Ny i stallet
Hej
Jag undrar hur jag ska göra med min häst när jag tar hem henne till det nya stallet , det här är min första häst så jag har ingen erfarenhet av det här. Hur länge ska hon gå med de andra hästarna innan jag kan börja rida på henne? , är det bra att leda runt henne i omgivningarna först innan jag rider henne? Eller ska jag rida ut med någon annan från stallet . Är det bästa att börja på banan eller ute ? Ni som har lite erfarenhet av detta , hur gör jag ? Alla råd och tips är välkomna
.
När jag köpte min första häst så släppte jag ihop honom med ett ensamt sto direkt i hagen..det fungerade bra är det dock fler häatar i flocken kanske man ska låta den nya gå brevid dem andra eller lära känna en eller tv å hästar först innan han släpps i hela flocken. Inte säkert det behövs beror ju lite på hur stark hästen är, är det en häst som är låg i rang kan man ju "hjälpa" den i flocken på det viset..
Jag lät sen min häst gå kvar i hagen (det var sommar) med stoet i ngr dagar bara utan att vi plockade bort ngn av dem från hagen för att dem skulle lära känna varandra ostört.
Funkade kanon från början.
Sen har jag släppt in min ridhäst på en flock m 4 hästar en gång o det funkade inte alls, dem gick på honom ngt hemsk så vi fick ta bort honom igen..dock var detta en flock på en mamma m son samt mammans syster och en valack till. Tryckte in honom i ett hörn o bara sparkade..hemskt!

jag har alltid släppt ihop nya hästar direkt. nu har det aldrig varit mer än tre hästar samtidigt i vinterhagen.
hur gör man annars på sommaren när man släpper ihop nya hästar? där tar man ju smällarna direkt.
ja jag har också alltid släppt ihop direkt med alla hästar men blev lite skeptisk efter att dem gick så hårt på honom…han har innan dess också blivit ihopsläppt m 4-5 hästar förr utan problem…kanske var en tillfällighet o tjurig märr därför det hände;-P

i hagen kommer det vara ett islandssto , en islandsvalack och en nordsvensk valack. Och min häst är ett 9 årigt islandssto . När min ridkompis släppte in sin islandsvalack så gick islandsstoet mkt hårt åt honom , nu är det dock han som är högste bossen
. Men det var mkt bråk och många sparkar så min kompis blev lite orolig men det ordande sig tillslut , men jag vill helst undvika att det blir så mkt bråk när min häst kommer , så därför tänkte jag om ni har några tips att undvika det ? Det finns tyvärr ingen hage bredvid den här hagen dom har nu , bara sommarhagen och den ligger längre bort.

ska man kanske låta dem stå istallet över natten och snacka ihop sig , innan man släpper ihop dem…vad tror ni?
Kanske kan hälsa på ngn av dem högre rangade hästarna utanför hagen innan o stå brevid dem i boxen..så han "känner" ngn när han väl släpp sm alla..
sen brukar det gå bra ändå att låta dem göra upp själva..

okej , jag tror de ska få hälsa på varandra utanför först och sedan får hon stå bredvid det "ilskna" stoet under natten så får de reda ut saker och ting
. Sedan får jag väl hålla tummarna.
tycker jag låter bra:-D