Nya kort på Kingen

det var sista kortet. ska ta fler….
oj vilken skillnad!!
han ser verkligen mycket bättre ut nu, skönt att det gått så fort och bra!
Han har blivit mycket finare. Men fortfarande i behov av mycket protein.

Oj, vilken skillnad!
Fortsätt så, ser verkligen mycket bättre ut nu :)

#6 förlåt min okunskap… var hittar jag mer protein? Det han äter idag är fri tillgång på hösilage.
(nu kan jag inte rest i kg-mängd då jag inte mätt ut det. Vet stall_harmoni har gjort det men jag har inte de siffrorna här) i kraftfoder-mängd äter han
15dl hel havre, 15 dl kornkross, 15 dl vetekli, 2dl pelleterad betfor, vitlök, 2dl soja, mineraler, B-vitaminer och olja
Vi har provat ge honom lucern, men det vägrar han äta. Likaså var han petig när vi gav lucernhö…

Vilken skillnad på han :)
Protein finns ju även i pelletrerad form, testa den då om han vägrar lucern.
*** Kärleken övervinner allt ***

protein finns o sojan
Det är väl vissa oljor som är rika på protein med har jag för mig, sen tror jag det finns proteinpulver att tillfoga i kraftfoder med
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

på hur sätt ser man att Kingen behöver just mer av protein?

#8 jag tycker han utvecklas bra så fortätt som du gör.
Vetekli och lusern är dom lättaste/billigaste sätten att få i en häst protein, men det kan ju bli förmycket av det goda också.

Eftersom att han har gått upp så fint, så kanske du inte behöver ändra så mycket mer på proteinet så länge han fortsätter att gå upp. Har han fri tillgång på hö och höet är av bra kvalitet så är det nog ingen fara. Men skulle han börja avstanna i "uppgången" så skulle jag lägga på lite sojamjöl, men ge det med ytterst försiktighet. Det behövs oftast inte ges med mer än ett par dl, men börja isf med mindre när ni inför det.
Har ni analys på höet? Det känns som att han får i sig bra när man ser bilderna, eftersom att han har gått upp så bra redan. Risken är att man ger för mycket protein, vilket kan vara skadligt i kraftfoderform. Att få i sig mycket protein via höet är inte skadligt.

men han får redan sojamjöl.

#15 A, missade jag det, sorry! Då tror jag absolut inte att ni ska fylla på med mera protein. Som jag sa innan, han har gått upp så fint så tror inte att ni behöver ändra något. Fortsatt lycka till! Han är jättefin, Kingen!
Jag tycker att han har lagt på sig jättebra!
Däremot så skulle jag vänta med att rida på honom, såg att det var en sätta igång tråd här tidigare
Hur blir kvoten mellan kalcium och fosfor när han får foder som är så fosforrika?
2 dl soja är 140 gram ( om det är soja"mjöl" som man köper på bla granngården) så det skulle du kunna öka om du vill ha i honom mer protein.. Man kan ge 100 gram per 100 kg häst. Tror dock att det finns ett maxtak på 500 gram per dag?
Men avvakta ni lite till, han kan ju inte hinna lägga på sig allt på en gång..

#17 ja en sättagångtråd har jag oxå lagt in för få tips hur jag kan sätta igång honom sen för få upp muskler på honom.
Det du skrev ang kvoten o så, jag kan faktiskt ingenting utav foderbiten. Stall_Harmoni är så snäll att hon hjälper mig med den biten…hon kanske kan svara på den frågan…
svarthavre har mer protein än vanlig havre…. du kan testa det, det brukar hästar gilla… han ser mycket snäll ut

Havre har ju mindre smrp som i jämförelse med groov 125. 1 kg havre innehåller 87 smrp och groov 125 smrp. Sedan beror det på vilken sorts havre du köper också. Skiljer lite på dom i värden.
Olja innehåller bara mj alltså energi.
Krafft protein är dyrt men bra om hästen inte vill ha lusern strå tex.
1 kg Krafft protein innehåller 330 smrp.
Extra protein behöver hästen när den ska bygga muskler.
Vetekli innehåller lite smrp men inget som du kan bygga på.
Vad innehåller hösilaget för värden då?

#2o tror inte det finns någon analys på höet. Men eftersom Kingen gått upp så bra som han gjort denna månaden hemma hos oss så verkar han ju få tillräckligt…
Förstår inte riktigt att man säger han behöver mer protein, han arbetas ju inget nu, därav inga direkta muskler heller…eller hur menar man?
Jag är kanske helt bortblåst nu efter min mammaledighet från hästar o jobb….
gösses vad fin har har blivit på denna korta tid :-) Kul att se att han ser så mycket finare ut, bra jobbat.

#22 tack…
största förtjänsten e stall_harmoni som hjälper mig med sätta hans foderstat….hon e guld värd!

#21 han mår bra ändra inget nu, men mät honom (där sadeljorden ska gå) en gång i veckan så ni har koll på att han fortsätter gå upp.

#24 det ska jag göra
usch, ge inte vitlök till hästar
det är blodförtunnande!

#26 Vem har pratat om vitlök? 

#26 ???
#28 du skrev tidigare i tråden att du gav honom vitlök.
Protein-behovet baserar jag på den tunna överlinjen han har =) För att kunna sätta muskler måste dom ha lite "fyllighet" över rygg och rumpa.
Men jagmenade inte att du måste öka ännu mer om du redan ger protein-tillskott. Fortsätt med det du använder och märker du inget resultat i hans överlinje kan du höja =)
Lycka Till !!

Aa, nu såg jag att det stod vitlök i foderstaten, såg inte det tidigare. Men vitlök är inte farligt om du inte ger stora mängder. Mitt sto får vitlök periodvis. Men hon får ju bara någon msk/dag i pulverform.

Kingen får 0,8 av ett msk-mått vitlök

Det är ingen fara med den mängden. Det är som sagt vid stora mängder som det blir blodförtunnande. Min häst har ätit vitlök i princip i 9 år snart och inte är det något fel på hennes blod inte ;) (med vissa kortare avbrott)
Snabbt trådkap; vad är vitlök bra till egentligen? :P Har för mig vi gav det till min fd medryttarhäst mot hans eksem…
Kingen ser mycket finare ut :)

Vitlök ger hästar blodbrist och leverskador, många tror att det är bra mot förkylning men det kan det inte göra då det inte är bra för hästar att äta det.

Jag har gett vitlök förr till mina hästar. Men när jag fick höra att det kanske inte var bra så tog jag bort det.
Man ger ju vitlök mot hosta tex. Det är ju inte någon naturlig föda så jag tycker det är bättre att tex ge granris. Det är också mot hosta och mer naturligt.
Kan inte vara bra för magen heller eftersom det är rätt så starkt.