Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketter: utbildningträning
Läst 2465 ggr
dunaluva
1

Byta från pessoa.

hej, jag vill inte ha massa klagomål för att jag har pessoa men jag har det just nu och vill byta.

jag har en gammal travare, kallblod, som gärna hänger sig på bettet och inte lyssnar om jag har ett vanligt tränsbett. så jag rådfrågade mina ridlärare, och dom sa att jag skulle testa pessoa, så jag köpte ett tredelat pessoa, jag red på tvådelat tränsbett innan det.
Min häst blev allmänt gladare, i stallet, i hagen och när jag red. och mjukare i munnen tyckte jag. Mina ridlärare sa också att hon såg mycket bättre ut och så.

Men nu när jag har hört massor om pessoa så tänker jag byta, har ni några tips? jag har testat vanligt tredelat, vanligt tvådelat, kandarstång med både en och två tyglar på, pessoa och bettlöst.

När jag testade tredelat så var hon stark som bara den, men rätt mjuk i halsen.

Tvådelat- Hård, stark och med huvudet rätt upp i luften.

kandar- en tygel - jag tror inte hon gillade kedjan för hon blev rätt slängig med huvudet och så. inte så stark, lite, två tyglar så var jag ovan och det gick inte så bra.

pessoa- det jag rider med nu, funkar rätt bra men hon kan bli stark endå.

bettlöst- inget alternativ, hon bara drar

Så jag undrar bara om ni har ngt tips på ngt som ni tror kan funka? :)

- Ellen

errare humanumest ignoscere divinum.

Jenca
0

jag skulle testa Stångbett i ditt fall! Min häst blir ibland både stark o het ute, jag kan lätt hålla henne med det bettet sammtidigt som de är snällt mot henne. Hon funkar jätte bra med det o går hur bra som helst:)

Chestnut
0

Skulle nog testa pelham med två tyglar. Använde du bridong till kandaret?

Med vänliga hälsningar
Chess

tezzie
0

Jag skulle oxå välja ett rakt pelham, men eftersom jag inte kan rida med två tyglar så hade jag valt ett delta.

Tro mig, jag har försökt det där med dubbla tyglar och jag har tyglar överallt ;)

*** Kärleken övervinner allt ***

Chestnut
0

#3 Vet flera som bara låter den understa tygeln ligga mot manken och bara tar upp den när den behövs, då blir det inte så jobbigt samt att man får den skarpa effekten bara när den behövs =)

Med vänliga hälsningar
Chess

Tusen
0

Varför denna plötsliga skräck för pessoa? Om hästen rids rätt visar den det med att bli mjuk och följsam. Du kanske rider din häst på ett sådant sätt att den trivs med ett pessoabett. Försök lyssna på vad din häst vill ha så kan du strunta i vad alla andra tycker.Glad

Cezanne
0

Jag använder jaktkandar på min starka och heta häst och det har fungerat väldigt bra. Det har visserligen en kedja så din häst kanske inte gillar det, men det kan vara värt att prova.

#5 Pessoabett är inte särskilt hästvänliga, finns andra trådar om varför här, och själv skulle jag aldrig stoppa ett i en hästs mun!

lisette
0

#5 jag kan iofs förstå den där skräcken. alla bara baktalar bettet så kopiöst, vad ska man tro egentligen! men du har helt rätt i vad du säger tycker jag.

tezzie
0

Jag förstår skräcken, skriv i detta forum att du rider med pessoa och du får inte många vänliga ord. Fast jag håller med dig #5

dunaluva
0

#2 , jag testade med två tyglar på kandarstången, hade inget bridong till. Det är ju samma som pelham ungefär så jag köper inte ett palham för att det ska bli lika som på kandar. har testat det med delta också, men hon slänger mkt med huvudet när hon får på sig en kedja.

#3, haha, precis, jag blev ganska lost när ajg testade två tyglar med! ;)

#1, Funkar det bra tror du? för hon bara sticker om hon får chansen, och då får man inte stopp på henne :/

#6, hur ser ett sånt ut? :)

- Ellen

Chestnut
0

#9 Men då är det inget kandar i rätt bemärkelse om du inte använde ett bridongbett till. Då blir det helt enkelt ett stångbett, inte mer eller mindre… Vad menar du med;
"har testat det med delta också, men hon slänger mkt med huvudet när hon får på sig en kedja."

Ett delta är en läderrem som förbinder de två tygelringarna så att man bara behöver ha en tygel i handen. En kindkedja ska man ha till alla stångbett för att få korrekt effekt!

