Hon är sur när ja spänner sadeln!
Min häst är sur när ja spänner sadeln i stallet, hon biter åt mig o sparkar, ja har spännt ner gjorden så långt de går så de är jätte slapp när ja spänner.Jag spänner bara 1 hål inne o resta ute, när man kommer ut ur stallet o spänner hårdare så visar hon inget! Jag tycker de börjar bli lite konstigt att hon bara är sur när man spännder i stallet o ute som om inget har hänt, någon som har något förslag på vad de kan vara eller har något tips om vad ja ska göra?

Det är många hästar som blir sura o hugger när man spänner sadelgjorden. Inget ovanligt alls! Så länge hon inte verkligen försöker bita o sparka dig är det inget o bry sig om.. Min prinsessa blir också sur o hugger i luften.
Det finns visserligen en del som inte tolererar att hästen rör en fena medans man borstar o gör iordning. Men det är trotts allt ett djur o det finns värre saker, enligt mig=)
Man kan ju försöka träna bort det, genom att säga till så fort du ser att hon tänker göra nåt. Eller kanske försöka lura henne lite ett tag o låta henne äta lite hö just när du spänner bara så kanske hon inte tänker på det.
Jag har träffat/träffar en hel del hästar som gör så, och som sagt det är ingen big deal, även om det ibland kan va irriterande.
Det behöver inte bero på att hästen har ont, många är så helt enkelt, mest ston tror jag när jag tänker efter=)

Jag har haft samma problem, det är bara att strunta i det, säg ingenting till henne och ignorera hennes försök så länge hon inte gör illa dig på riktigt, då säger du till. det brukar bli bättre ;) lycka till!
- Ellen
errare humanumest ignoscere divinum.
jag brukar klatta lite under magen och klia hästen mellan frambenen, eller bara lyffta upp mitt knä och trycka det lite mot magen (försiktigt) då blir hästen distraherad… testa annars och spänn jorden från andra sidan och byt sida varige gång du spänner och spänner ifrån… prata och gulla med den ocgh beröm överdrivet mycket om hon står still eller inte högger

Jag har haft samma problem men det blev mycket bättre när jag började dra ett hål åt gången mjukt och försiktigt.
Det lustiga är att hon beter sig bara så när jag drar på vänstersidan men inte på högersidan

#1- hon biter mot mig, hon har vart jätte nära att träffa mig eller va man säger flera gånger, men de har ja klatchat till henne på mulen o rytet åt henne.Tack för tipsen ;)

#2- okej ska testa det i morrn för då ska vi åka o träna ;)
#3- man får inte ta henne under magen eller under frambenen "/ de är samma då, då bits hon o blir jätte sur :S men att trycka upp benet kan ju funka ;) tycker att de är lite konstigt för hon har aldrig bettet sig så här förut:S
#4- tycker hon är lite lustig ja, har blivit så här den senaste månadan bara:S
Har samam prob med min russ båda två ser sura ut men jag gör som du #0 ett litet hål inne sen är det mycket o spänna ute men då är minen normal. #4 att hästen gör så på ena sidan är normal de kopplar inte ihopp hjärnhalvorna som oss. När vi tex får en isbit på våran vänsterfot så vet vi redan när man tar högerfoten att det kommer vara kallt o blött. en häst därimot fattar inte det svårt o förklara. Men ett tips är att man arbetar på båda sidorna. Hade en häst som var omöjlig hoppa upp på vänster sida men högersida gick det bra då stog hon still.

#7- hur gör du med dina då? eller gör du så som du skrev? ;) tycker de är konstigt at hon inte gör något ute för då är hon super snäll:s

Om hon bara gjort de nu sista månaden så kan de ha med hormoner att göra. Kompisens häst går på nån receptbelagd hormonkur nu :) Veterinären menade att de underliga vädret vi har haft i år (inte speciellt kallt) har gjort att tjejerna i hagen inte riktigt har koll på läget :)
Men de finns ju massor med anledningar men de kan vara en av dem.
//Marielle
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#9- men ja tror oxå på hormonsak, vi har testat homopat piller för någon hormon sak i 2 veckor, det blev bättre då, o de stog att man skulle sluta när de visade ressultat, fast sen blev hon så igen :/

#10 Den kuren som kompisens sto går på är i 10 dagar. Då ska hon käka 10 tabletter om dagen :) Det va inte dyrt heller och de har redan gett resultat :) Det ska återställa hormonbalansen typ.
Prova att ge henne dem homeopat pillren igen. De kanske bli bättre igen. Det är otrevligt när hästen hugger så, även om det kanske inte är av ilska mot just dig, utan av spänningen.
Hoppas att det lugnar ner sig i allafall :)
// Marielle
-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

#11- okej, min häst fick 2 piller om dagen, ska ut no o då ska ja ge henne :) men blir ju lite tveksam måste alltid vara på sin vakt för iblan blir hon sur om man tar någonstans, kan inte riktigt lita helt på henne :/

jag vill bara säga att stämningen här är jättebra, en gång när jag frågade samma om min häst på en annan hemsida så fick jag mig rejäla utskällningar och så :/
- Ellen

#13- va du seriös nu eller menar du att de är bra stämming? de tycker jag :) tycker inte man ska skälla ut någon för att man inte vet vad man ska göra!

#14, nej jag menar att det är bra stämning :p nej jag tyckte också så ;)
- Ellen

#15-jaha ja är lite trög ;)
kolla bara så att det inte e sadel tvång.. ligger sadlen rätt??.. klämmer den… skaver sadel gjorde.

#17-tror inte att sadelgjorden klämmer för hon är sur när jag ska hopaa upp barbacka, sadeln ligger rätt!;)

#18 du sparkar itne henne i magen om du hoppar upp utan stol?

#19- fattade inte riktigt va du mende med det där.. kan du förklara lite bätter?;)

om du kravlar upp på henne när du ska rida barbacka kanske du lyckas göra henne illa och därför blir hon sur?
#8 jag spänner typ allt ute dom är ju äldre russ detta dom går uinte luras :P jo på ett sett kanske genom mat men det e ju inte så kul när man ska tränsa.
Blir hästen sur när du kommer med sadeln och lägger på den också?
Isf skulle jag köra friendly game (googla på de sju lekarna, perelli, NH eller nåt sånt) med sadeln så att hästen inte tycker att den är så farlig. Alltså ta det ifrån början så att hästen acceperar sadeln.
Om den inte är öm under där du spänner. Går muskler mellan frambenen och bakåt. Känn efter där och se hur hästen reagerar. Se om den verkar spänd där eller har ont. Isf kan en massör vara bra att ta ut.

#21- kanske det, men ändå rider ja inte barbacka så ofta, hon har en förmåga att vilja bocka o sparka backut ;)
#23- hon har ont mellan benen, hugger mot en :/ vi har haft ute en som är massör, då blev hon bättre, sen blev de så här igen, hon har ont helva vägen under magen o upp mellan bakbenen :(
#24 Blev det bättre med massören så fortsätt? Såklart hon blir sur om hon har ont! Ta ut massören och fortsätt behandligen.

#25- det blev bättre, och hon lasrade henne också, masserade bara i nacke o lite på korset tror jag, blev nog mest lasring.ska höra med mamma o försöka ta ut henne igen ;)