Scoop???
-Kanske en dum fråga men jag förstår inte alla termer när det gäller hoppteknik : Vad är scoop och baskulera??? Har det med banan över och tryck i hoppningen eller?
Återigen tacksam för svar!
Mvh Wanilj
åh, jag minns baskulera vagt. vänta lite.. ska ta det steg för steg så minns jag så småningom
En häst språng är i 5 steg.
1. Taxerar (hästen mäter avstånd)
2. Eleverar (hästen hoppar uppåt, had kvar bakbenen på marken)
3. Accelererar = (hästen "knuffar" sig fram över hindret"
4. Baskulerar (Hästen är nära landningen, hästen har huvudet framåt neråt för att se marken och skjuter bakbenen uppåt fär att undvika rivning)
5. Landar (Hästen tar upp sitt huvud och landar med det ena frambenet, för annars låser benen sig och hästen kommer omkull.)
ska se om jag kan ordna upp bilder.
Antar att scoop är som acceleration.
oj lite stavfel, ett hästsprång över hinder ska det vara 

scoop är väl det journalisterna vill göra? ;-) 
Menar du scope? Som jag har förstått det är det hästens framförallt bakbensteknik under spånget, att det hoppar i rätt form och har en bra bakbensteknik dvs öppnar upp sig och har bakbenen bakom sig, inte under sig.
När man hoppar känns det lite som att hästen kastar upp baken över hindret. Min tränare brukade skratta rått åt mig när jag sade - Åh vad hon kastade upp baken bra där =)
scope betyr väl omfång, utrymme, så det är väl att hästen tar ett stort omfång i sitt språng eller något. Fast inte överhoppar sig.
Varför ger jag mig in och babbalar om en sak jag absolut inte är säker på =) Ni får ursäkta mig om jag är helt ute i skägget och tassar med kalsongerna i vid fotknölarna och micron i disken.
det är precis som baskulera, din beskrivning stämmer ihop med baskulera, kanske är två olika ord men samma betydelse?
Ahaaa! Tackar tackar flickor! Kan ju vara bra att ha koll på när man löshoppar killen och ngn frågar! Kan ju bli lite tokigt annars:o)
Mvh Wanilj