Vad händer med hovskägget??
När man helklipper hästen (även ben och huvud) hur blir det då med hovskägget?? ser det inte konstigt ut? (bilder nån?) och hur gör ni med mulen? har hört att vissa använder rakhyvlar men det låter inte klokt i mina öron….
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

hovskägget åker med det också. iaf på min häst. Fast sen så rakade vi bara benen på henne för dom skulle sticka henne på djursjukhuset. Men kan inte tänka mig att de låter det sitta kvar det måste se konstigt ut?
Jag har hästar som jag trimmar hovskägget på året runt, ädla hästar som inte har mkt hovskägg…
Jag klipper bara halvahuvudet, utmed sidostycket och käcken och ner till mungipan, för att inte klippa nära ögon och på mulen.
Tycker inte man ska klippa bort känselhåren…
/V

det jag tänker mest på angående hovskägget är när det växer ut igen om benen är klippta. ser det inte konstigt ut?
#2 Klipper oxå hovskäcket på min häst men då har han ju pälsen kvar…
tycker inte heller att man ska klippa känselhåren
#0 Vi klipper hovskägget med en mindre klippmaskin på vintern. PÅ sommaren tar jag det med vanlig saj då bara hovskägget ska snyggas till lite! Använder samma maskin i huvudet…
#2 och #3 Det är förbjudet enligt lag att klippa bort känselhåren!
På bilden är hur jag klipper huvudet, har ingen bra bild i profil på hela pållen…

kallblod ska ha mycket hovskägg tycker jag, över lag tycker jag att hovskägg ska finnas kvar, jag gillar det :)

#5 du klipper inte det hovskägget, det ska han ha
hovskägg skyddar karleden också så låt det finnas om det fins, möjligen om du ska tävla högre klasser i dressyr så kan det åka

Peppe!!!!
för bövelen! Låt skägget sitta! ^^
Det vart ju jättesnyggt på din älskling, jag skulle aldrig klippa av Harrys sitt om han itne skulle få jätteproblem med skabb elelr liknande….

som jumpingqueen skrev. det är olaglig att ta bort känslelhåren på hästar (ivf i usa) och jag har för mig att det är samma sak på hundar o katter i sverige.
hades ska absolut ha kvar sitt hovskägg linnea! don't touch it! ;)
min granne frågade när ajg skulle ta bort calles, tog jag inte bort det så skulle hon göra det. hon har inte rört det än och hade hon gjort det så vet jag inte vad som hänt.
det finns där av en anlednign.

man ska inte klippa bort håret från mulen har jag fått lära mig.

åhh..kallblod skall ha mycket hår. Även hovskägg, det är ju fint =)
Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!
S*Luddhuvet´z
Brukar ansa Lyriks hovskägg lite när det är lerigt ute, annars blir det mugg. =(
Med vanlig sax.
men lisette, varför ville hon klippa av det ?

Min har inget, så jag slipper fundera!

Musse hade småsmå tussar, bara några strån hovskägg så det åkte all världens väg, eftersom det va så lite så fyllde de ändå ingen funktion. Tycker att raser med mkt hovskägg ska få ha det.

#13 för att hon tyckte han skulle se ut som en riktig häst. men ikke sa nicke… :D
äh, riktig häst har hovskägg ! ;)

men jag kan iofs hålla med om att det ser konstigt ut om heeeela hästen inkl ben är klippta och hästen har hovskägg. men är benen oklipptah ade jag lämnat skägget.
Man brukar inte klippa hästen på hela huvet. (hästen svettas vell inte där? mitt på nosryggen? min häst gör inte det iallafall) :P och inte heller på hela kroppen. och om man är en klok hästmänniska klipper man inte bort hovskägget! liksom, varför då? hästen har det ju som skydd för karleden, och det är ju bara bra :)
så att den inte får mugg och annat otrevligt.. visst kan man klippa det när det blir så långt så att hästen snubblar på det xD
Och att raka hästen på mulen låter ju helt sjukt! vart har du hört det, stakars häst säger jag bara :S

jag klipper alltid bort hovskägget på Peppe med en sax, det jag undrade var om det inte såg konstigt ut när man klippte hela benen med maskin…när det har börjat växa ut lite.
tycker inte att hovskägget ska vara kvar om det inte är ett kallblod som ska ha det. lättare att hålla rent när det inte är hovskägg och kan ju inte vara bra när det blir blött och lerigt, helt omöjligt att få rent
#19 Att man rakar hästar i ansiktet är för att det helt enkelt är bekvämare att sköta och ser snyggar ut.
Är inte särskilt ovanligt att man klipper av känselhåren på mulen för att man inte tycker det är snyggt…
/V

På arabutst. får man inte ha klippt av känselhåren på hästen, jag tror det nästan klassas som plågeri då de har känselnerver där.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#9 Det är förbjudet även i Sverige sedan i sommras!
#19 Mina hästar svettas i pannan! Men jag skulle aldrig klippa dem på mulen i vilket fall! Mina hästar har alltid haft klippt hovskägg, och aldrig haft mugg!
#22 Ja de har massor med känselnerver där. Men de känner det inte när man klipper bort det med sax. De känner efter vad det är för mat, de ska äta å sånna saker med dom…

#23 Och just därför får man inte ta bort dom ;o) Dom är viktiga för hästen förmåga att registrera sin omgivning.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
#24 Nej, skulle aldrig ens drömma att klippa bort dom.. Dom är ju dessutom så söta i dem:D