hovslagarkvitton?
är det någongång man måste bevisa på att man haft en vit eller gokänd hovslagare?tänkte i typ försäkringsändamål eller något sånt?

En godkänd hovis är medlem i Svenska hovslagareförbundet och iom det är man försäkrad på något sätt OM något skulle hända med hästen pga felskoning el.dyl.
Det blir svårt kanske att kunna bevisa om man inte har kvitto på att hovisen varit till din häst eller för den delen att han/hon ens skor hästen….ord står mot ord.
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
måste man kunna bevis det om den får en skada, kan man inte bara låta det gå ut på försäkringen ändå?

Jo….vet du jag har skallen full med snor just nu *uäk* och har svårt att förklara märker jag :o/
Det jag har för mig är att hovis har någon förs. genom sv. hovsl.för. och anlitar man en svart och tom kanske outbildad hovis så tror jag nog hästens förs.bolag ställer sig på tvären om något skulle bli efter en skoning.
Är inte helt med nu, kan du ta något exempel på vad du tänker på ems? (#2)
Om din häst ska få någon special värkning som är i medicinskt syfte och försäkringsbolaget ska betala det måste din hovslagare jobba vitt iallafall ;)
/V

Min hovslagare förklarade de så för mig att om jag betalar svart gäller inga försäkringar, varken hovslagarens heller hästens om det skulle hända något. Han tog ett exempel som är långt draget men bara för att ha ett exempel: Om han skor mig häst svart och hästen sen får en hovböld och hovbölden blir svårläkt och hästen får men av det så kan inte försäkringsbolaget göra något åt de. Lika om hästen är dum att sko och tex sparkar hovisen illa så tar inte föräkringen det heller.

#5 Det var precis det jag försökte få fram men min snorfyllda skalle satte stop *snörvel*
haha ok =) tänkte bara hur noga man ska vara!

Det lönar sig i dom flesta lägen att vara noggran =)