Juridik flockdjur?
Måste få fråga er härinne (efter en diskussion på annan sajt)….
Finns det någon LAG på att man inte får ha endast EN häst?
Hur ser juridiken ut kring våra flockdjur? För hästen är väl i allra högsta grad ett flockdjur?
*** Kärleken övervinner allt ***

Jag har för mig att det har blivit lag på det, men jag blir osäker nu.. Vore kul om nån visste säkert eller har ork o ta reda på det :P

Jag har för mig att det inte finns någon sådan lag :)
Jag har mailat en jurist på jordbruksverket (men då gäller det andra djur) men det tar väl tid att få svar!

Njjjjjja, en häst får inte gå ensam men den kan ha sällskap av annat djur eller av en skötare om skötaren är tillräckligt många timmar med sin häst.

Men gahhh, Njaaaa är ju inte det svar jag vill ha 
Hur exakt är lagen utformad? Kan den misstolkas eller är den tydlig?

Hästar är flockdjur och därför ska "hästarnas behov av social kontakt ska tillgodoses". Men denna regel börjar inte gälla förrän om två år, den 1 augusti 2009. Det betyder dock inte att hästen tvunget måste ha sällskap av en annan häst, tät kontakt med andra flockdjur eller en människa går också bra enligt föreskriften.
http://www.djurskyddet.se/aktuellt/nyheter/2007/20070814_1.asp
Kollade upp det iaf:P

har den inte nyss ändrats till att det är lag på att den måste ah sällskap, förut var det väll ngt om att den måste träffa häst varje dag och se en häst när den är i hagen, max 200 meter bort eller ngt sånt konstigt? :P
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.

Ja, denna del är ju luddig tycker jag "Det betyder dock inte att hästen tvunget måste ha sällskap av en annan häst, tät kontakt med andra flockdjur eller en människa går också bra enligt föreskriften"

Från och med den 1 augusti 2009 ska du se till att din hästs behov av social kontakt tillgodoses. Helst ska din häst ha kontakt med andra hästar men om det inte går kan det räcka med kontakt med t.ex får eller nötkreatur. Har hästen enbart sällskap dagtid av andra hästar som den kan se och höra kan det räcka om hästen verkar må bra, dvs. inte är apatisk eller stressad. Det är möjligt att en häst som står avskilt i ett stall med andra hästar kan visa tecken på att den behöver mer kontakt. Var uppmärksam på det och ordna då så att din häst får den sociala kontakt som den behöver för att må bra.

Det är ju lite flummigt, men på jordbruksverket stod det ju lite mer utförligt.. Personligen tycker jag att alla hästar ska ha sällskap av en annan häst! Jag lånar en minishettis på lååång tid, som sällskap, men jag håller ändå utkik efter en till liten så jag har 3 här hemma. Det är smidigt med en shettis som sällskap, dom är billiga både i inköp o drift o brukar finna sig i det mesta=)
jag tycker inte de nya lagarna är så mycket bättre än de som var tidigare, det är lite för oklart och flummigt. Om jag inte minns fel så kunde man ha en häst ensam om man bara var med den ett viss antal timmar per dag, så det fick lite sällskap :/

Det borde verkligen vara lag på att hästar måste gå med andra hästar.. eller i alla fall ha andra hästar i hagen brevid.. Speciellt unghästar, min häst fick gå själv en vecka i höstas i samband med flytt och hon mådde verkligen inte bra av det.. uscha!! Sen kan man undra vad det är för hästägare som väljer att ha sin häst helt ensam….
//Mickan
#2 Vad bra…Hade samma tanke men då behöver inte jag det
.

#11 det finns ju de som måste ha det av olika anledningar.
#13 Kan du nämna en enda orsak till att en häst inte ska kunna ha sällskap åtminstonde i hagen brevid eller i stallet. Jag tycker att ett sådant resonemang är obotat korkat (inte något illa mot dig egentligen, utan mot dem som tycker att det finns en fullkomligt godkänd anledning) OBS!!! Jag är inte arg på någon på denna sida eller i detta inlägg. (Bäst att skriva så att ingen tar illa vid sig)

#14 man håller på att avveckla hästarna och har bara en kvar (där fick du ett exempel)

