Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterproblemhästarhästproblem
Läst 4954 ggr
[MartinaPettersson]
0

Slår mot spö!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har en varmblodskille på foder sedan ca 5 månader tillbaka som jag tränar lite lättare dressyr och hoppning med, men främst rider ut på. Men ibland kan han bara stanna, trots att att det gått hur bra som hellst innan, och det kan bli ett rent hellvete innan jag kan få honom att gå framåt igen. Spö har jag alltid med mig då det är absolut nödvändigt. Stannar han tex mitt i vägen eller på järnvägsspåret är det kört! Det spelar ingen roll vad jag gör, han VÄGRAR att röra sig! Jag kan försöka leda honom, smacka eller skänkla -han bryr sig inte!! Spöt är det enda som biter på honom, MEN.. Han flyger i luften av det. Bockar, sparkar och beter sig som en mekanisk tjur.. (hihi) och det blir om möjligt ännu värre när jag är i ridbana/ridhus. Jag har börjat tagit lektioner på honom i hopp om förbättring, och min ridlärares råd är att "slå" till honom när han slår mot spöt, vilket leder till en rad av spark -och bocksprång. Denna process (stanna-spö-"flippa ur") kan förekomma kanske 5 gånger under en lektion och det är med nöd och näppe att jag klarar av att sitta kvar på vilden.

Men för att komma till saken, vad ska jag göra? Jag tycker det känns fel att slå till honom med spöt när han slår ? Det känns liksom som om det gör mer skada än nytta, men utan spöt VÄGRAR han röra sig!

Sammanfattning; han stannar, jag använder spö för att få honom gå framåt, han slår mot spöt, jag använder spöt för att han slåt mot spöt osv… Någon som förstår va jag menar? Skäms

exitingsvillemo
0

jag förstår vad du menar, men vet inte om jag kan komma med några konkreta lösningar på problemet.

Det bästa är väl att verkligen gå till botten med problemet och ta reda på VARFÖR han stannar och vägrar röra sig, har han ont någonstans?

Där skulle jag nog börja. Göra en grundlig check-up på honom.

Har han alltid betett sig så här? Eller är det ngt han börjat med nu?

Vad säger ägaren? Hur han varit med henne och hur har hon isåfall hanterat det?

[MartinaPettersson]
0

Jag har fått veta nu efteråt att han varit hos nån fodervärd som inte klarade av honom, men jag är dock inte 100 på detta.

Jag tror inte att han har ont, utan att detta bara är en dumhet. Ibland går det super, och ibland inte alls. Det kan gå jättebra i några veckor, men faller sedan tillbaka. Han har hållt på med detta hela den tid han varit hos oss, och jag kan inte säga om han varken blivit bättre eller sämre.

Nej, jag har ännu inte pratat med ägaren, men jag ska göra det.

tezzie
0

Om du hela tiden ligger steget före honom då så att han inte får möjlighet att stanna? Skulle det hjälpa?

*** Kärleken övervinner allt ***

Marrsson
0

Instämmer helt med #1 !! De låter som om han har ont, men de kan vara en "fixide" också.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

exitingsvillemo
0

#2 för att du inte tror att han har ont betyder inte det att han inte har det, om han stannar, kan du då vända honom om? Eller fastnar han helt?

AnnaLundin
0

OM hästen har varit hos en tidigare fodervärd där han har fått ta över kommandot så är beteendet kanske inte så konstigt. Jag tror att du måste börja med problemlösningen redan i stallet - hästen måste helt enkelt respektera dig som den som bestämmer, både i stallet och senare när dusitter på hans rygg. Just nu verkar ni vara ganska oeniga om vem det är som ska ha kommandot.

Ledarskapsträning är ett ord jag egentligen är allergisk emot, men jag tycker att du ska söka hjälp med detta, för jag tror inte att det är ridningen och att han "slår emot spöet" som är det egentliga problemet.

exitingsvillemo
0

Fast jag vet inte om jag tycker att detta låter som ett ledarskapsproblem. Att han bara stannar. Fast absolut ska du göra som Anna säger, börja redan i stallet om du har problem redan där.

Men jag håller fortfarande på att kolla upp honom så han inte har ont någonstans, innan du börjar kräva lydnad

AnnaLundin
0

#7 - Jo, det är inte alls otroligt att det är just ett ledarskapsproblem. Jag tar ett exempel ur mitt eget liv:

För ett antal år sedan (1991 närmare bestämt) träffade jag på en häst som hade tagit kommandot över sin ägare. Tjejen bad mig sitta upp på hästen en stund, vilket jag gjorde. Jag travade ett halvt varv på ridbanan innan hästen slog på en tvärnit och sen började backa. Samma sak upprepades igen och hon backade nog "en halv volt" varje gång. Jag gjorde ingen stor affär av det då - man tar inte strid med en häst man inte känner - men klev inte av förrän jag travat ett varv runt ridbanan i alla fall.

