Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 8008 ggr
lisette
0

skapet

har kommit fram till att mina gossar måste tvättas i skapet.

mår lite dåligt vid tanken av det, men det måste ju göras.

hjälp mig. hur gör jag? jag har verkligen ingen aning… :D

Thinka
0

jag brukar använda lite lactasyd tvål (finns på apoteket) i ljummet vatten en gammal disk handduk är bättre än en svamp tycker jag.

emsems
0

när jag badar/spolar av hästen brukar jag bara passa på att spola av där, ser alltid fräsht och rent ut…

gejsa
0

Måste dom verkligen det? Jag menar har man aldrig gjort det förut så varför börja nu. Det brukar sköta sig själv. Dom kan få infektioner om man är där och petar och tvättar. Jag brukar mest ta bort det torra på dom som jag får göra det. Dom andra gör jag ingenting med. Naturen sköter det själv sas. *ler*

lisette
0

inuti skapet gejsa *kräkljud*. det blir lätt infektioner osv där annars har jag fått höra….

Lorita
0

Enligt min veterinär så ska man inte tvätta där i onödan, jag tvättar ändå till utställning och förhoppningsvis måste jag börja tvätta regelbundet till våren, man kan ju inte göra "det" med smutsig "Hjalmar". Bara vatten använder jag, det får ju absolut inte bli kvar någon tvål. Jag har spolat där med vatten slangen endast och det har blivit rentGlad

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

gejsa
0

Tvärtom lisette. Det blir lättare infektioner om man börjar tvätta där. En häst är skapt *hehe* att sköta sånt själv.

Ottino
0

Gejsa; hur tänker du att hästen gör rent där själv? Jag har aldrig sett en valack/hingst med huvudet mellan benen..

gejsa
0

Det sköter sig själv. Klart att dom inte tvättar sig själv. Det trodde jag att du förstod. Men att man ska inte vara där och peta. På sin höjd som jag skrev förut att ta bort allt torrt. Det gör jag på mina. Inget vatten eller så.

Ottino
0

Men hur sköter det sig fattar jag inte? Om man inte tvättar rent så samlas det ju bara ännu mer smuts..

gejsa
0

Det ramlar bort av sig själv förstås. Tror du att någon går ut till vildhästarna och tvättar åt dom? Ni som vill ha så naturligt som möjligt borde väl inte vara där och peta. Flört

1111
0

Är det bara utanpå runt omkring i skapet så tvättar jag med svamp och vatten. Själva "utrustningen" har hästar ett system för att sköta själva och ser det inte irriterat ut eller sjukt på något vis låter jag hästen sköta det själv, är precis som Gejsa skriver, hästar har naturligt utveklat så att det hålls hyffsat rent…

/V

[slo]
0

Jag drar av "fnöset" om han har utrustningen utfälld ;)

gejsa
0

Ja, det gör jag med.

lisette
0

*mår lite dåligt*

fy vad äckligt… anlednignen till att jag frågade var nämligen att i nya hästfocus stod det om det, där stod att det lätt bli infektioner annars.

jag kan ju tänka mig att det blir infektioner om det är en avelshingst som betäcker naturligt, alla bakterier osv.

dra av fnösket, jag hoppar nog det helst… :d blir lite rädd när jag ser brago stå och vifta med den… *ryser*

#6 den var ju bra! *garv*

[slo]
0

#14 nja det är nog tvärt om tror jag, avelshingstarna håller igång och använder grejerna till det som dom är skapade till… Dom få gånger dom betäckte "manuellt" :P i travstallet jag jobbade i för några år sen, tvättade dom av fjongen med ljummet vatten innan bara.

ElinaK
0

Jag tror det är skillnad på vallackar och hingstar. I naturen finns det ju inget som heter vallack. O de använder inte sin snopp lika mkt för den delen heller. Så jag tror att det ligger nånting i det.. Annars vet jag inte speciellt mkt om detta.

#10 . onödig kommentar gejsa.  Då är det väl lika bra att släppa hästarna fria, om man inte får peta på dom? snälla.. lägg av nu.

trex
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har aldrig tvättat snoppen på min häst,den håller sig bra ändå.haft honom sedan 1995,inte en enda infektion.Ja,snälla lägg av att pilla på djurens könsorgan,kolla om det är ok,och låt det sedan vara.Dom fixar det själv.Vissa människor håller på med djurens organ så det liknar tidelag.

