpersaktigt på min näsa som blir gulaktigt och äckligt + att hela vänstra näsborren FYLLS av sårskorpor som gör så jag inte kan andas…… jag är MEGATRÖTT på att alltid må så här. Jag sover dåligt pga av detta och är med det allmänt trött jämt. Har nästan varje dag huvudvärk i mindre och större grad. Äter hälsokost för blodet, magen och dricker nåt för att rena kroppen och bli piggare( går ju sådär med att bli piggare..:-). Går hos en massör 1ggr i månaden. När jag kommer dit känner hon alltid stress och "stängda vägar" i min kropp. Hon "renar" mig typ..(låter konstigt…men hon rör mig knappt och jag har jag jättevärk och är jättetrött efter varje pass, vilket går över till dagen efter) Lite jobbigt att må så här när jag har My att ta hand om med och orka med….
JAg börjar jobba nu 1 feb efter mammaledigheten och känner ganska pinsamt o komma dit och må som jag gör…. går jag till en läkare kommer de ju bara säga att det är förkylningstider nu…
jag tycker det låter som om du borde gå till en läkare, även om det är förkylningstider som råder, förklara alla dina symptom/problem och se vad dom säger. något måste det ju finnas dom kan göra, för det låter ju onekligen inte kul…

Man ska vara trött efter massage.
Nu till svaret på din fråga, jag tror du har sömnbrist då blir alltid kroppen motagligare för infektioner, nästan ett sätt för kroppen att få vila.
Kan du få avlastning så du kan få sova ut ordentligt några gånger, det tar tid att sova igen förlorad sov tid. Försök sen leva lite som skalman i Bamse, du vet hans mat och sovklocka den är inte så dum den 
ah, det pratade dom om på radion, en undersökning som hade gjorts, och som visade att personer som sov mindre än 7-8 per natt blev lättare, och oftare och mer sjuka än personer som sov sina rekommenderade timmar.
så vad lorita säger kan nog stämma ganska väl.

jag tror inte jag har sovbrist så…utan det är för att jag vaknar av att jag inte kan andas, täpt i näsan, ont i halsen eller nåt annat. Innan kunde jag inte somna för värken i nacken…

jag tycker du ska kopiera in din fråga här o lägga den på www.fibromyalgi.ifokus.se tydligen kan whiplash ge fibro!
jag har haft som du sjuk ständigt och fick ont lite här o där (ryggen,spänningshuvudvärk mm mm) detta leder till att man sover som en skit dessutom. Är du en som funderar mycket? Tänker du på detta mycket är det mycket du vill hinna med? Hur har du det med blodvärdet? Jag är en funderare utan att jag tänkt på det :S varje gång det dycker upp något kan vara en liten sak ex vi ska åka till Ullared så blir jag orolig undermedvetet. Detta leder till ont i huvet-rygg o mycket trött. Jag har gjort flera saker för lösa mina problem, pratar mer med min man,tar järntableter,o vilar 1 (ser på tv) och framförallt ber om hjälp med sysslor. Sen köpt en glödlampa som ger lite sol i denna trista mörker. Har även haft panikångest fast det var flera årsen detta sitter i o gör att man måste vara omtänksam mot sig själv. Hur ser din vardag ut? hinner du vila ? för har man fullspäckad varja dag så hinner inte man vila ut o bara pusta ut. Mitt råd är att tänk till lite, för att du inte ska drabbas av panikångest det är rätt vanligt att man får det trots att man anser sig leva bra (kärlek,jobb,barn,hästar,djur,hus) ja man har lite väl mycket man är rädd om kan man säga.
#0 som Lisette säger, ofta kan man utveckla fibromyalgi efter man har fått whiplash skada, det är inte alls ovanligt. Med fibro kommer vissa andra besvär, som tex utmattning och dårlig sömnkvalitet, man kan altså ha sömnbrist trots man sover riktig många timmar. Efter jag blev sjuk med fibro upptäckte jag dessutom att nånting så simpelt som en förkylning kunne hålla i månader i sträck innan det gav sig
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Vad själva orsaken till allt är kan jag inte gissa om. Men om du går till läkaren kan du få hjälp med alla dina symptom. Han kommer ju att dokumentera allt och det är bra för framtiden, i fall att det blir långdraget det hela.

#5 Tack…har gjort det nu….
#6 ja mkt det har jag ju från morgon till kväll då jag har en dotter på 13 mån som nu inskolas på dagis, jag ska börja jobba 1 feb, har en gubbe hemma som inte städar eller hjälper till med hushållet (lagar mat ibland) och sen hästen som ska skötas så visst har jag full rulle. Vila hinner jag inte göra så mkt då My inte sover så länge längre om dagarna. de små stundrena som hon sover måste jag passa på att plcoka undan och diska m m här hemma för annars ser det ut som ett misärhem snart….vi är väldigt trångbodda överhuvudtaget… så det jag sover är om nätterna och nu när jag e förkyld så sover jag dåligt och blir trött då jag e sjuk så länge…
#7 Hur kollar dem om man har fibro då? Hur fungerar kroppen om man har det?
#9 svårt att svara hur kroppen fungerar, för det är så himla olika från en person til en annan. I regeln får man diagnosera fibro ut från hur många tender-points på kroppen man har smärta på vid lindrig tryck och vid att utesluta andra sjukdommer som delar en eller fler symptom med fibromyalgi, så det kan ofta lätt bli en långdragen process om man har otur med läkaren, jag skal inte juga på det.
En reumatolog brukar kunna fastslå diagnosen lite snabbare enn en vanlig läkare, men man måste gjennom blodprov och röntgen för att utesluta vanlig reumatism (som kan låta sig påvisa vid blodprov) eller synliga ledskador, fel på spinalkanaler o så som röntgen och magnetröndgen avslöjar
Men jag kan fortsätta på andra sajten så vi inte kapar Lisettes hästforum ;)
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

#10 oki….:-)
Lisette….du blev inte jättearg va???

haha nej då! ;)