Stöd i tyglarna?
Har märkt att den ena damen har börjat att ta mer stöd i tyglarna nu, litar på att man ska bära upp henne med hjälp av handen, främst i skritten. Tölten och galoppen går mycket bättre, mer egen balans i galoppen och hon kan bära sig själv på ett snyggt sätt. Men i skritten blir hon gärna hängande och väntar på nästa tygeltag.
Just nu är det fruset och hårt i marken så vi har inte riktigt någonstans att träna dressyr, hårt/grusigt på vägarna och knöggligt på ängarna men hoppas på varmare väder snart. Just nu vågar hon inte riktigt ta ut steget i skritten på vinterunderlaget.
Men vad rekommenderar ni så snart det går att rida mer ordentligt på ängarna igen? Ska jag använda mer ben så att hon får söka sig mer framåt och inte lita lika mycket på mig eller ska jag tömköra mer? Alla tips mottages tacksamt.
Ridningen fungerar som sagt bra i de andra gångarterna men hade varit kul att få lite hjälp med att förbättra skritten.
Du behöver inte "träna dressyr" för att få bort ett sånt problem. Får hästen såna problem i munnen sitter det riktiga problemet i baken. Dvs det är drivning, drivning och drivning som gäller, för att få hästen att samla sig och arbeta med bakdelen. Något du alltså utan problem kan göra på en rak, hård väg. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Hon kanske blir uttråkad i skritten och lägger sig i handen på dig pga det?
Tempoväxlingar, tempoväxlingar och mer tempoväxlingar. Även i skritten finns det olika hastigheter! Korta, öka, flytta sidvärtes, över bommar, mellan konor (slalom kanske?), och massor med halvhalter!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
#1 Det låter bra! Hon är dock väldigt pigg och framåt ändå, men det är antingen ett piggt steg med "hög form" eller "lägre form" med stöd i tyglarna. Beror på situationen men tror att hon är rädd för att ut steget när det är så hårt i marken, lite ömfotad nu när hon inte har skor längre.
#2 Nja, uttråkad tror jag inte riktigt att hon blir då vi alltid är ute i skogen och klättrar omkring osv. Hon är alltid pigg, glad och framåt (ibland överpigg) men ibland lägger hon sig mer i handen. Har inga bommar men kan alltid prova slalom med koner när marken blir bättre.
#3 Windy var likadan. Hon var alltid pigg och framåt och ville röra på sig men hängde i handen i skritten. Det hjälpte alltid att göra så som jag beskriv i #2, hon var tvungen att tänka hela tiden och hann liksom inte hänga lika mycket ;) Så prova vet jag!
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling
Pigga och framåt kan de vara utan att bära sig på bakdelen. Du ska alltså inte driva för att hon ska gå snabbare, utan för att hon ska sätta under sig ordentligt. :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Kallt och fruset idag så jag och pållan var ute på en långpromenad istället och tränade lite. Ibörjan var hon lite vinglig men sedan gick hon så fint så med öronen framåt och "fot". Tränade på att göra halter på vägarna och det gick kanon.
Nu var hon inte riktigt lika ömfotad heller, skönt.