1111
0

#17, det är väldigt stor skillnad på att peta runt lite för mkt med tanke att tvätta och tidelag… Att du ens kommer med den kommentaren är skrämmande.

/V

lisette
0

#15 jag har inte hört samma sak där, det var nog tom här som ngn skrev att risken för infektioner var stor vid betäckningar, det var därför många inte vill betäcka naturligt. jag kan vara ute och valsa, jag får väl reda på det isf. men jag har för mig det… 

#17 hur ser man om det är ok då? har varit med om en valack som fick en infektion där, dock kommer jag inte ihåg hur det såg ut eller ngt. var inte så gammal då.

trex
0

#18 Har du aldrig sett det? När folk tvättar och hästen får stånd och dom fortsätter att hålla på med organet? Eller när dom tvättar stona och särar på blygdläpparna.Skrämmande,vad är du rädd för? verkligheten?

Det är inte ens straffbart,djurplågeri?Djuren ser inte ut att lida,men äckligt är det!!

gejsa
0

#16# Är det onödig kommentar. Snacka om att vara snarstucken. Suck! I dag är du så grinig så du inte ens ser att jag skojar.

1111
0

Kan bara komma på ett enda exemplar av hästägare som fortsatt peta sin häst vid könsorganet när hästen reagerar på det.

Fö så har brukar normalt fungerande människor vet vart de är och rör hästen och ser på hästen hur den reagerar…

Djurplågeri är staffbart i Sverige. Att råka peta sin häst emellan benen så att den blir upphetsad/kåt är inte djurplågeri. Att däremot göra det i en gärning där man med flit fortsätter eller framkallar det skulle jag kalla för tidelag eller sexuellt utnyttjande av djur eller möjligtvis djurplågeri, vilket är en annan sak emot vad jag iallafall varit inne på tidigare.

/V

trex
0

"22- Skickar dig ett personligt meddelande då jag tycker att denna diskussion inte längre hör hemma här.

Mvh Anita

Lorita
0

#20 stånd när man spolar "Hjalmar" med kallvatten Fundersam

jen
0

jag brukar nästan aldrig tvätta skapet, men det har hänt att det har varit väldigt geggit och äckligt där.Då har jag tagit lite barnolja och vatten med en svamp.

och som fler skriver så ska man inte tvätta i onödan då hästens egen bakterieflora blir rubbad, och då  kan hästen få lättare infektioner och klåda.

1111
0

Lyckades komma på hur man gick in och redigerar sina inlägg, hade ju blivit lite tokigt där i mitt föregående inlägg Generad

/V

lisette
0

lorita och gejsa, ni hade ju med nya hästfocus, det står på s 50-51 om när de skulle tvätta skapen på sina hästar…

gejsa
0

Ja, en rolig insändare. Men bara för det ska man inte göra det. Det står ju också att örter kan vara giftiga olika sorter. På en annan sida så står det hur bra det är med örter. *ler*

bebbe
0

Mina hingstar är 19år, 22år, och 16år,har aldrig tvättat någon av dom och dom ha betäckt ca 17 ston om året dvs 38x17 föl =ca 650 föl och låt oss säga att det blir 10 betäckningar/föl = 6500 språng!!! och aldrig en infektion, siffrorna talar för sig själv,

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Lorita
0

#27 sid. 51-51 det är ju Carina Dahl hon är krönikör, hon skriver lite skämtsamt om vad som sker hos henne, har inte så mycket med hästhantering att göra ska ses mer som lite lätt underhållning.
#28 Nu var det vitlöken som jag tyckte var det viktiga, i den andra artikeln står det om fång och att vissa örter är bra är vedertaget, men jag är själv mycket tveksam till homopartisk behandling bara ögnat igenom den artikeln.
#29 Om Ametist kommer att få betäcka så kommer han att var godkänd avelshingst, alltså har jag förpliktelser inför stoägarna och en rengöring inför säsongen kommer jag att göra. Lika väl som jag kräver att det är friska ston som kommer hit.
På dom två och ett halvt år Ametist är har jag tvättat "Hjalmar" en gång och det var innan en utställning och då lätt med kallvatten inga rengöringsmedel. Annars så tycker jag som min veterinär säger lämna den i fred.

bebbe
0

Nu är ju inte mina hingstar godkända, men jag tror deras "Hjalmar" fungerar likadant som hos de godkända.

1111
0

#31, är hingstarna inte godkända och man ändå betäcker med dem säger det lite om hur man till att börja med bryr sig om ansvar för hästarna… Jag tror tyvärr att man då även hoppar över mindre säkerhetssaker då med.