Efter detta köpte jag loss hästen för ett skambud - ägaren ville bara bli av med den… Hästen sattes på plats och jag hade inga som helst problem med den efter detta, även om den genom hela livet fortsatte att försöka testa men gav sig direkt när hon insåg att det inte skulle gå. Hon såldes som promenadhäst och funkade utmärkt med ägarinnan, men hennes pojkvän däremot kunde inte leda hästen ut till hagen ens - där tog hon kommandot igen.

exitingsvillemo
0

#8 Ja, det kan jag köpa. Hästen stannar och börjar backa, men hästen i #0 verkar bara stanna och förbli stillastående. Det är det som förundrar mig lite och får mig att tänka att det kanske handlar om smärta?!?

Har själv suttit på en häst som tvärnitat och börjat backa. Gav den ett rapp med spöt, då började den "spinna" alltså bakdelsvändning i ett rasande tempo, varv på varv på varv. Sen plötsligt stannade han och suckade… Resten av ridturen gick han som en klocka =)

lisette
0

vad händer om du backar honom?

Jappeloup
1

du kanske kan rida på "ofarliga" vägar, utan bilar och spår, och helt enkelt vänta ut honom, tilslut så måste han ju gå, och då backar du honom först, och går framåt eller väntar ett tag tills att du vill gå, det beror på hur han är, endel hästar funkar nog bäst att bara vänta och berömma när dom går igen!

Sunshine1
0

Tror inte alls att hästen har ont. Detta är säkerligen inget ovanligt problem alls. När jag var tonåring hade min kusin en liten shettis. Hon kunde inte få den till att gå i från stallet när hon skulle ut och rida. Jag tog mig ann utmaningen och efter ca 20 minuter var det löst. Jag slog till hästen med spöet och den kickade och så fortsatte vi 20 inuter. Till slut gav hästen upp och gick som en klocka. Problemet var att min kusin var väääldigt mesig och vågade inte slå med spöet och hästen hade vunnit över henne.

Jag menar inte att man ska piska hästarna, men iblnd är det nödvändigt att visa vem som bestämmer!

AnnaLundin
0

#9 - hästar kan göra på olika sätt för att markera att de "inte har lust". Somliga stannar och växer fast, andra backar, en del ställer sig på bakbenen och vissa tvärvänder och springer hem.

Jag hade inte börjat med att leta fysiska besvär på en häst som stannar och växer fast, utan för mig är det en tydligt ledarskapsfråga. Därmed inte sagt att det inte kan finnas fysiska besvär också

exitingsvillemo
0

#13 sant förvisso, men börjar man inte i lite fel ende om man prioriterar ledarskap först och ev smärta sen?

Man behöver ju inte nödvändigtvis ta ut en veterinär, utan man kan ju gå igenom rygg, kors, ben själv och se hur hästen reagerar?

Eller läsa av hästen lite när den bestämmer sig för att stanna. Känner man hästen så kan man ju se ganska snart om det bara är ren dumhet eller något annat.

[MartinaPettersson]
0

Jag tror inte han har ont. Jag har känt igenom honom och han visar inget förutom att han är rädd om sig kring huvud och bog, men visar inga tecken på att ha ont.

Det är både på väg från och till stallet han kan stanna. Backa kan han göra, men han vill inte gå framåt.

Han är jättesnäll i stallet och där finns inga problem, problem uppstår endast vid ridning.

Zaphix
0

Jag red en fjording i vintras som höll på sådär. Hon ville helt enkelt inte bli utriden själv. Så jag började rida väldigt korta rundor på henne och sedan rida hem igen. Tillslut kunde jag rida lite längre med henne. Stannade hon så backade jag henne, ville hon stanna så fick hon fortsätta backa. Tog hon sedan ett steg framåt fick hon jättemycket beröm. Tillslut blev hon less på att backa, så då gick hon framåt.
Så ha tålamod, rid ut korta rundor och backa.

Men slår hästen och bockar för spöt, använd det inte? Spöt ska inte användas för att slå hästen med, absolut inte. Börja träna hästen att vänja sig och inte vara rädd för spöt.

"Slåss med drakar, befria prinsessor, döda varulvar.. Det är att leva."

Min och Dackes blogg

[MartinaPettersson]
0

#16 Han gör samma sak även då. Under en period red jag endast kortare rundor, men utan resultat. Spöt måste jag använda. Han går inte framåt utan det, hur mycket än han backar.  Senast jag red för instruktör funkade han inte alls, han bara stod där, så hon var tvungen att kasta grus på honom för att skulle röra sig framåt, och efter det gick det jättebra.

Jag bor lite dumt, och jag måste gå över eller längst en väg när jag ska ut och rida. Skulle han stanna på vägen skulle det kunna bli riktigt farligt och inte jag kan få honom att gå framåt.

