använder du torv?
om du använder torv kan du inte skriva lite hur man sköter å mocka me de? jag är nybörjare i torv-världen men lite osäker på hur man använder de???
tacksam för svar ;-)
Jag har haft torvbädd…
Börja först med att kalka om det behövs (jag gjorde det inte). Sen slänger man på ett grundlager med torv, hade hästn i en spilta av modell större då, det gick åt 2 balar. Sen är det till att vattna och stampa och vattna så att det "sätter sig". Ska då vara absolut dammfritt. Sen slängde jag på lite spån över i början. Torven mockade jag inte ut men spånet mockades ut allt skitigt och pissigt varje dag.
Sen när jag slutade att slänga på spån över tog jag ut skiten varje dag och om ngt ställe såg lite äckligt och geggigt ut. men aldrig gräva i själva grundbädden! Fylla på efterhand med torv och vattna efter varje påfyllning.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det kan man göra lite som man vill med. Antingen så slänger man ut allt (skit+ kiss), så man bara har lös torv i boxen. Eller så har man bädd (fördel att vattna+stampa innan) där man tar bort skit och det "klafsiga" kisset, och lämnar det torrare, och kalkar och lägger torv över.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Kan tillägga att jag har en bronkit häst och har man häst med luftvägsproblem så är torvbädd det absolut bästa.
Med vänliga hälsningar
Chess

Åhh jag älskar torv!! Har haft spån praktiskt taget hela mitt liv och blev riktigt besviken när bonden i gamla stallet inte längre ville hämta spånet så vi var tvungna att byta till torv. Men ändrade mig ganska snabbt då det är superlätt att mocka, blir en fin bädd om man sköter den på rätt sätt och "hyvlar" av den tillräckligt ofta! När jag bytte stall hade dom spån där och då saknade jag till och med torven.. Spånet luktar mycket mer om man har en häst som kissar mycket och det är inte alls lika drygt!