/V

jen
0

#30  haha! jag blev så full i skratt när du kallar den för "hjalmar"  Flört

Lyrik
0

Min gubbe har börjat lukta illa i skapet. Har den jämt ute nu när jag borstar honom.

Ska jag försöka tvätta honom (inget vatten inkopplat i stallet, är ej klart ännu) eller ska jag höra med vet som kommer på sön för tandraspning mm?Fundersam

gejsa
0

#34# Som sagt! Läs våra inlägg så kan du själv göra din egna uppfattning.Flört

bebbe
0

#32 du får tro och tycka vad du vill, huvudsaken är att jag vet att mina hästar är bra både i kropp och hjärna och att dom mår bra,

Lyrik
0

#35 Men jag vill inte att det ska vara någon infektion eller liknade! Kostar inget att fråga vet när hon ändå är och hälsar på oss.Räcka ut tungan

gejsa
0

Ja, gör du det. Jag har aldrig tvättat min Gobban iaf och han är 21 år gammal. Drar bara bort det torra när den är framme. *ler* Hon som hade honom i 15 år lär inte heller ha gjort det. Eftersom hon inte skötte honom nämnvärt på andra sätt heller så…..Och första gången jag tog där så fick jag en kospark. Men nu vet han vad jag vill göra. *ler*

Lyrik
0

#38. Men min har svårt gojs, runt snoppen och "i". Luktar illa oxå, har aldrig gjort det förut.

Har inte heller tvättat honom, bara spolat när han har stått i spolspiltan.

lisette
0

jag undrar fortfarande hur man ser när det är dags? :D

trex
0

#24 Ljummet vatten använder hon jag vet.

PimTheGreat
0

#30 vad stod det om vitlöken? Vad var argumenten att inte ge sin häst det?

gejsa
0

#42# Hästarna kunde få blodbrist av vitlök.

Lorita
0

#33 ja men det är ju "Hjalmar" vad skulle "Hjalmar" annars kallas ???

När det gäller godkänd hingst då har man vissa förpliktelser, vilka jag vill ha för jag vill kalla mig seriös.

gejsa
0

#44# Att tvätta skapet eller inte har väl inget med seriös att göra.

1111
0

*stöttar Lorita*, (#44) du ska absolut hålla på att ha godkänd hingst! Annat kan man knappast kalla seriöst eller särskilt ansvarsfullt…

/V

Tummelisa
0

Att tvätta skapet på hästar är ungefär lika viktigt som att sätta glitter i manen! Om infektioner uppstår beror det inte på den normala bakterifloran. Är allt normalt innan så sköter renhållningen sig själv.

gejsa
0

Sätta glitter i manen. ss du är rolig du tummelisa. Flört

Lorita
0

#45 nej men att premiera sin hingst har det, och en sto ägare vill att jag sköter honom och behöver han tvättas så ska jag göra det. Men man tvättar inte i onödan och använder inga rengöringsmedel, just för bakterieflorans skull.

För du kan väll inte påstå att jag är oseriös i min avel för att jag vill premiera hingsten och att jag visade mitt treåriga sto på Elmia. Jag är faktiskt lite stolt över att hon fick diplom och nu hoppas jag att min hingst också har klass så han duger i avel. Hingstens mamma är ju i alla fall ett klass 1 sto så det skulle kunna bli en godkänd hingst, annars blir han en trevlig valack Flört .

Thinka
0

Vilken jätte disskussion det blev…vågar knappt skriva något.

Lisette har du fått svar på din fråga?

För att stötta Bebbe, så säger jag: Bebbe Jag tycker att du är seriös.

alla ni andra som har hingstar ni är seriösa ni med. Vill inte trampa nån på tårna, med detta . Ibland är det bara svårt att tyda/tolka det som skrivs.

gejsa
0

#49# Jag har inte skrivit att du är seriös eller oseriös. Det var du själv som skrev att du vill vara seriös så du tvättar skapet.

Tycker inte ens att det har med saken att göra faktist.

Jag är väl också seriös uppfödare isf. Har ju ett diplomsto som är AB-premierat som fått ett diplomsto som tävlat i SM i år. Men det är ju inte det vi diskuterar.

Att tvätta skapet eller inte oavett om den ska betäcka eller inte, det är upp till var och en. Ingen ska sitta och säga att man är oseriös bara för att man inte tvättar skapet.

gejsa
0

#49# Jag har inte skrivit att du är seriös eller oseriös. Det var du själv som skrev att du vill vara seriös så du tvättar skapet.