AnnaLundin
0

#14 - när det handlar om en häst som har fått övertaget hos tidigare ryttare tycker jag inte att det är fel att börja i ledarskapsänden.

Sen är det för mig en självklarhet att dagligen kolla att hästen ser frisk ut och inte har uppenbart ont någonstans, det hoppas jag att alla gör. 'Utan det jag menar med fysiska besvär i det här fallet är sånt som kräver veterinär kontroll och utredning och det känns som fel ände att börja i det här fallet.

olina95
0

du! vi är två! jag har exakt samma problem med min ponny! vägrar att gå! och min ena ridlärare i hoppning säger; slå tills hon slutar för att hon bockar eller slår mot spöt är en protest mot att du vill att hon går frammåt, medan min dressyr tränare säger att jag inte ska göra en sånn stor sak av det. Men det är ju inte så lätt då jag inte kommer någon stans, ochjag berättade det för henne, alltså att hon stannar och håller på, och vägrar gå, och på träningen så stannade hon och då jag föröskte svänga henne, så började hon gå igen, men hemma är hon inte alls så då stannar hon bara! hm. måste prata med min hopp tränare. och jag blir så less på att hon är pigg och så och sedan kan hon helt plötsligt bara stann och vägra gå.

fast min häst är med på lektionerna för tränarna, doå gör hon inte så mkt hon slåt bara en gång, och sedan är det bra, och går jöätte fint osv, medans hon istället är trög hemma. då hon slår varje gång jag lägger på spöt. så jag vet hur det känns:/

[MartinaPettersson]
0

#19 "Kul" att ha hittat någon med samma problem. (misstolka inte!) Min kille är nästan tvärt om, han bråkar mer för tränare än hemma, men fortfarande samma problem. Har din alltid gjort dom den gjort eller är det ett beteende som vuxit fram? Några tips för att få hästan att gå fram? :/ Hade varit kul att "sammarbeta" lite, ge tips osv! Inte säkert att samma metod funkar för båda hästarna, men endå! :)

Zaphix
0

Att slå hästen kommer du inte tjäna på i längden. Vad gör du när hästen slutar bry sig om att du slår den? Slår du hårdare då?

Min och Dackes blogg

olina95
0

#20, ja, alltså det är ju faktiskt 'roligt' som du säger, eller inte roligt men det kan vara bra, om man har någon annan som har samma problem, så man akn hjälpa varann. Nä, hon har bara blivit så nu, och det är då jag ridit ensam, vet inte hur hon reagerar på när man rider med någon annan, eftersom jag inte gjort det sedan hon började. Har du testat att liksom styra honom åt ett annat håll när han stannat? det sa min dressyr tränare, men det funkar inte hemma, men på träningar! sedan har jag inget tips, eller ja, vänta ut eller prata snäll med honom, och när han väl rör sig, det kan vara ett steg, två steg, ett myrsteg, vad som hellst bara det går framåt, då kan du berömma honom jätte mycket, för då har du ju 'vunnit'. men min häst blir så att jag får verkligen inte fram henne då, hur jag änn gör! vid stallet på ridskolan stannade hon en gång påväg hem fr¨n träningen sist, och då blev hon först rädd för något, jag lät henne titta en stund, och sedan kom en bil och då gick hon några steg frammåt, och sedan stannade hon igen, och så fikc hon titta ända tills hon gick, och då stannade hon inte på hela vägen hem!:)

#21, jag anser så här, att om hästen stannar och vägrar gå, så är det fel, visst man ska inte slå hästar ,emn då uppför den sig inte som man ska. om den slår mot spöt då är det en protest, och dom ska inte reagera så, så då slår jag en gång till (när jag säger slår, så menar jag inte att jag tar i all jag pallar, utan en liten snärt, så det känns lite iallafall, men inte får ont av det!) och då brukar hon oftast gå, men om hon bara stannar så brukar jag skänkla, skänkla och skänkla och när hon verkligen inte går, så piskar jag en gång, (usch vad hemskt det låter!) och sedan en gång till om hon int går då, sedn kör jag skänklar ett tag till! min häst har aldrig varit en sånn som är rädd för spöt, men brukar reagera lite iallafall!

[MartinaPettersson]
0

#21 Det är inte så att jag sitter och slår hästen gul och blå. Men hur annars ska jag göra, när han inte lyssnar på annat?? Om han skulle stanna mitt i vägen (vilket han tidigare gjort), ska jag bara sitta där och vänta på att bli överkörd, eller ska jag använda spö på honom och få honom gå frammåt?

#22 Ja, jag har provat att vänta honom, men han lyssnar inte på det heller. Han går bra när han rids ut med andra hästar. Då stannar han aldrig, men jag har inte möjlighet att rida ut i grupp mer än någon gång i månaden tyvärr.

Zaphix
0

#23 Där kunskapen tar slut tar våldet till.. Har du pratat med din tränare om det? Har den nån idé?

