Tvätta reflexväst?
Ja, nu har jag dragit med mig alla ridkläder till min lilla etta när man ska få fart på hästlivet igen! :) In i garderoben åkte termobyxor, jacka, ridbyxor, skor, tröjor, hjälm och.. Reflexvästen?
Den var ju rätt så smutsig, så jag lade den i handfatet med lite tvättmedel och handtvättade den tills vattnet i stort sett var klart. Hur det såg ut innan ska vi inte tala om. ;)
Men då hörde jag pappas röst i huvudet, någonting som han lärde mig när jag var liten:
"Tvättar man reflexer kan de tappa lite av reflexförmågan! De fungerar inte lika bra efter en tvätt."
Stämmer detta? Hur gör ni när era reflexvästar är smutsiga? Köper ni nya eller tvättar ni? Hur länge kan man egentligen ha en reflexväst innan man bör köpa en ny?

Jag tvättar mina i maskin, men det kan nog försämras lite… lys med en ficklampa i mörkret på den så ser du ju ;)
Såg att Ica sålde nu för 15 kronor st. Det är ju som hittat!
*** Kärleken övervinner allt ***
dom kan mista något av reflexförmågan (särskilt vid maskintvätt) så min mormor lärde mig att tvätta på innsidan så man iaf inte "repar upp" reflexbiten på utsidan :)
Men reflexer är "färskvara" så jag kollar reflexförmågan varje höst och vurderar om jag måste köpa nytt pga för dårlig reflex :)
Sen har jag typ 4 reflexvästar.. :D Köpte själv nu i höstas på erbjudande från Ica lokalt, 2 stk för 20 spenn.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
Har för mig att det brukar stå ur många gånger man kan tvätta dem innan man bör kassera dem? Fast det kanske bara är på vissa västar.
lägg dom i tvättpåse utåin sen tvättar du i 30 grader. Det hjälper att inte repa dom sen att reflexen inte släpper. Jag har grimmor som är reflex på dessa tvättar jag så, är de extra smutsiga läggar jag de i blöt med tvättmedel först, men de är som all reflex å blir sämmre efter slitage o tvätt.
Jag har hört att man bör byta ALLA reflexer efter två år, det var någon säkerhetsgubbe som sa det på tv i höstas, kommer inte ihåg vad det var för programm dock.

Det står nog på. Min kan jag tvätta 20 gånger. :)
Det är väldigt olika med olika reflexer, hur länge de håller sin reflexförmåga - jag har en jacka med påsydda reflexer som fortfarande efter drygt 15 år fungerar perfekt (ja, jag älskar den jackan…). Och jag har benreflexer till hästarna som är komplett odugliga efter några års användande, utan att de någonsin tvättats.

jag tror helt klart det är ett försäljningsknep. har reflexer som är gamla som funkar lika bra.
beror kanske på om de ligger mörkt utan kontakt med solljus?
#8 - nej, det är nog inte bara försäljningsknep utan det stämmer nog bra i de flesta fall att reflexer tappar effekt med tiden. Mina benreflexer till hästarna ligger oftast i en mörk sadelkammare, de funkar inte ändå…
detta med reflexer blir gammla stämmer mycket väl, man ser det ju lättast dessa man har i fickan de blir repiga då man tar in o ut dom i fickan, sen nycklar mm i fickan det repar ju med. Visst finns det bra reflexer men oxå skitdåliga med :S #7 jag har en ubergammal jacka jag med den funkar reflexen bra på då min man har åkt iväg o sett mig bakifrån o sa görrs du lyser bra :) men det va väl den gammla goda reflexen där dom itne snåla på kvaliten :) Har vissligen en jacka som jag köpte till min stora flicka den ärvde dottern (bra o ha men fin jacka hemma) den är skaplig bra än med o den tvättas rätt mycket. Men tänk på att tvätta alla jackor stängda o aviga har jag lärt mig då sparar man på reflex samt på dragkedjorna undvik s´kjöljmedel.
Tvättade den i maskin tillsammans med andra ridkläder i 40 grader. Lät den torka och hängde den i ett mörkt rum, reflexen syntes jättebra! :)
Tack för alla svar!