Tycker inte ens att det har med saken att göra faktist.

Jag är väl också seriös uppfödare isf. Har ju ett diplomsto som är AB-premierat som fått ett diplomsto som tävlat i SM i år. Men det är ju inte det vi diskuterar.

Att tvätta skapet eller inte oavett om den ska betäcka eller inte, det är upp till var och en. Ingen ska sitta och säga att man är oseriös bara för att man inte tvättar skapet.

Fantasy
0

Har inte haft någon hingst eller valack, men min väninna hade en valack en gång, och han luktade jätteilla, hon fick rådet att tvätta honom men bara vanligt vatten.

Ring och rådfråga en veterinär om du är osäker, det skulle nog jag ha gjort.

lisette
0

#50 :D ja det blev ett himla rabalder… men ja, jag tror jag fått svar. :D jag struntar i att tvätta, drar av äcklet när de visar den och sen frågar jag min veterinär när brago ska kastreras om ngr veckor.

Lorita
0

Som sto ägare så kräver jag faktiskt en ren "Hjalmar" på hingsten, är den smutsig ska den tvättas och då bara med vatten. Som seriös hingsthållare så kommer Ametist att ha en ren "Hjalmar", det spelar ingen roll hur fin hingsten är om inte hygienen sköts och det är det jag menar med seriös.

Sen att jag är noggrann med stam och extriör, kan väll inte göra mig mindre seriös, eller är det kvantiteten som räknas då kommer jag att vara en jäkligt dålig uppfödare. Jag kommer nämligen att ställa höga krav på andras ston också, för hellre ett bra föl en tio medelmåttor.

Alla diplom ston blir AB premierade när dom fått föl.

Peppe
0

#0 jag har lärt mig att helt enkelt ta en svamp med vanligt vatten utan tvål (tvålen torkar ut)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

gejsa
0

#55# Nej det blir dom inte. Det är när dom fått ett diplomsto eller godkänd hingst som avkomma. Sedan ska man visa att dom är ridbara eller körbara. Vilket jag också har gjort. Iaf när det gäller fjordingar.

Lorita
0

Kiara kommer att bli AB premierad nu i vår Flört

gejsa
0

Då har ni lättare att få AB-premiering. Hur gammal är hon?

jen
0

#55  om jag hade ett sto som jag skulle åka och betäcka så vill jag ju att hingsthållaren ska hålla hingsten ren på "snorren" så jag inte behöver vara orolig för infektioner.

det ser jag som en självklarhet när man pysslar med avel.

när jag arb. på stuteri så var vi noga att även stona skulle vara rena där bak.

Lorita
0

Hon fick diplom i år och det kan man bara få när man är tre, så hon är treGlad

gejsa
0

Ja, det är så med fjordingar också. Så du menar om hon får ett föl nästa år så blir hon AB-premierad?

Lorita
0

**Värdebokstav AB:
**Ston vilka uppfyller minimikraven för värdebokstav B samt uppfyller minst ett av följande villkor:
- Erhållit diplom.
- Erhållit minst 40 poäng  exteriört (ingen delpoäng under 6 ), vid riksutställning vid lägst tre års ålder.
- Erhållit lägst 35 poäng exteriört (ingen delpoäng under 5 ) vid lägst 3 års ålder, samt varit placerad i officiell ridtävling lägst Lätt A dressyr, Lätt 1,20 m hoppning (stor häst), Lätt A hoppning (ponny), Lätt fälttävlan eller varit placerad i officiell körtävling lägst Medelsvår klass.

gejsa
0

Konstigt att jag behövde visa hennes duglighet i ridning då. För 40 poäng fick hon precis som sin dotter på 3 års- premieringen.

Lorita
0

Vi har inget bruksprov på ston, men det skulle inte vara några problem att genomföra

CBA
0

Jag är inne på Loritas spår….

Om min Mirabil blir godkänd till avel så kommer jag göra rent hans snorre inför dambesöken. Jag skulle inte vilja ha på mitt samvete ifall stoet får en infektion i underlivet som kan härledas till att hans snopp varit smutsig och som kanske orsakar hennes framtida avelsmöjligheter.
Jag kommer kräva av stoägarna att stona är rena då jag i min tur inte vill riskera att Mirabil får en infektion som kanske oturligt nog blir illa nog och han blir steril (om jag ska hård dra det).