Min och Dackes blogg

olina95
0

# 23, tråkigt:/ men om han inte går om du väntar ut honom, vilket inte min häst heller gör, så får du ta till det som krävs:/ om det krävs en piska, så kanske du måste ta till med den.

#24, du säger att det är våld, men vad ska man göra då? hon kanske har fullt med kunskap. men man är ju aldirg full lärd, men även om hon inte hade kunskap, så måste hon ju göra det som blir bäst den gången, för man kan inte bara sitta där och inte göra någonting mitt på en tågräls, eller mitt i vägen, vad skulle du göra då? och jag tycker inte att använda spö, är 'våld', man använder ju spö som en form av hjälpmedel, så du använder aldrig spö? Vad gör du om du har en otroligt seg häst som bägrar fatta trav och skrittar knappt,? om du vill lära den är den ska trava osv? att sjänkla på hur mycket som hellst är isf värre enligt mej, för då trycker man på magen hela tiden, och då tycker jag hellre att man använder ett spö som kanske känns i 2 sek. och jag tror inte att hon slår allt vad hon pallar, jag tror hon gör lagom, inte för löst, för då blir dom bara irreterade, och inte för hårt. Du kanske aldrig behövt använda spö på dina hästar, dom aknske är pigg eller så, men om man har en sånn häst som hon och jag, så kan jag tala om att det behövs. när min häst tex. är brunstig, så stannar hon och sparkar mot bara skänkel, är det rätt tycker du? om en ohäst kunnig ska rida då? ochskå börjar dom bocka mot spö, eller rent av stannar, också kanske den rammlar av, är det hennes fel då eller?

Sunshine1
0

zaphix! Berätta hur hon ska göra då!!

Zaphix
1

Jag har gett förslag på vad hon kan göra, och som fungerat för mig på en sån häst.

Och om hästen stannar mitt i vägen, hoppa av och led den bort från vägen?

Och ja, jag tycker att det är våld att slå en häst med spö. Självklart är det våld. Jag har slagit hästar med spö i onödan, men då har jag ångrat det och inte gjort om det. Och jag har slagit mig foderhäst med spö, men då har han sparkat mig innan eller hotat att göra det.

Jag tycker hon ska sluta slå hästen och prata med sig tränare, eller ta ut en NH-instruktör.

Min och Dackes blogg

olina95
0

om hon hoppar av poch leder hästen, har hästen vunnit och lär sig göra så för då hoppar hon ju av, och den slipper bära henne!
och dom hästar som står i stallet där jag rider har aldrig hotat med att sparka mej när jag lagt på spö. och för den delen så är det inte i 'onödan'. För det är rent livsfarligt om den står mitt i vägen. Och bara för att din häst reagerar så så kanske inte hennes gör det. inte min heller. Och visst det kanske är våld, men det är inte olagligt våld, mn får rida med spö och det är ingen som säger att det är olagligt eller liknande, det är tilllåtet att göra det. och om din häst tex. stannar framför ett hinder då, vad gör dduå? jag tycker inte det är fel att rida med spö, men man får inte missbruka det,  man ska använda det i tex. krissittuationer, eller i sånna tillfällen då det behövs! jag har hoppat av och lett min häst 2 ggr! och hon fortsätter att stanna, och dom två gångerna skulle jag hinna med en buss, och andra gången skulle jag till min ridlektion och skulle bli sen annars! men det jag vill komma till är att de är inget fel att rida med spö bara man inte missbrukar det, och sen ska man använda det i situationer då man måste eller känner att det blir bäst. och hennes häst kanske blir bättre av att man rider med spö, några hästar blir tex piggare då man bara rider med spö, och vissa hästar skärper sig då, vissa behöver att man lägger på spöt en eller nån gång för att dom ska förstå att det är fel! men det är ju från häst till häst.

Zaphix
1

Jag skrev att om hästen stannar mitt i vägen, alltså i en farlig situation, så kan hon hoppa av och leda. Dessutom tänker inte hästar i termer som att vinna och förlora.

Bara för att det inte är olagligt att slå med spö så betyder det inte att det inte är våld?
Om "min" häst stannar vid ett hinder slår jag inte honom, skulle aldrig komma på tanken ens. Varför skulle jag vilja slå hästen över hindret? Jag vill att ridningen ska vara roligt för oss båda.

Varför blir hästar piggare av att bli ridna med spö? För att de 'är rädd att bli slagna annars? Bara en fråga..

Man kan uppfostra hästar och vinna ledarskap utan att slå dom. Genom att slå hästen vinner man inte förtroende, men det kanske inte folk är ute efter iofs.

Min och Dackes blogg

andaloce
0

För att lösa de flesta problem gäller det att man är villig att förstå och lära sig hur en häst tänker! Hästar är flock och flykt djur, gräsätare, vi är rovdjur och vi tänker inte lika.

