använder du torv?
om du använder torv kan du inte skriva lite hur man sköter å mocka me de? jag är nybörjare i torv-världen men lite osäker på hur man använder de???
tacksam för svar ;-)
Jag har haft torvbädd…
Börja först med att kalka om det behövs (jag gjorde det inte). Sen slänger man på ett grundlager med torv, hade hästn i en spilta av modell större då, det gick åt 2 balar. Sen är det till att vattna och stampa och vattna så att det "sätter sig". Ska då vara absolut dammfritt. Sen slängde jag på lite spån över i början. Torven mockade jag inte ut men spånet mockades ut allt skitigt och pissigt varje dag.
Sen när jag slutade att slänga på spån över tog jag ut skiten varje dag och om ngt ställe såg lite äckligt och geggigt ut. men aldrig gräva i själva grundbädden! Fylla på efterhand med torv och vattna efter varje påfyllning.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det kan man göra lite som man vill med. Antingen så slänger man ut allt (skit+ kiss), så man bara har lös torv i boxen. Eller så har man bädd (fördel att vattna+stampa innan) där man tar bort skit och det "klafsiga" kisset, och lämnar det torrare, och kalkar och lägger torv över.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Kan tillägga att jag har en bronkit häst och har man häst med luftvägsproblem så är torvbädd det absolut bästa.
Med vänliga hälsningar
Chess

Åhh jag älskar torv!! Har haft spån praktiskt taget hela mitt liv och blev riktigt besviken när bonden i gamla stallet inte längre ville hämta spånet så vi var tvungna att byta till torv. Men ändrade mig ganska snabbt då det är superlätt att mocka, blir en fin bädd om man sköter den på rätt sätt och "hyvlar" av den tillräckligt ofta! När jag bytte stall hade dom spån där och då saknade jag till och med torven.. Spånet luktar mycket mer om man har en häst som kissar mycket och det är inte alls lika drygt!
När jag började med torven la jag in ganska mycket till en början då jag ville ha bädd och det tar ett tag för det att "plattas till" så första veckorna var det jobbigt för det var rätt rörigt, men sen när det plattats ordentligt är det bara att fylla på en bal i taget så att det alltid är ett lager ovanför bäddytan. Jag tog nästan bara bort bajset när jag mockade, om hon hade kissat synligt eller mycket på samma ställe tog jag bort det och la extra torv där så att det inte skulle bli några ojämnheter när det plattades till. Hur ofta man måste byta bädden beror nog på från häst till häst och hur stökig den är i boxen.
Lycka till =))
//Mickan

Jag har aldrig varken vattnat eller kalkat min torvbädd, har fungerat kanon ändå faktiskt.. =)
//Mickan
#5 Fördelen med att vattna är väl att den sätter sig fortare och är snällare mot luftrören? För torven jag köpte var iaf ganska dammig…
Med vänliga hälsningar
Chess

oki…. jag bara låter kisset ligga kvar å tar ut bajset… men hos den en hittar jag inte så mkt efter jag bytte till torv! men ytan är torr och ren…
men hur ofta tror ni man ska ut med hela bädden??? måste vara ett jätte-jobb ju… men kan ju inte bara fylla på då blir det ju meterhögt ;-)
det jag inte riktigt förstått…
Hela bädden tar jag ut till sommaren,1 ggr/ år, fyller på när det ser tunt ut i boxen.
jag har jobbat i ett stall som har torv bäddar och vi byter bädden 1 gång om året. ganska jobbigt om man inte har en sån där mini traktor.. dessutom luktar det jätte illa!
men är jätte smidigt att ha bädd. om bädden blir för hög så får man ju ta bort lite av det översta lagret och sen lägga på ny torv.
#7 Låter du allt kiss ligga kvar?
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