Ibland händer det ju saker (dödsfll tex) som gör att man helt plötsligt står med bara en häst och det är inte alla som bara kan skaffa ny på en gång…
Där kom ett exempel till ;)
#15 Jo, men då är det ju för en mycket kort period får man hoppas. Eller hur???
Jag tänkte mig en lite längre period för om man håller på att avveckla så sker det väl i allmänhet under en kortare tidsperiod och skulle hästen vara svår att få ut så brukar det inte vara några problem att låna en häst under en period lång som kort.

det finns faktiskt hästar som inte KAN gå med andra hästar av en eller annan anledning. de kan vara aggressiva.
man har kanske inte möjlighet att hålla mer än en häst hemma, det är egentligen ingen anledning. men jag vet folk som har/haft det.
jag tycker oxå att en häst ska ha sällskap av samma slag, men tror inte att en häst mår dåligt av att vara själv ngn vecka.

sen kan man ju iofs ifrågasätta det där med flock. jag har läst någonstans att en flock räknas från fyra eller fem hästar.

sen kan man ju iofs ifrågasätta det där med flock. jag har läst någonstans att en flock räknas från fyra eller fem hästar.
Men hundar då? Dom är väl oxå flockdjur?! 

Japp det är dom, även människan ;)

konstigt det inte finns lagar på att människan måste leva i flock…

#23 låt mig slippa den 

Det kanske kommer ;)
Men helt seriöst så klassas hunden som ett flockdjur så varför skall inte den ingå i lagarna isf?

men är det inte ändrat då? den får ju inte vara ensam mer än fyra timmar eller ngt enligt lag numera ju.
Visst är det bra med lagar men vem kollar att de följs? Inte är det någon som kollar att min (fiktiva) hund är ensam hemma mer än 4 timmar, att den rastas minst 2-3 ggr per dag osv. Om det är rekomendationer så kan man väl tycka att de gärna ska uppfyllas, men lag..? Då borde man också kunna kontrollera att det uppfylls och att straff delas ut om man inte följer dessa lagar. Annars blir det bara att alla som sköter sig får dåligt samvetet och mår dåligt om man skulle brista på något område vid något tillfälle. Bättre då med lagar som lätt kan kontrolleras och som ger kännbara straff om de inte uppfylls. (Tycker jag)
Vill bara berätta om vad som har hänt ett fjordingpar som bor i närheten.
I många år har ett par "hästar" gått i en hage utan skydd varje sommar dygnet runt och på vintern har de stått i stall varenda dag utan att kommit ut alls. Det har anmälts i flera omgångar och inget har hänt.
Idag är den äldre "hästen" död och nu går istället denna ensamma "häst" ute dygnet runt utan vindskydd eller ligghall, i perioder och andra perioder kommer den inte ut alls. Ibland står den i stekande sol i flera veckor och ibland i snöstorm, för att under andra veckor inte vara ute alls oavsett väderlek.
Trots, som sagts, att flera anmälningar gjorts har inget hänt. Hur långt måste det gå innan något görs?
(Den är på inget vis misskött för övrigt)

#27 fast det är väl egentligen där som djurskyddet räknar med att folk anmälar om hundarna är hemma fler än föreskrivna timmar.
#29 Då gäller de att de har stenkoll på sina grannar och vet exakt när de lämna lägenheten/huset och när de kommer hem. Vem har sån stenhård koll på sina grannar???

#30 Inte mina hoppas jag, jag gillar privatliv ;)
Håller med dig där Tusen, det är stor skillnad på lag och allmänna råd och föreskrifter.
#28 - prova att anmäla nu igen, nu har länsstyrelserna tagit över djurskyddet och en annan inspektör kan komma att åka dit och kolla läget.

#30 tro mig, det finns de som har det!

#33 Min systers granne har denna koll på syrran.

så här står det på jordbruksverket om hundar/katter..
samt

Håller man på o avveckla sin verksamhet så pågår det nog under en tid, under den tiden anser jag att man har tid att ordna antingen en annan stallplats o ha den sista hästen på eller låna nån som kan va sällskap så länge.
Likadant skulle jag göra om det skedde nåt dödsfall.
Jag har dåligt samvete o lämna min shettis ensam när jag rider iväg i 45 min. Likadant när min D-ponny fick åka till djursjukhus för huggormsbett, var min kompis snäll o kom med sin shettis så Bob slapp va själv.
Därav vill jag ha en 3:e så man slipper ha en ensam=)