En häst lever i nuet och tar lärdom av allt som sker, speciellt negativa saker, dom har ett bra minne, vi kan tänka framåt, det kan inte en häst. 

Jag tror också att det är en ledarskaps fråga, även om ägare och häst kommer bra överens så kommer hästen alltid att testa sin plats i "flocken", speciellt om ledaren är "svag", hästar känner vad man är för typ av person.

En häst som "slår tillbaka" mot ett spö, anser jag vara smart! Den talar om att den inte accepterar att bli behandlad så.

Sen är det ju faktisk så, att eftersom en häst inte kan tänka framåt så kan den heller inte tänka att den ska "jävlas", det frå man tro som man vill om, men det är min uppfattning. En häst trotsar inte.

Problemet beror på något av fyra saker.
1. Ledarskaps test
2. Att den har ont, behöver inte vara synligt
3. Den förstå inte vad du vill
4. Den är rädd

Vissa går ju att utesluta på en gång, så analysera vad felet är.

olina95
0

okej, jag medger att mamn ska väll kankse inte slå hästen för att den skall hoppa, men jag erkänner heller inte att jag tex 'misshandlar' hästen genom att ge den en liten klapp på rumpa för att den liksom kankse hoppar runt eller stannar eller gör något som är farligt. #30 tyckte jag var jätte intressant att läsa, och visst håller jag med er! man skall inte göra saker som man tror hästarna blir rädd av. men jag tror ändå inte att hästarna bir piggare av att man har spöt för att dom är rädd för det, jag tror hellre att dom blir mer allert för att då har man tagit till med något och då blir dom mera vaken, men mina hästar har aldrig reagerat att dom blivit rädd. men jag tror också att man måste vinna deras förtroende, utan spö, om man inte använder spö, så är det jätte bra, och då får man hästens tillit, men om man inte känner tillit till hästen då? som min och hennes häst stannar ju, jag litar inte på den just nu, när den börjat stanna,och den är också bil rädd ibland, eller iaf lastbilsrädd, så ska jag då inte ha spö. och sedan ska den få göra som den vill. för om den stannar, och jag hoppar av, då har den fått som den vill. och det är ju inte bra, det är som att någon stjäl pengar på banken, och sedan så vill banken ta tillbaka det, men då säger dom eh, du får väll som du vill då, ta dom, då har ju den som stulit fått pengarna som den ville ha, och vet att det lönar sig. jag tror att det är lite så med hästar också att om man låter den 'vinna' eller inte vinna nu då, utan att den får som den vill, då minns den ju det (eftersom ni säger att den har bra minne) och då vet den att jaha, nu stannar jag så slipper jag, och då om man använder spö så om den får en liten klapp på rumpan tänker dom; aha, så här skulle jag inte göra.

olina95
0

men ledarskap är också viktigt ju för att hästarna och ryttaren skall känna sig trygg, och det är ju jätte bra! sk nog gå en horseman ship / parelli kurs med min häst, så vi litar på varann! för det är ju bäst ändå, även om den skulle sluta stanna.

olina95
0

men ledarskap är också viktigt ju för att hästarna och ryttaren skall känna sig trygg, och det är ju jätte bra! sk nog gå en horseman ship / parelli kurs med min häst, så vi litar på varann! för det är ju bäst ändå, även om den skulle sluta stanna.

olympiathurfjell
0

Min medryttar häst går så ibland. Det som jag har kommit på är att man görsiktigt gungar hästens huvud fram och tillbaka . När han väl lättar på benen så måste han skitta i sitt tempo ett tag annars stannar han igen, Ha n brukar göra det när han blir stressad,

Olympia Thurfjell

-olympiathurfjell.blogg.se

Hermelina
0

Markarbete/ledarövningar?

[MartinaPettersson]
0

#27 Jag anser som #28, hästen tror sig då ha vunnit. Jag hoppar av och ger upp eftersom han inte lyssnar på mig, och varför ska han då lyssna nästa gång när han vet att han till slut slipper?

Och nej, jag kan inte bara hoppa av och leda iväg honom för den delen, han går inte då heller. Oftast inte i alla fall..

Jag tycker inte att det är våld att använda spö mot hästen om man använder det med förnuft. Man ska ju inte slitta och piska sönder hästen, det har jag aldrig påstått. Jag använder det endast när jag måste och då med en lagom kraft.

fredrikaa
1

_**Jag red en sådan här häst som gjorde så, hon vägrade tillslut att gå in i paddoken. Ute ritter gick hur bra som helst och hon kunde stanna vid vissa ställen och inte gå. Så fort man gick på med spöt så sprakade hon i luften som du beskriver.

Sen kollade vi upp henne och hon hade ont i ryggen.
Det är nu läkt och hon är på G igen! :)**_

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

andaloce
0

All kommunikation med hästen börjar från marken, redan där måste man veta hur man ska bete sig mot hästen för att den ska veta vem som är ledare. Med ledare menar jag inte att hästen ska vara rädd eller undergiven sin ägare, utan ledarskap bygger på samspel mellan häst och ägare.

