Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 5170 ggr
RosaGosa
0

Tips på stallritning mottages tacksamt!

Hej kära bukefalister!

Är såhär att vi börjar fundera på att bygga om vårat stall då den bakre väggen är fuktskadad och lutningen på taket inte är rätt. Är även problem med sönderfrusna vattenledningar och blandare på vintern så vi skulle behöva ha ett foderrum/sadelkammare som är isolerad.

stallet ska innehålla:

2 storhästboxar samt en liten box till shettis.
Sadelkammare samt foderrum med värme i. Gör inget om dessa sitter ihop.
gärna plats för skottkärra och grepar innomhus. (inget krav dock)
Stallgång som är minst 2,5 m så att god plats finns.

Finns möjlighet att förlänga stallet med någon meter bakom de befintliga boxarna om det skulle behövas.

Väggen mot lösdriften kommer finnas kvar, dörrar och fönster går att ändra placering på då vi kommer gjuta ny platta. Vet inte hur det fungerar med vattenrör o så men jag tror att de kommer kunna gå att dra nya rör.

Vad kan det kosta att gjuta en ny platta? Nuvarande stallet är byggt på plattor o tegelstenar vilket gjort att stallet i princip håller på att rasa samman.

här kommer en ritning på befintliga stallet där mått är angivna.

Alla ritningar och förslag tas tacksamt emot!

http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/25670000-25679999/640x480/25675890.jpg

tezzie
0

Här inne finns inga bukefalister ;)

Lycka till med bygget tyvärr kan jag inte hjälpa dig med ritiningsförslag!

*** Kärleken övervinner allt ***

lisette
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

här har jag ett förslag.

lisette
0

och ett till. jag vet inte om du kan använda dig av höförrådet?

lisette
0

på mitt första förslag blir shettisboxen lite mer än fyra kvm. tycker det är lite synd, det är ju minimåttet. men det är bättre med större.

ang gjuta platta så är det ganska dyrt. kan ni gjuta på nuvarande golv eller ni måste bila ut golvet?

är man lite händig kan man ju fixa det själv, men det är tungt och jobbigt.

angående stallet så låter det ju itne så bra att det håller på att rasa samman. det har satt sig eller? knacka ur fogarna och foga om kanske? jag vetfaktiskt inte vad man gör med sånt riktigt, det är nog något ni får ta ut någon som kan kolla på det.

RosaGosa
0

#1 oh förlåt! kopierade inlägget som jag skickade till bukefalos. För sent att ändra nu men önskar gärna alla fina ifokusares hjälp såklart! :-)

RosaGosa
0

Tack för dina förslag lisette, ritning nummer två går tyvärr inte eftersom höförrådet kommer behövas. däremot går det att vidga stallet bakom boxarna om det skulle behövas.  dörren går även denatt flytta.

Mittsänkte att det skulle vara dyrt att gjuta platta. Behöver itne bila bort något eftersom det nuvarande golvet består av stenplattor som är lagda rakt upp och ned på marken.

nå kanske jag överdrev lite med att stallet håller påa tt rasa samman men det känns så. han som byggde stallet var itne så himla duktiga ialla lägen med fel lutning på taket vilket har gjort att vatten kommer åt den bakre väggen så den bakre väggen har börjat mögla och är aldeles fuktskadad. Golvet buktar sig lite här och var och den bakre väggen håller på att börja sätta sig i grunden. Dessutom är den nuvarande sadelkammaren byggd med stora glasfönster vilket itne alls är så praktiskt i ett stall. Samt att vattnet i stallet bör byggas in då det väldigt lätt fryser i stallet.

Tar gärna emot fler förslag!

RosaGosa
0
Lisette> på första ritningen så blir storhästboxarna väldigt stora! hade sådär från början nämligen. :-) hästarna står itne inne varje natt heller så om boxarna är mindre gör inget.
Tappsveden
0

puttar

lisette
0

rosagosa - om nu bakre väggen är så dålig som du skriver så ska den ju absolut tas ner. mögelsporer är ju inte alls bra för hästarna. då kan du kanske bygga ut lite på baksidan om du ändå måste riva och ha dig.

jag har hellre stora boxar som stor tomma än för små faktiskt. =) bara för att minimåttet är x antal kvm så betyder det ju inte att det är dumt att överskrida det. ;)

du kan inte fixa lite bilder? det är lite lättare att utgå från bilder.

lisette
0

sen en sak till om golvet. är det rakt på marken eller det finns singel osv undertill? annars måste det ju med fixas, och då blir det ännu dyrare.