Jag som hingsthållare vill ha en ren hingst där stoägarna kan känna att dom blir tagna seriöst av mig, samt vice versa.
Bara rena och friska ston får betäckas av honom om han går så långt som till avel. Gör han inte det kommer jag ha en ruskigt fin fin valack ;o)

Mvh CBA

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Wiemona
0

www.hippson.se finns svar på denna fråga av veterinär. Gå in på fråga experterna- veterinär

Lorita
0

#66 Man tänker nog ganska lika, när man siktar på att få fram en riktig hingst.  Hur som helst så har du en lång och rolig resa framför dig, jag får mitt besked i februari. Om han inte når riktigt ända fram så sparar jag honom ett år till och testar och det får bli avgörande för juvelernas framtid.

#67 tack för den länken Skrattande 

Jag funderar lite på dom som inte förordar tvätt, vad dom har för krav på sina gubbarRäcka ut tungan

emsems
0

hur som helst ang avel och så… känns som att alla har sin åsikt, och inte vill diskutera, så vi kanske ska skita i det?

det jag undrar är snarare, hur tusan ska man tvätta snorren, den är ju indragen.. om man skulle gå med hästen till vattenspiltan när den är ute så ha rjag svårt för att tro att han inte drar in den… man man kan väl inte peta ut den på något sätt???

1111
0

#69, jag har gjort som så att jag har lite vatten och svamp förberet och här hästen väljer att ha den ute så tvättar jag av lite. Eftersom jag inte står och skrubbar särskilt mkt, utan bara tar det värsta så fungerar det helt ok på de flesta hästarna.

/V

emsems
0

men då måste man ju vänta hela dagen… jag menar, av alla valacker jag hållit på med så är det otroooligt sällan jag sett dom håva ut den…?

1111
0

#71, hmm.. Har inte haft så många valacker själv och sköter inte sådan skötsel på andras hästar… Kanske är för att jag håller på med unghästar och har sent kastrerad valack som jag inte haft det problemet? För min vuxna valack låter den även komma utan när han står i gången och det är lugnt.

/V

Lorita
0

Jag har bara gjort rent runt och lite in när han har den indragen, den åker ju in av ljummet vatten, så man tvättar lite lätt bara och utan tvål, Hjalmar blir riktigt ren av det.

gejsa
0

Eftersom jag aldrig har tvättat med vatten någon gång och hästen inte fått någon infektion eller så. Låter jag nog det vara. Det är ju mest om man tycker att det behövs som man ska vara där och peta.

Lorita
0

#74 Du har väll inte så många ston på besök hos dina valacker, då behövs det oftast inteFlört

gejsa
0

Nej, det var det jag ville få fram. En del tror väl att man måste gå ut och tvätta skapet i tid och otid nu. Men håller med om att det ev kan behövas vid betäckning.

bubbelbubbel
0

putt putt putt

Peppe
0

i somras lärde jag mig att man helt enkelt tar en svamp med ljumet vatten och kör in svampen när hjalmar är hemma. det är enklast så slipper man vänta

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

kacka
0

Bara en fundering… Vilka får vanligast infektioner?

• godkänd avelshingst
  • hingst som inte är i avel
  • vallack
CBA
0

#79 Min spontana tanke är valack.
Jag resonerade som så att jag förutsätter att den godkända avelshingsten är kollad och kry på snoppen samt att hingstar rätt ofta halar ut hela alltet och därför "puttar" ut ev smutsrester + att snoppen blir oftare luftad än hos valackar som inte har driftet och behöver stoltsera med snoppen ute :o)

Hmmm snurrigt eller förstår ni *skratt*

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

Lorita
0

#79 Tvättar man inte avelshingsten för stonas skullOskyldig

gejsa
0

#79# Jag har tre valacker och har även haft och har några valacker inackorderde. Och inga har haf infektioner och inga tvättar heller skapet på dom. Jag tar endast bort det torra när den tittar fram.

[slo]
0

Gejsa, jag håller med dej :) Med ett lagom fast grepp är det lätt att få bort fnöset Glad

gejsa
0

#83# Japp, mer behövs inte. *ler*

jen
0

haha, än är tråden om "Hjalmar" igång fortfarande…

men det verkar som de flesta inte håller på att tvätta i tid och otid på hästens snorre….

förutom de som har avelshingstar förståssFlört

gejsa
0

Nej, just det jen. ha ha

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.