Hästar känner när man är rädd och orolig, lika väl som dom känner om man har positiva eller negativa "energier", vissa hästar utnyttjar det till fullo på ett sätt som för oss blir dåliga, medan vissa hästar är försiktiga och snälla med oroliga personer.

Hästar ser så små signaler som vi inte ens tänker på, så det bästa är att lära sig kommunikation från från marken.

kudden
0

Jag har inte läst några inlägg i tråden så det här kan vara sagt hundra gånger redan. Men om du är säker på att han inte har ont beror det enbart på att han försöker eller redan har tagit makten fråndig. Det är ett problem redan från marken och du måste visa vem som bestämmer. När du slår med spö, likna det som en spark, hästar sparkar aldrig direkt, de varnar först så det hoppas jag att du har gjort innan du slår? Iaf, när du har "sparkat" ska din häst enligt instinkterna antingen ge upp och bli undergiven eller fightas emot. Han väljer uppenbarligen att bråka, för han vill bestämma. Det är upp till dig att ett sluta slå, och han vinner, eftersom du ger upp eller två slå tills han slutar sparka. Det är vad de hade gjort i hästvärden. Vi är människor och är smartare, därför måste vi sätta oss in i hästarnas situation och tänke som de. Om du låter honom vinna i ridningen kommer han snart göra det på marken med, om han inte redan gjort det. 

Men det finns hästar som är undantag. Jag har tex ett sto som måste få bestämma, eller hon måste tro att hon får bestämma, annars skulle hon aldrig hoppa, men hon går ändå felfria 150 klasser. Har en vrålstor  hingst som jag aldrig skulle klara av på ren muskelstyrka, därför utmanar jag honom aldrig utan försöker tänka som en häst, men med andrasmartare drag.

olina95
0

jag tycker man väljer själv om man använder spö eller inte, det är upp till den själv om man tycker det är bättre eller inte, eller omman tror på ledarskap osv. själv tror jag på ledarskap, men jag måste använda spöt eftersom min häst vägrar gå fram, det ända som hjälper till slut är spöt, och då lovar jag er att jag prövar allt, jag sitter och skänklar, väntar ut henne, förösker att prata lungt med henne, hoppar av och försöker få fram henne på så vis, men hon skiter fullständigt i mig, det ända som hjälper, ibland, är spöt, då hon är på sitt allra vörsta humör. men jag ska börja träna lite extra med ledarskapsövningar, så kanske allt går bättre då, och även andra övingar så hon förstår att det är jag som bestämmer.

#0, har du fått någon framgång med din häst ännu?:)

[MartinaPettersson]
0

#39 Självklart förvarnar jag innan jag använder spöt! :)

#40 Menar du den senaste veckan/veckorna? Har inte kunnat rida under den veckan som varit eftersom jag varit sjuk och bortrest, men ska upp på honom imorgon och jag hoppas på det bästa! :) Tack som frågar för den delen! ^^

Slänger in en gammal barbackabild på oss! x'd

dunaluva
0

Vad händer om du rider med ngn annan? Jag hade liknande problem med min förra ponny, hon var vrång och envis. Efter ca ett-två år jag ridit henne så fick jag nog, jag var less, hon var less, hon slog bakut och jag rappade till henne med ridspöt (det låter hemskt men förlåt! hon tog inte skada vid det) och vi gjorde så tills hon gav sig, vi hade varit där i en timme först och hon var omöjlig. Men det hade med repekt att göra, hon litade på mig, men respekterade mig inte.
Jag vet ju inte hur din häst är men på min funkade det.
jag tycker att du ska gå in på en ridbana när du ahr ngn med dig ifall du skulle ramla av eller ngt, och rid! Kräv saker av honom, mycket volter, halter, galopp, byt gångart ofta, börjar han så rappa till honom när han bockar, och fortsätt tills han slutat och då rider du på som vanligt. Senare om det går bra på ridbana så ta med dig någon när du är ute och rider och gör likadant. :)

Visst låter det hemskt, men det är för ert eget bästa, om han stannar på vägen och en alkis kommer åkandes, då är ni död, och detdär är ingenting. Han kommer över det fort tror jag.

Jag vill inte ha massa kommentarer om att jag plågar djur eller nåt. Alla gör fel någon gång, men det handlar ju om överlevnad typ! Herregud. 

Hästar är smarta och vet vad dom gör, lycka till! :)

- Ellen

errare humanumest ignoscere divinum.

[MartinaPettersson]
0

#42 Han går bra när man rider ut tillsammans med någon annan, men i ridhus/ridbana spelar det ingen roll om man är ensam eller flera. Skulle nästan påstå att det går bättre när jag är ensam då.

