Hur funkar ett viktmåttband?
Ja som rubriken lyder, hur sjutton fungerar ett sånt viktmåttband från t ex hööks? Jag har stirrat mig blind på de nu och jag fattar nada? Det är flera olika skalor och ingen typ av beskrivning eller "bruksanvisning"
Jag trodde att de skulle vara ett enklare sätt än de gamla hederliga med att mäta omfång, läng och höjd. Men icke!
Nån som vet??
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
Jag tror inte att det fungerar alls, om jag ska vara ärlig…
Det finns två sätt att mäta som har störst samstämmighet med verklig vikt och dessa två handlar om längd, höjd och omfång på olika sätt (finns en artikel här om det). Hade viktmåttbandet (eller liknande) varit bra på att visa vikt nära verkligheten så hade det också funnit med som en av de bästa mätmetoderna.
Bästa sättet är att väga hästen.

Jag läste precis artikeln som fanns om hur man väger sin häst. Jag ska prova båda sätten och sen prova med bandet och se hur väl de stämmer överrens. De ska bli spännande att se.
Jag har tyvärr ingen enkel möjlighet att väga hästen på en våg, vi har pratat om att väga transporten och sen häst + transport, men han blir riktigt stressad i transporten så de vill jag helst inte göra.
Men de kommer i allafall bli intressant att se resultatet av de olika vägningsmetoderna.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#2 Ytterst få som har tillgång till en våg som tar hela hästen så där är du inte ensam :)
*** Kärleken övervinner allt ***
Vi vägde våran nordsvensk/new forest i transport på en våg där bönderna väger sitt spannmål….
transporten och bilen visste vi ju vad dom vägde
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km
På Täby galopp finns en hästvåg. Vi vägde vårat russ där för många år sedan. Ett viktmåttband fungerar bättre på stora hästar än små ponnyer. De "väger" oftast mer på viktmåttbandet än i verkligheten.
Viktmåttband är väl mer en riktlinje för hästens vikt inte ett riktigt värde.