Hur bygga muskler?
Jag behöver tips på muskelbyggande övningar, min lille pålle har ju så taskig hållning och behöver bli ordentligt musklad för att orka allt, och för att inte se ut som ett benrangel ;) Ryggen & bakdelen skare vara, klättring är ju bra men hur mycket & hur ofta ? Tacksam för svar //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg
Det allra viktigaste för att få din häst att anta lite rundare former är inte träning utan att den får i sig tillräckligt mycket proteiner - musklernas byggstenar. Utan dessa byggstenar blir det inga muskler alls oavsett hur mycekt du tränar. Hästar som är "dåligt utfyllda" där det borde finnas runda fina muskler har oftast brist på proteiner. När proteinbehovet blir tillgodosett kommer hästen bli rundare automatiskt.
Först när hästen har blivit rundare på detta sätt kan träningen börja göra nytta och det träningen gör är att träna upp styrka och uthållighet i musklerna.
Så jag börjar med att fråga ifall du har analys på ditt grovfoder?
Sen rekommenderar jag att du läser utfodringsartiklarna som jag skrivit här på sajten:

Får hon ordentligt med Bra foder? Mineraler osv? Annars finns ju ingen chans att lägga på sig muskler. Sitter utrustningen rätt? Gör ryttaren rätt så hästen får chans att röra sig och arbeta?
Är hon riktigt muskelfattig så föreslår jag massor med skritt, skritt, skritt och helt på lång tygel/avsuttet, gärna mkt backar och i skogen men ej på stigar, utan genom ris och över stockar, det gör under!
Hur mkt klättring beror ju på hästen, hur branta backarna är, underlaget och lite annat. Men två tre dagar i veckan brukar vara lagom antal dagar för de flesta och sedan får du känna hur ansträngande det är för din pålle.

#1 nej vi har inte analyserat de !.. De är mamma som sköter de och de har inte blkvit av. Ska kika på dom artiklarna (:
#2 han har fritillgång på natten av hö samt utfodring på morgonen & middag i hagen av grovfoder, vet inte exakt hur mycket han får ute fetrsom mamma fodrar. Mineraler, saltsten & b-vitamin får han utöver kraftfodret. Han har ju muskler så helt muskelfattig är han inte , men de behövs mer ;) Tack så mkt!
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Visa en bild så kanske vi kan se om det är muskler eller mat :P Eller gisa i varje fall..
När maten är bra, så tänk på att skritt är den gångart hästen har lättast att bygga muskler i.
Öppna och sluta är bra övningar där hästen trampar under sig och sträcker ut ryggen/överlijen.
Annars är det jättebra att skritta bredvid stigarna.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#4 jag har igen bild på han här men kan lägga ut en när jag kommer hem ! Grejen är att jag inte är sådär jätteduktig i dressyr arbetet, men ska på dressyrträning på söndag ! Tack (:
Jenny
#5 då funkar det lika bra att gå i skogen bredvid stigen :P
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.

#6 okej , då ska vi ut och plöja i skogen (;
Jenny

Här kommer bilder, först en från sidan (ingen bar bild men får duga) -->
Jenny
Som de andra redan har skrivit är fodret viktigt, om det är bra kan man börja tänka på träningen.
Att klättra är mycket bra för muskelbyggnad och det kan man göra en hel del, men jag tycker att det är viktigast att träna varierat, att låta det ta tid och inte göra för stränga pass, hästen ska tycka att det är roligt och bli motiverad till att motionera även nästa dag. :)
#5 Hur har dressyrträningen gått? Bra att träna för någon för att hästen ska jobba mer rätt.