Jag rider honom regelbundet i ridhus/ridbana både för instruktör och ensam. Jag kräver så mycket jag kan på honom och som jag vet att han klarar av. Men grejen är den att efter han "utbrott", så går han jättebra. Han måste bara få klart för sig vem det är som bestämmer. När han börjar att slå kan det sluta på två sätt; han slutar och fortsätter jobba eller så flyger jag av :|

Förresten, jag provade att rida med ponnysporrar igår när jag red ut och det funkade jättebra, inte ett enda stopp! Har provat det förut, men då slog han när jag använde skänklarna, men jag tror han blivit bättre på det! :) duuuuktig Kräk! :D

dunaluva
0

Bra det iaf! :)

- Ellen

errare humanumest ignoscere divinum.

olina95
0

Jag satt upp på min ponny idag iallafall och jag red utan spö idag, och min kompis (dunaluva xD) var med också, och jag tror faktiskt att mitt problem är att hon inte vill vara ensam, hon stannade inte en gång, dessvärre gick jag omkull, men det var något helt annat, men hon fortsatte då också, och stannade när min kompis också stannade med sin häst:)

[MartinaPettersson]
0

#45 Vad härligt! :D Men ajdå, att gå omkull lär inte lika kul! XD

Det var gått bra även för mej! :D Jag tog med Kräkan till "ridhagen" idag för att dressyra och prova några skutt. Jag började värma upp och han flamsade med huvudet och lyssnade väll sådär, men framåt gick han iaf, så jag krävde inte så mycket av honom. Hoppade sedan, men jag tog bara fyra hinder. Han var SUPER! Han bjöd framåt och tyckte det var roligt, och jag ville därför inte förstöra genom att fortsätta hoppa honom. :D Men ska ju sluta när det går som bäst! :)

Kan tillägga att jag inte använde mig av spöt, jag tog inte ens med det. Körde med sporrar även idag. :)

slänger in en bild på tokhästen.. ^^

Hannybee
0

Vi har haft liknande problem med en travare, att hon bara stannar. Det är iofs mest när det är något ovant, främmande eller "läskigt" hon har framför sig. Istället för att skygga eller fly stannar hon bara. xD Hur som helst har vi provat att använda spö på henne då, och visst går hon fram efter ett tag, iaf lite. Men jag tror inte att det är lösningen på problemet.

Så jag tar också gärna emot tips att förmedla till min kompis, men det där med spö har jag gett upp helt. Många travare är rädda för spöet för att det har användts för mycket på dem helt enkelt.

Personligen tror jag på tålamod och lydnadsträning för att får hästen att lära sig att gå fram när ryttaren ber om det, men jag vill också gärna ha tips.

olina95
0

#46 vad kul att det gått så bra! och självklart ska man sluta när det g¨år som bäst:P

Jag har även slutat rida med spö när jag rider ut och så, har inte ens med det, men när jag rider på ridlektion vill min ridlärare att jag ska ha spö eftersom hon ibland inte lyssnar på skänklarna, så man måste pressa fram henne, så hon tycker det blir bättre med spö då, det brukar räcka med att jag lägger på det nån gång så blir det bättre:D

olina95
0

#46 vad kul att det gått så bra! och självklart ska man sluta när det g¨år som bäst:P

Jag har även slutat rida med spö när jag rider ut och så, har inte ens med det, men när jag rider på ridlektion vill min ridlärare att jag ska ha spö eftersom hon ibland inte lyssnar på skänklarna, så man måste pressa fram henne, så hon tycker det blir bättre med spö då, det brukar räcka med att jag lägger på det nån gång så blir det bättre:D

sus-sharon
0

jag vet att det är en gammal tråd, men… #28 att det är tillåtet att ha spö innebär inte att det är lagligt att slå..

jag skulle rekommendera dig att läsa djurskyddslagen och hästföreskrifterna.

medarbetare på djurskydd.ifokus

[MartinaPettersson]
0

#50 Jag tror inte att hon menar att man ska slå hästen. Att använda spöt och att direkt slå hästen är två helt skiljda saker.

Fluum
0

Försök att ligga steget före, när du känner att han är på väg att stanna, driv på lite och försök att få honom att tänka på något annat. Om du rider i en paddock kan du tex vända halv igenom, eller rida något annan ridväg för att det ska hända nånting för hästen , nånting han måste reagera på :)
Hoppas det var till någon hjälp :)

sus-sharon
0

#51 det finns ju klara skillnader i hur olika människor "använder spöt" också.. många använder spöt som en regelrätt bestraffningsmetod med slag, men visst kan jag ha uppfattat inlägget felaktigt..

medarbetare på djurskydd.ifokus

MalinSandman
0

Jag vet inte direkt vad ni andra tycker.

Men jag har ridit en häst som var precis sådär..

Stannade utan anledning..´hon´ gjorde precis desamma mot spöet.