RosaGosa
0

#9 under plattorna ligger ett gruslager - vet inte så mkt mer. Sen jord…

har du någon aning om hur mkt det kostar att gjuta golv?

lisette
0

grannen gjorde det och hon sa mellan 1000-1200/kubik. det lättaste är ju om du ringer o frågar någon betongfirma.

gör man det själv kostar en säck på 25 kg ca 45-50:- om man köper på byggmax elller liknande. mne det är ett himla jobb!

Granatapple
0

Kan ingenting om stallplanlösning, mått osv. Kikade in på jordbruksverkets hemsida och på deras rekommendationer. Snickrade ibop ett förslag i Photoshop. Förmodligen dåligt på många sett, men photoshop och matte är iaf kul :)

Man kan också möblera om mellan Box 3/Kammaren/Förvaringsgången.

MLphoto
0

Är det inte lag på att alla boxar skall vara minimum 3x3m? Det har jag fått höra från en djurskyddsinspektör nämnligen..

"Om förhållandet bygger på förtroende, lyder hästen även utan bett och tyglar."

WinterPrince
0
Boxar för individuell uppstallning

Hästens mankhöjd (m)

Boxens area (m2)

Bredd (m)

<0,85

3

1,5

0,86-1,07

4

1,6

1,08-1,30

5

1,9

1,31-1,40

6

2,1

1,41-1,48

7

2,2

1,49-1,60

8

2,35

1,60-1,70

9

2,5

>1,71

10

2,7

WinterPrince
0

#13… jag gillade ditt förslag. Vet inte hur det ser ut hos personen som ska bygga om men beroende på vad som finns bakom stallet så skulle jag göra en dörr i andra änden också,…

RosaGosa
0

#13 ungefär sådär som du ritat har vi med tänkt oss fast med skillnaden att sadelkammaren o lilla boxen bytt plats. samt att sadelkammaren är längre. den lilla biten på 1,5 m har vi istället satt efter en av de stora boxarna mot väggen. boxarna blir då 3 x 3 m

Granatapple
0

#17,  där ser man :) Helt fel ute var jag alltså inte! ;)

Tappsveden
0

#16 en dörr till baksidan är ingen ide då den leder ut mot en bäck som rinner ca 3 meter bakom stallet… ska ut och fota sen så nu får se hur det ser ut. Nu när graderna sjunkit så har vattnet i boxarna försvunnit men jag antar att om det blir mera plus grader igen så kommre det npg börja rinna igen.

lisette
0

är där vatten i stallet?

grejen är den ska ni gjuta så måste ni göra ordentligt förarbete med grus och makadam, sen måste det armeras och jordas. det kostar en himla massa pengar allt sånt. man kan inte bara hälla på betong på marken och tro att det ska funka.

[Angel88]
0

vi har jutit en platta hemma som e 40 eller 60 kvadrat, kommer ej ihåg vilket och den e isolerad, (det ska bli ett hus) och den gick på ca 10000- 20000 tror jag med väggarna i isolerat lerlekaplattor gick det på omkring 60000- 70000kr. då e d värme slingor i golvet och vatten och el indraget… det är inte alls billigt.

man kan sätta boxarna så att dom i ett hörn, med den lilla boxen i mitten eller på sidan. det är då oxå lätt att bygga på boxarna sedan i ena eller båda längdena. sadel kammaren kan vara i andra sidan av stallet och

[Angel88]
0

mitt blev rätt fult, men ja försökte ialla fall

MLphoto
0

#15, Jag fick lära mig att mankhöjden inte spelade någon roll utan att alla hästar oavsett mankhöjd skall ha minimum 3x3m. Det är alltså inget jag har läst utan fått höra från direkt djurskyddsinspektören när hon hade föreläsning på vårt gymnasium.
Men hon sa ju även att man får ju tänka lite själv, en shire får ju inte plats i en box på 3x3m utan behöver ju givetvis större.

lisette
0

#23 att sätta en shetlandsponny i en box på 9 kvm tycker jag är att ta i. det finns ju föreskrivna minimimått, har man det till sin häst så är allt ok.men det är ju så att det alltid är bättre att låta hästen ha en större box. helt klart!

sen vad den inspektören tycker är en annan sak, var det ingen som protesterade?

MLphoto
0

#24, Nej det var ingen som protesterade.
Jag som själv har shetlandsponny anser iof inte att 3x3m är att ta i, alldeles lagom snarare. Vill att mina hästar skall kunna röra sig även om dom står inne. Men det är jag det :o)