Med vänliga hälsningar
Chess

Jenca
0

#9- jag skulle ge det en chans, man måste ju rida lite med de för att känna omd e känns rätt eller fel, självklart funkar det inte på alla hästar, men för mig gjorde det de o för en hel del andra jag känner;) men om du inte har lust att köpa en massa bett som sen inte funkar så finns de endel ridsportaffärer som låter en testa ett bett o sen om de passar kan man köpa det ;)

Jenca
0

har du kollat tänderna på din häst? slänger hon med huvet när du rider henne? de gjorde en av våra hästar fast när vi körde henne, tog henne till en tandläkare som gav oss tipset att sätta på en bettupphållare. funkade bra efter det, men ja skulle nog kolla din häst tänder först!

dunaluva
0

#10, jo men jag menar att jag har testat stångbett med delta,  men just när hon får en kedja under hakan så börjar hon slänga med huvudet, varelse med delta eller ej.

#12, jag har kollat tänderna på henne, det var inte så länge sen, 18 november. och det såg bra ut.

#11, jaha vad bra! :) då vill jag nog testa at hem ett kimbelwick och ha läderrem ist för kedja, det fick ajg tips om faktiskt ;)

- Ellen

Chestnut
0

#13 Som skrivet, utan en kedja är det omöjligt att få korrekt inverkan med stångbett! Jag tycker att det låter som om du är hård i handen, ett tips är att undvika dragkamper utan istället rida med tyngd och känsla! Mkt övergångar och tempoväxlingar är även bra för då får hästen tänka lite och drar där av mindre.

Med vänliga hälsningar
Chess

Molla
0

Om din häst blivit allmänt gladare av bettbytet ser jag ingen anledning till att du ska byta så länge du har en positiv effekt av det bettet, spelar ingen roll att det råkar vara ett pessoa! Tänk så här i stället, nu vet du att det är ett starkt bett som kräver mycket känslig hand.

Jag red min förra häst på pessoa, innan jag visste så mycket om bettet, och det funkade kanon. Jag skulle nog aldrig mer lättvindligt gå över till pessoa, men har man det och det funkar, låt gå.

Jojaton
0

#14 men hon skulle ju testa och se om det gick bättre att byta ut kedjan mot en läderrem? Det ger väl samma inverkan?

Johanna - Instagram

Marrsson
0

Jag kanske är korkad nu men denna eviga diskutionen om pessoa?

#0 Du skrev ju i en tråd tidigare med samma fråga och de har skrivits samma svar från samtliga innan. Ingen här inne vet ju hur just din häst fungerar så ingen här kan egentligen tala om för dig hur du ska göra.

Jag har inte vart med på ridsport if länge men man har ju snabbt lärt sig vilka åsikter man ska ha för att inte få elaka kommentarer…

De känns tråkigt att samma ämnen dyker upp i olika tappningar hela tiden. Det skapar lite osämja på forummet anser jag.

Rätta mig gärna om jag har fel men det finns många trådar om Pessoats vara eller inte vara.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

tezzie
0

Pessoat är ett ämne som diskuterats om och om igen…. Och kommer troligtvis att fortsätta att diskuteras många år till Obestämd

dunaluva
0

#17, jo, men jag har inte fått ngt svar som känts riktigt bra än :)

#14, ärligt talat brukar jag få tillsägningar om att jag måste hålla i tyglarna och korta dom ganska ofta, jag vill inte komma med bortförklaringar men ;) och jag har jobbat med tempoväxlingar mkt :)

- Ellen

Chestnut
0

#16 Nu förstår jag inte alls hur du menar. Ett delta förbinder nedre och övre bettring på samma sida och en kindkedja förbinder vänster och höger "under hakan".

Med vänliga hälsningar
Chess

IdaT
0

#20 Som jag uppfattade det skulle hon byta kedjan under hakan mot en läderrem under hakan, alltså inte byta kedjan mot delta.

#0 Har du testat att använda en kindkedjetunnel?

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

Jojaton
0

#20 Så som Ajdidodii beskriver det uppfattade jag som hon menade, alltså att hon inte skulle ha kedja under hakan utan en läderrem istället.

#21 också ett alternativ ;)

Johanna - Instagram

Chestnut
0

#21 & 22, Såg det nu ;)

Med vänliga hälsningar
Chess

dunaluva
0

jag har kindkedja på, testade och red med det raka med kedja på för rridlärare idag, gick ganska bra emn är lite ovan, ska testa med läderrem ist för kedjan nästa gång! :)

- Ellen

tezzie
0

Lycka till med vad du än väljer :)