Efter ett tag så testade jag bara korta sporrar på henne.. ca 1 cm, det funkade inte det heller. men tillslut valde jag att närhon stannade så vände jag hästen och backade henne några meter mot de håll man ska sen fram igen. Även då hade jag sporrar och spö. tillslut började hon stanna när jag backade också men då gick hon rakt fram när jag gjorde en sväng om xD testa det. funkar inte det vet jag absolut inte vad du ska hitta på..

[MartinaPettersson]
0

#54 Jag harockså provat att rida på sporrar och det funkar bra på honom! Tack för tipset! Tack för ALLA tips förresten! :)

MalinSandman
0

vad bra xD lycka till xD

[MartinaPettersson]
0

#Tack så mycket! Vill bara nämna att det börjar gå bättre nu, dock ej helt bra. Vi har raspat honom, då vi funderat på om han möjligen kan ha ont i munnen och på något sådant vis stannar. Han brukar krånga myckt med huvudet och munnen, men det är inget som förändrades efter raspningen, så vårat sökande efter en lösning fortsätter. :)

MalinSandman
0

Testat ett hackamore ? varmblod brukar funka superbra på de xD

[MartinaPettersson]
0

#58 Hömm, nej det har jag inte, men helt klart värt att prova! :)

MalinSandman
0

det är ett bra bett,  min häst funkar super bra på de xD

olina95
0

Måste säga att jag menade inte att det är okej att straffa hästen, jag menar inte heller att det är rätt att slå hästen, men att rida med spö tycker jag är okej, då men kan peta in rumpa på dom, och peta till dom lite, om dom tex. sprakar osv. med peta menar jag en pytte liten snärt på rumpan.

Laserknas
0

svårt att säga vad som är problemet när man inte känner hästen. men att han stannar kan de inte tyda på att han tröttnat. rider du ofta samma vägar och bara växlar mellan få saker så kan han stanna pågurnd av att han tycker de är tråkigt. Går de inte få honom att rygga när han stannar på det där sättet?

jag är ju en sådan människa som sällan ser en utväg med att slå hästen då det oftats finns en logiskt förklaring till deras beteende. som en del säger så tror jag han har ont någonstans. kan ju vara så att han inte känner av de varje gång utan ibland. kan till exempel vara en låsning i bogen där fick en kompis häst en losning och blev dum att rida och sparkade mot skänkeln mm.

[MartinaPettersson]
0

#62 Jo, jag har börja funderat på om det är så att han tröttnar. Men endå så rider jag väldigt olika vägar och blandar hopp/dressyr/uteritt. Förut så red jag honom i ridhus kanske max 1 ggr/v och då dummade han sig ofta. Men idag efter några veckors uppehåll från inomhusträning gick han super, slog kanske 2-3 ggr, vilket är ett jättekliv framåt! :)

Laserknas
0

#63 ok skönt att det går frammåt:):) Jag kör uteritt, dressyr, hoppning. löslongering, tömkörning, promenader och ibland gör jag flera saker. fast om man inte har till gång till egen bana eller tömkörnings gjord så är de ju lite knepigt:)

[MartinaPettersson]
0

#64 Jo precis! :)  Och jag har några kilometer till närmsta ridbana/ridhus så det händer inte ofta att jag tar mig dit för att longera/tömköra. Jag har provat att longera honom ett par gånger, men han tar nåt slags språng upp i luften från skritt till trav och från trav till galopp, så jag är rädd att han ska trampa över linan! X)

Laserknas
0

#65 aha jo de förstår jag. Jag brukar sällan longera med lina de händer men longerar oftast lös. Att jag inte använder lina är att jag själv tycker att den är mer ivägen en till hjälp. men ja det är min smak:) men använder inga inspänningstyglar och sånt så då går de ju att ha han lös.

PimTheGreat
0

Nu har inte jag läst alla inlägg. men

#12 jag anser att man ingenting löser genom våld. ATt piska en häst till vilje är inte att få en häst att göra det av fri vilja utan för att DU tvingar den. Jag anser att där kunskapen tar slut tar våldet vid. MIN SYN PÅ DETTA!

I övrigt när det gäller #0 så hade jag nog med funderat lite på smärta hos hästen. Ta ut en alternativbehandlare för att känna igenom hästen, ev kanske t om hästtandläkaren. Problem i munnen = problem i ridningen. Är allt där utan anmärkning så skulle jag nog lägga mkt tid på ledarskapsträning för att efterhand se hur det löser sig under ridning. Fungerar allt bra mellan er från marken så fungerar det på ryggen… om hästen ser dig som sin ledare. Lycka till!

Kitty41
0

Förekommer stoppen när du gör en viss typ av rörelse/har honom i en hög form? Jag känner en som hade en häst på foder som inte klarade av att vara i en hög form i svåra dressyrrörelser, då protesterade han. Lycka till! :)