Och en bakifrån -->
Jenny

#9 Vi ska börja kättra någon dag i veckan, samt att jag har börjat rida inne i skogen isrället för på stigarna, vilket han tycker är skoj! Dressyrträningen går väl lite si så där, när min tränare tar i honom går han ner i form, men när jag ska försöka så händer de noll. Så han kan ju, bara de att jag ska fatta allt med, vilket är något frustrerande att allt hänger på mig
Men när väl jag får till de så går de :) Tränar bara dressyr för tränare en gång i månaden, men ska försöka ragga tag i en till träning!
Som ni ser på bild 1 så är han ngt sänkt i ryggen & väldigt omusklad. Men har blvit tipsad att tömmköra han samt jobba över cavaletti från marken, så vi ska väl kämpa på!
Jenny
Det ser ut som om det mest är muskler som fattas.
Jag skulle börja med att skritta mycket och lägga in lite klättring.
#12 - det är muskelvolym som fattas = det har inte funnits tillräckligt mycket proteiner att tillverka muskler av.
#11 - börja med att se över foderstaten och öka mängden protein. Har du ingen grovfoderanalys så gör helst en och räkna ut en bra foderstat utifrån den. Vill du inte analysera så börja med att ge hästen 1 kg lusernpellets/dag utöver det den får nu. SEN kan du öka träningsdosen också och då kommer du se effekt.
#13 Ja, jag ser det. Jag skrev att det ser ut att fattas muskler, därmed för lite muskelmassa/volym eller vad du vill kalla det.
Som jag skrev i inlägg #9 ska fodret vara bra innan man börjar fundera för mycket på träningen, men att börja träna lite lätt i skritt och klättring ser jag inte som något problem av det jag har läst hittills.
//Påminner väldigt mycket om en häst jag kände, har du haft honom/henne länge? :)

#13 okej, då blir de ökning med luscernet, gradvis såklart!
#15 Näe sen i augusti ungefär, bara på foder. han kommer från Borås :)
Jenny

Sen när lucernet är klar ökat så tänkte jag göra ett litet "schema" över en månads tid. Och där planera in hur/vad som ska tränas varje veckan, samt hur många gånger. Och försöka följa de så gott de går, för att sedan se hur pass mycket skillnad de blir. Eller hur mycket hinner hända på en månad, inte så mycket kanske ? Tipsa gärna på övningar utöver: klättring, skogsridning & tömmkörning! Tack för alla svaren :)
Jenny
med klättring, skogsridning och tömkörning klarar du dig långt
Sen kanske du tycker att det är kul med ngt annat? Isåfall kan du nog lägga in det också utan problem.
Men som Anna skriver, se till att få i honom protein så han har ngt att bygga muskler av.

#18 Jo utöver de tränar jag för instruktör 2 gånger i månaden & träänar lite hemma, men tänkte mest muskelbyggande övningar, men jag lär ju hinna varva med de mesta(: Jag ska börja öka lucerngivan till honom.
Jenny
#19 - med proteinbehovet tillgodosett så behövs faktiskt oftast inga speciella "Muskeluppbyggande övningar" utan det brukar räcka med normal ridning.
#17 Det låter bra, men låt det ta tid och hoppas inte på för mycket reslultat på 1 månad. :)
#20 Det tycker jag beror mycket på hur man definierar "normal träning".
När jag tänker på eller motionerar hästarna i normal träning ingår viss mån av klättring, skogsridning och ibland tömkörning med jämna mellanrum.

Om du har en häst som gillar hoppning så varför inte gymnasikhoppa någon dag i veckan? :) Studs, hinder på volt, mm..
Annars säger jag som de andra: mycket skritt, skogridning och klättring.
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

Cavaletti kanske är bra också för dig och din häst också? :)
Hanna Törmälä, sajtvärd för hästhoppning.iFokus.
Läs gärna min blogg: tormala.devote.se.

#20 a okej, men somsagt de beror ju på hur man definerar normal träning. 
#22 ja hopping tycker vi båda är roligt, så de lär bli inslag av det med :)
Tack för svaren!
Jenny
Jag håller med om att hästen ser för tunn ut och behöver mer protein för att kunna sätta muskler.
Sedan kan jag rekomendera träning med lång tygel. Då får hästen jobba i rätt form utan att behöva bära tyngden av en ryttare. Man kan göra samma övningar som uppsuttet. Finns en jätteduktig tjej som bor i Ulricehamnstrakten som jag fått hjälp av.Skicka ett PM kan du få kontaktuppgifter om du är intresserad. Kan hända att hon vet någon i Boråstrakten som är duktig också.
Länk till hur träning med lång tygel går till:
http://www.ellenofstad.com/videonorske/langetoilernorsk/langetoilernorsk.htm
"24 - normal träning är för mig allsidig träning i dressyr, hoppning blandat med ridning ute i terräng. Dvs att man gör det hästen behöver ha musklerna till. Rid som vanligt helt enkelt.
Backa upp i en uppförsbacke. bra ryggmuskler då ^^,