#7 du ska ju enligt lag rengöra stallet en gång om året, så då får man mocka ut.
det är faktiskt inte så jobbigt som man kan tro. det lägger sig i lager, så det är lätt att lägga i skottkärran. går fort att göra det.
vi använder torv. hämtade fyra kubik löstorv och vi har inte ens använt hälften.
börjar med att kalka, strör sedan torv i hela boxen. vattnar och stampar i början. men sedan sköter hästen det själv.
tar ut skiten och låter det blöta vara kvar, tar ny torv ovanpå det som är blött. gör bädden någorlunda jämn. skulle det bli jätteblött på något ställe får man ta bort där och lägga ny torv på.
jag älskar torv! det blir inte mycket i stacken om man mockar rätt.
enda nackdelen jag kan komma på är faktiskt att hästarna inte gärna äter sitt grovfoder om den ligger på torven, eller om det kmmer torv i fodret.

#7 läs mitt inlägg i #4 Man får hyvla av lite när det blir ojämnt eller för tjockt… Det är ett jättejobb att ta ut hela bädden men det brukar lossna i stora kakor så det går rätt fort även om det är tungt =))
#6 Vi har haft tur med torv, den har inte vart speciellt dammig och lagt sig ganska fort ändå.. Jag undviker så mycket vatten som möjligt då jag vill hålla bädden torr :)
//Mickan
Jag använder torv nu när det inte går att få tag på spån. Han har ingen bädd så mockar som vanligt. Lägger sig bra under natten, så ska köra på med torv blandat med spån sedan.

tack för alla svar! då fortsätter jag som jag gör, så får jag se vad som händer! än så länge e jag lite imponerad då min ardenner är en riktig gris men med torven är det torrt å fint på ytan…..
Vi har haft torv länge. Både i lösdriften och i boxarna.
Vi fyller på då de stallas in (eller flyttar till vinterhagen). Då är det fyllt med ett relativit tjockt lager med torv. Vi vattnar INTE torven. Tycker inte det behövs. Sedan mockar vi ut bajset varje dag och låter det kiss som rinner enom torven vvara kvar om det inte blivit genomblött. Då tar vi bort det blöta och lägger på nytt torv. I lösdriften tar vi bara bort bajset varje vecka eftersom vår lösdrifts botten består av grus. Det gör att kisset rinner ner i marken men är då renat av torven. På våren då hästarna går på bete mockar vi ut allt. Det tar en liten stund men är ändå rätt enkelt då torven är så lätt.

alltså….jag kanske ska byta till torv i alla fall…låter som det är lättare att mócka än spån…jag upplevde det inte så när jag hade torv till Pim….men Kingen e sån kissenisse så det är ju blött i hela boxen varje dag nu när jag har spån….:-/…så går åt ganska mkt spån har jag märkt

det går helt klart åt mkt mindre torv! det är jättesnålt.
Dessutom är det bättre för hästen med torv. Terpentinet i träspånet avger gaser som inte är nyttiga att inandas. Kiss i torv blir också neutraliserat. Alltså bättre för miljön.
Sen blir bönderna gladare för torv som inte behövver ligga och brinna utan kan kastas på åkern direkt.
Mindre mängd gödsel behöver hanteras.
Luktar mindre amonika i stall med torv.
Kan det bli bättre?

Jag har aldrig tyckt om torv men en av mina hästar kommer alltid ner i betonggolvet oavsett hur mycket spån ajg fyllde. Då började jag med torvbädd med spån över.Funkade kalasbra. Gjorde så även till den andra. Nu får jag knappt tag på spån så då har det blivit bara torv och det är helt klart en vana. Funkar alldeles utmärkt och jag tycker att det verkar drygt också.
Kan tänka mig att boxen ser snygg och fräsch ut med torv i botten och spån ovanpå.

min lilla kissar med mycket, men på samma ställe, så jag brukar göra som så att jag "skrapar" på bädden där han kissar, kalkar, och sedan drar jag över ny torr torv.
I love torv, 1:a året jag använder det och kommer klart fortsätta.

#20 det är ju onnan häsen kissar o rör runt.