Rasen Palomino
Någon som vet något om den?
Har fått höra att den inte är en godkänd ras i Sverige, stämmer det?
Någon som har en palomino eller en korsning med rasen? Bilder?
/ Linnea

palomino är väl en färg? det vi kallar isabell.
Japp, Palomino är en färg som finns på väldigt många olika raser.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Palomino_(h%C3%A4st
Ingen godkänd ras i Sverige nej. Och kan ju knappast påstå att det är en renras förövrigt heller, allt handlar ju om färgen.
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst
Dock vet jag att det finns föreningar ( t ex i danmark) där man bara får registrera palominos…
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#4 - Precis, min hingst mamma är reg. i danmark för att rasen inte är godkänd i sverige.

#5 Men vad klassas hon som för ras i sverige då?
*** Kärleken övervinner allt ***
Vi har tre palomino damer. Men de är quartrar.
Här är Gullan:

#6 - Tror hon är reg. i asvh, är lite osäker.

Vad har de för raskriterier då? Skulle en isabellfärgd shetland kunna reggas som palomino eller vad gäller?
Mammahäst är efter en icke godkänd halvblodshingst.. Han är alltså inte godkänd hos ASVH .. Men han är godkänd Palominohingst i Danmark..

#9 -
Palominon är egentligen inte en hästras utan en benämning på olika hästar med samma färg som uppfyller ett antal olika kriterier från USAs Palominoföreningar. Palominon får ej vara under eller över vissa mankhöjder och måste innehålla minst 25 % av en av de raser som bestämts. Palominon får inte heller vara ett resultat av gulgenen som ger isabellfärgade hästar.
Hästen får ej understiga 140 cm eller överstiga 160 cm i mankhöjd.
Måste ju säga att det lät lite intressant med 'Palominon får inte heller vara ett resultat av gulgenen som ger isabellfärgade hästar'
Undrar vad de har för speciell gen då som inte finns nån annanstans? ;)
Mvh Alex
Värd för Ridsport

http://sv.wikipedia.org/wiki/Palomino_(h%C3%A4stf%C3%A4rg)
Intressant då jag trodde att palomino var samma som isabelle, dvs en fux med en gulgen.
Fast de verkar ju inte riktigt ha koll då de skriver att : Ögonen måste vara svarta eller mörkbruna, så att man ser att färgen inte beror på palominogenen, eftersom hästen då får blåa eller grå ögon. Hästen får inte heller visa för mycket ögonvita.
För det första antar jag att det ska stå gulgenen, och för det andra ger den INTE blåa ögon i enkel uppsättning, om det inte finns vita tecken runt ögat.
#13 Lite det jag tänkte också. Inte riktigt korrekt fakta med andra ord. :P
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#13 Jag tror att någon har blandat ihop gulgenen med "champagnegenen" och champagnefärgade hästar är inte tillåtna som palominos, men självklart är hästar med gulgenen det. [källa: wikipedia]
Så kan det nog vara ja :)
Mvh Alex
Värd för Ridsport
#13 en palomino ÄR en fux med gult anlag