Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutbildningträning
Läst 8264 ggr
Hallonet
0

Hästskötarexamen

Jag har lite frågor om hästskötar examen…

I mitt stall så har vi ett system som kallas för Coacher och traineer, (det betyder att man jobbar en kväll i veckan i stallet för att få rida en gång i veckan om man är coach och en gång varannan vecka om man är trainee) jag är själv Coach och 15år , och nu har vår 'ledare' eller hon som är ansvarig för oss coacher bestämt att vi ska göra provet för hästskötarexamen till sommaren, vad ska man kunna? Självklart en del av hästhållning i praktiken, men mer? Knoppa, rycka, fixa tappskor, sprita grimmskaft är vad jag hört, men vad mer?

Vill även veta allt om examineringen! :) (vad som kommer med m.m…

Primee
0

Om det nu är samma vi tänker på…Flört

Så kommer inte riktigt ihåg. Jag var "upptränad" inför att avlägga proven för ett år sedan men det blev aldrig av.. Men det du skrivit o foderkunskap(räkna ut foderstat utifrån analyser o vilket foder som är vilket o dess egenskaper) och det som sägs vara svårast - longeringen.

exitingsvillemo
1
  • longering
  • visa häst vid hand
  • foder-uträkning/foder kunskap
  • tappsko-kompetens
  • knoppning/trimning
  • lastning
  • ridning

+ en massa mer som jag inte kommer ihåg. Provet delas upp i olika delar och du måste få godkänt i alla delar.

Smex
0

Ja du har räknat upp de mesta.

Du skall också kunna rida en häst i skritt, trav och galopp med spö i handen. Du skall även longera och visa häst för hand (du skall ställa upp en häst med bara träns på och berätta vad den heter och vad du heter och vad hästen är efter av. Färg och tecken skall du också säga.)

Du skall även kunna titta på olika hö och kraftfoder och veta skillnaden på den och så är det ett teoretisk prov där det kommer allt mellan himmel och jord.

När du skall rida så har du cirka 20 min på dig att knoppa, bandagera (med två olika sorters lindor om du har otur) och sadla och tränsa. Dom kommer titta nogrant på knopparna, att dom inte är för lösa. För du skall bara knoppa en gång och då skall dom hålla i både longering, ridning och häst vid hand. 

Du skall också förstå vad diplomeraren säger då du rider, tex byt om volt. Ibland så kan dom fråga olika frågor då du longerar och rider.

Men som sagt, det är jätte svårt, men om du verkligen tränar varje dag så kommer det gå som en dans.

Jag tränade i tre år på diplomet och då det var dags så var det bara en självklarhet.

Smex
0

#2 lastning så behöver man bara säga vad hästen skall vara utrustad och vad man bör göra det på säkraste sätt.

Marrsson
0

Så roligt att du ska göra proven! Det är jätteskoj coh så är det väldigt nyttigt! Ta vara på den möjligheten!

När jag skulle göra mitt prov 1999 så blev jag rekomenderad att läsa böckerna "Allt om Hästen" (en stor grönbok) och "Hästhållning i Praktiken".

Lycka till!

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Hallonet
0

Tack för alla tips! Hoppas nu att jag klarar allt detta, en del av grejorna är jag ganska osäker på! Jag har 'bara' ridit på ridskola i ca 9 år (och på ridskolor brukar man inte vanligtvis linda, fixa tappskor m.m!) Spritsa grimskaft har jag hört kommer med, någon som kan förklara detta hur man gör på ett bra sätt? Hästhållning i praktiken var inte den absolut bästa tkr jag tyvärr….

Marrsson
0

Boken Hästhållning i Praktiken innehåller de du behöver kunna för att klara provet… sen är det bara att öva så mycket de gårSkrattande Ni kommer säkerligen få en massa hjälp från era "ledare" dem måste ju vara måna om att ni klarar av provet.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Smex
1

ja hästhållning i praktiken står allt som kommer finnas med på provet. att jag inte kom ihåg det då =P

Men visserligen så står det lite roliga saker där i tex "att man skall alltid vattna stallgången innan man sopar genom att man tar en hink och sprättar iväg vatten med hjälp av fingrarna"=P och så har vi favoriten, "om man skall mocka så skall man ta en korg och lägga bajset i den och sen tömma det i en kärra" HAHAHA!!!

Hallonet
0

Haha… Har läst lite i det, min favorit är lungt vad men ska göra när hästen bits.

1, Stoppa in ryktskrapor i jackan ( Hur vet man var hästen biter dig? Ska man fylla hela jackan med ryktskrapor?)

2, Slå till hästen med en kraftig käpp (Inte ridspö, utan kraftig käpp)

3, Sätta munkorg på hästen

4, om hästen inte har några andra kvalitéer, så ska man överväga att slakta hästen.

Helt sjukt! xD

Smex
1

#9 just det… Det har jag också läst.

Men annars så står det väldigt bra info om allt annat, tex visa häst för hand och longering. Där går står det grunderna vad man bör göra och varför då man står där i dagen D.

monsterblom
0

om du hade tänkt att gå något gymnasium med hästinriktning så ingår det allt som oftast att lära sig allt som ingår i hästskötarexamen, och vill man då ta den så får man det. våran skola erbjuder iaf det till sina hästelever…

Hallonet
0

#11 går i 8:an nu och hinner inte välja innan sommaren… :/

Tack för alla tips! Har redan börjat träna :)