Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 975 ggr
KatrinM
0

Höbyte , extremt känslig?

Hej där, hoppas att någon kankse har något tips till mig. Jobbar med ett varmblod på 12år. Fd. travare som skadades och hamnade i "fel" hem efter det och har därför en speciell relation till mat. Men mitt problem är att han är väldigt känslig för byte av hö. 
Vi har eget hö som vi fodrat med sen han kom till oss, men vi har köpt nytt och började en övergång för ca tre månader sedan. Vi ökade mängden under en månad men det slutade med att han blev väldigt lös i magen. Samma sak hände nu när vi verkligen behöver byta hö och även om vi bara ökar det nya höet med 20% i veckan klarar han inte av det och blir lös tills vi byter tillbaka.
Många hästar är ju lite känsliga i övergångar men de brukar ju "vänja" sig. Vet inte riktigt om det kan ha med hans bakgrund att göra eftersom han inte fick den vård eller mat han skulle ha och bara förföll under ett bra tag. Kan han ha blivit känslig pga det? 
Vi ska börja medmagotarm och har provat vanlig fil och några andra fodertillskott men inget har funkat 100.
Hoppas någon har något tips :)

Chestnut
0

Har det nya grovfodret någon annan struktur (grövre eller mindre strån), innehåller andra arter eller liknande?

Annars börja med mag&Tarm eller liknande (Bakteriebalans rekommenderas av mig) ett par dagar innan ni introducerar det nya grovfodret.

Med vänliga hälsningar
Chess

AnnaLundin
0

Prova att ge vanlig bakjäst, ca ½ paket om dagen.

Bakjästen har en (bevisad) positiv inverkan på de goda tarmbakterierna i hästens tarmflora. SÅvitt jag vet så är det inget annat preparat som har bevisats ha den effekten, åtminstone inte lika effektivt.

Blir han bättre i magen med jästen, så ge mer av den och gör ett snabbare foderbyte. Då får hans tarmflora chansen att ställa in sig på det nya grovfodret. Det är ju liksom en praktisk omöjlighet att alltid ha samma grovfoder.

gejsa
0

Är hästen kollad så den inte har mask? Om det är torrt hö så borde det inte märkas så mycket skillnad vid byte. Däremot hösilage är ju värre eftersom det är olika blött osv.

KatrinM
0

Det är ju klart att det skiljer lite hö från hö, men det gör det ju alltid när det inte kommer från samma ställe. Men synbart är det inte någon större skillnad. Han får bara hö, ingen silage men ska prova om jag får i honom magotarm annars provar jag bakteriebalans och hoppas att få bukt med magen hans!  :)

AnnaLundin
0

#4 - det är både bättre och billigare med bakjäst än mag-tarm. Bakteriebalans undrar jag om det ens är avsett för hästar??

Marrsson
0

Jag ger extra B-vitamin vid foderbyten, min häst blir mycket bättre av de.

Men som AnnaLundin skriver så är ju vanlig bakjäst både billigt och bra! Tyvärr så äter inte min häst maten med jäst, jag har inte riktigt fått kläm på hur jag ska ge honom de? Tips?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Chestnut
0

#5 Det står smågrisar på förp (kan hända att det även står idisslare) men har fått det rekommenderat av veterinär och det funkade då utmärkt till min häst, betydligt billigare än Mag&Tarm….

Med vänliga hälsningar
Chess

AnnaLundin
0

#7 - man måste veta att hästar, kor och grisar har väldigt olika matsmältningssystem. Därför är det inte alls självklart att ett preparat som är utmärkt för det ena djurslaget är ens i närheten av lika effektivt för de andra.

Chestnut
0

#8 Sant. Men just detta preparat verkar vara det.

Med vänliga hälsningar
Chess