ålder för unghästar?
Jag äger en 3årig Welsh Partbred vallack, alltså född 2006. Jag har nu efter alla förberedelser börjat rida in honom och börjat lite lätt att rida på bommar och om ett tag kan vi börja lite lätt att komma på så hinder.
Men till själva frågan, vid vilken ålder kan man börja hopptävla tycker ni?
lägger in en bild på honom också :)

Min spontana åsikt är att de låter lite tidigt att ens rida över bommar redan nu. Det är väl olika men hästen är ju knappt 3 år nu och de är ju otroligt viktigt att muskulaturen finns i ryggen.
När man börjar tävla är ju väldigt individuellt men jag hade definitivt inte startat förren hästen var 5. Men klart ska du tävla unghäst championat osv börjas de ju tidigare.
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..
minst 4 år är det på lokala vet jag (:
#1 håller med… hästen är ju rent krasst inte 3 ännu heller såvida han inte är född i januari.. Skulle inte rida en så ung häst på bommar/hinder..
tre pass i veckan på max 20 minuter,, rakt fram och befästa de olika gångarterna varvat med vilor sen lååååångt sommarlov så hästen ska få vara orörd dvs inte ridas alls..
De riktigt duktiga börjar kanske introducera uppsutten hoppning hösten/vintern som 3 åring innan den långa vintervilan..
4 år tror jag är absolut tidigast..
Du FÅR inte tävla hästen i hoppning eller dressyr förrän den är 4 år.
Det är förvisso inget fel att föra in bommar och små hinder tidigt i utvecklingen, men målet måste vara långsiktigt. Trava över bommar och styr över ett litet hinder en gång i veckan eller två, det är inget fel med det, men det finns ingen anledning att göra det med avancerat än så det första halvåret. Sen kan man successivt, med ledning av erfaren tränare, föra in hinder på relaterade avstånd och flera hinder i följd. Men fortfarande SMÅ hinder.

men! det är ju Mozart!
#0, du äger ju min Sharons sistfödde!
medarbetare på djurskydd.ifokus

jag startade min häst i en utbildnings hoppning när hon var 4år, fast bara 50 o 60 så låga hinder;)

Jag har fått lära mig att man kan "hoppa" (jag har ju bara b-ponny så runt 30-40 cm) flera gånger i veckan men bara något skutt per gång, tex ett litet hopp efter uteritt eller ett mitt i dressyrpasset men att man begränsar sig till 1-3 skutt bara för att hästen ska utveckla ett intresse och tycka det är roligt att hoppa.. Så har jag gjort med min unghäst under hösten och hon blir 4 nu så vi får se om vi fortsätter lite under året som kommer (hennes huvudsakliga gren är ponnytrav). Löshoppa har hon gjort lite högre omkring 60-70 och det tycker hon är dökul!! Bilden är från hennes första löshoppning, inte så graciöst kanske men med en himla positivitet ;)
//Mickan

#4 Läste inte ordentligt innan jag skrev men håller med dig!
//Mickan
när jag redin min d-ponny (många årsen) så var han lätt att rida in, men jag tycke o tycker än att man ska mera lära dom att tycka att ridningen ska vara kul. Lära dom lagom mycket o lagom snabbt för att inte få bakslag. Så som #4 skriver jobba med bommar små hinder ibland e helt ok.
#9 - du har så rätt
Unghästutbildning handlar om att skynda långsamt och att lika långsamt bygga upp hästens kropp. Undvika helt att sätta tidsbestämda mål. Att sikta mot en viss tävling med sin unghäst kan möjligen fungera den gången men ger väldigt ofta bakslag längre fram i utbildningen för att man gått för fort fram för att få hästen färdig till just den där tävlingen den där speciella dagen.
Låt hästen hitta sin egen balans under ryttare. Ge hästen lätta arbetspass och enkla arbetsuppgifter så att den förknippar ridningen med att det är lätt och enkelt. Inför nya uppgifter successivt, när det tidigare är väl befäst och fungerar bra.