#25 okej, jag bor inte i Borås utan ca 2 mil söder om Falköping :P Men tack för tipset, sja absolur testa ;)
Jenny

#25 jag kikade länken och de verkar ju bäldigt bra :) Jag Pm:ar dig så ska jag nog höra av mig till henne och höra om hon kan hjälpa mig , tack så mycket!
Jenny

#29 hon från ulericehamn menar jag ju såklart!
Jenny

Hur gammal är hästen?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

#31 han är 13, men ser betydligt äldre ut när han är såp knotig & omusklad.
Jenny

Ang lucernen, det rekommenderas ju att ge den uppblött. Men han äter den inte då eftersom den "smular" sönder, någon som har erfarenhet av att ge den torr? Biverkningar i sådana fall ?
Jenny
#33 Vet folk i min närhet som ger torrt lucern, hästen mår prima!
//Marija, medarbetare på Hästfoto.ifokus
#33 - jag fodrar alltid med torr lusern. Men det kräver att man har en häst som äter sakta och tuggar väl, så att den blir väl genomblött av saliv. Det smörjer strupen litegrann så att man minimerar risken för foderstrupsförstoppning.

#35 okej men han äter sakta så det ska nog funka då!
Jenny

Kan tillägga att han har blivit lite rundare över ryggen sen jag ökat lucernen, kan försöka slänga ut någon bild nån dag ;)
Jenny

Jag tycker att han har blivit lite rundare över ryggen, syns dock inte så mycket på bild. Men laddar upp en ändå så får ni se, men nu har han gått upp i vikt om magen i stället, den lilla tjockisen
För övrigt så ser han ganska så skev ut på bilden men men .
Jenny
jag är ingen expert men de här är då de som jag änvänder mig av ;)
Det viktigaste är att den får i sig tillräckligt med protein. Sen handlar det också mycket om att variera träningen, min tips på bra "övningar" för att bygga muskler är framförallt att rida ut mycket! Rida efter stigar ger mer än vad man tror, och att klättra i backar är också något som är jätte bra . Dessutom så tycker ju hästarna om att få vara ute i skogen, det spelar ingen roll om man har en lat eller energisk häst de brukar oftast tycka de är lika kul båda två ;)
När det gäller träning på ridbanan så tycker jag gymnastikhoppning är en kul grej, gymnastikhoppning kallar man när man hoppar ex. stutts . poängen är inte då att hoppa högst eller så, utan det går lika bra på de lägre hinderna :)
Obs! men för att hoppa stutts så måste man kunna de exakta måtten mellan hinderna!
lycka till! :)

#39 Han äter nu 2 kg lusern om dagen så protein får han i sig. Jag rider mest ute i skog & mark, och har då börjat rida brevid vägarna/stigarna. Man märker väldigt fort att han blir mycket mer avslappnad när han har fått gå "ute" i skogen i st'llet för på stigen, vilket då gör att han inte går och trippar & går med sänkt rygg. Så vi har kommit en bit på vägen nu , tack så mycket!
Jenny
#20- vad kul att det går framåt för er. :)
Håller med dig om att de flesta hästar blir avslappnade av att rida inne i skogen. :) De känner sig väll hemma där kanske x)
om du vill träna ryggmusklerna så rid mycket i backar..jobba hästen o se till att den bygger undersig 
jag började om från 0 med min häst för att han hade varit sjuk o stod ett halv år o han tappade alla sina muskler o jag red mycket i backar nu e han jätte fint musklad i ryggen så testa det jag lovart att d ser resultat efter 1 månad om du har ridit hästen så att den har byggt under sig 

Tack för alla tips & råd 
Jenny

Övergångar o intervaller, tempoväxlingar gör susen!:D