ponnymätning till vilket pris?
Jag undrar vad ni betalar runt om i Sverige för att få eran ponny mätt?
Tycker att det börjar bli lite väl dyrt nu.Här i Hälsingland ska vi få betala 750:-/ponny.
Det är minst 10 ponnyer som mäts vid samma tillfälle.Har inte sett att nån annan tar så mycket betalt!Vad är eran uppfattning?
Herre jösses! Varför ska det kosta så mycket, låter ju helt befängt?!?

Det beror på vilken slags mätning det gäller och om kostnaden för veterinären är inräknad. Jag tar 250:- inkl. moms. och 20:- / mil. Är det en slutmätning behövs två mätmän. Vid all mätning krävs veterinär och det kan ju kosta olika mycket. Jag tycker inte att det är orimligt att en mätman tar 200:- + moms, om man betänker att man kanske reser många mil och är borta en halv dag för att mäta en häst och får 200:- (som sedan skall skattas) för det. Nu skall vi även betala 100:- om året för rätten att vara mätmän. Dessutom skall vi hålla oss med godkänd mätkäpp och scanner för att kunna läsa av chip. Ingen skall tro att det är ett lönsamt jobb att vara mätman, men det är ganska trevligt att träffa trevliga ponnyer och ponnyägare.
Agneta Hecht, medarbetare på gotlandsruss ifokus
www.vikingponnycenter.se
~~ Livet fick en skjuts, när vi skaffa russ! ~~
#tycker 2 ger dig bra svar ang vad det kostar . tycker 750kr låter lite väl mycket och det e inget glassigt att mäta lr göra pass , men som entill säger kul o träffa trevliga ponnyägare o ponnys.