veterinärerna
det var veterinärerna igår på tv4. sista inslaget handlade om en fånghäst…
hästen kunde knappt gå när de tog ut den från boxen. efter att ha tagit fram ödemet (?) i hoven på framsidan av hoven så gjorde de tofflor av gummi, sedan vetwrap runt båda framhovarna. boxvila i fem veckor för att hästen inte skulle belasta sina ben.
när de gick iväg med hästen kunde den gå betydligt bättre igen.
väldigt intressant. ni får se reprisen.. :D

Jag såg inslaget när jag var på Maxi och handlade i går, TV avdelningen. Jag tyckte det var logiskt och jag hoppas det sprider sig till resten av landet också.

Lisette- Ett ödem är en blödning om det var det du undrade med det lilla frågetecknet :o)
Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.
när går reprisen?

så var det ja CBA! :D tack! :D
#1 jag tyckte det var intressant att se att när hovslagaren lättat på trycket i hoven och satt på tofflorna så kunde hästen gå lättare.

#4 Så lite så :o)
Jag såg nått liknande på tv för inte så länge sedan. Man kan verkligen förstå att hästen har ont när man ser vilket tryck det är i hoven när blodet snudd på sprutade ut.
Det är ju precis som de som har en inre blödning i hjärnan, där öppnar de ibland upp ett hål i skallbenet för blodet att sippra ut genom för att få bort trycket som annars blir.
Tror att många hästintreserade inte har så bra koll på hur viktigt det är att ha en bra hovvård,inte direkt det man får lära sig på tex ridskolorna eller när man åker på ridläger.Har en bra film som heter Hovvård en film med Anders Eriksson Som jag tycker är värd att se.
Läste på Buke att denna häst fick stå på boxvila i 1½ år, reds sedan igång men fick avlivas efter 6 mån pga dåliga cirkulation i hovarna.

Boxvila i 1 ½ år det är djurplågeri tycker jag. Herregud vad länge. Fick fånghästen stå så länge inne och ändå inte kunde ridas sedan? Vad var det för häst?
Läste det i en tråd på Buke - Verkning tv. Vet ej om det stämmer. Irländsk ponny.

Ok!

kan du inte länka till tråden?
det är vetrinärerna på tv nu :) men inte det avsnittet dock..
#11. Gick ej. Vet bara att tråden heter "Verkning tv", hästvård.

Har sett den där filmen som heter Hovvård, och den kan nog vara väldigt lärorik för någon som inte har läst ngt om hovmekanismen tidigare, men för mig var den gammal skåpmat. Men den borde vara ett obligatoriskt inslag i alla teoriundervisning p åridskolor!

uhhhee , jag såg oxå det dära programet, Min föra häst Ester kunnde inte heller gå nå snabbare o så en den dära hästen :*( , fast Ester hade "dräktighets fång" ,,, hemskt :(, slutade med avlivning med Ester :( R.I.P 

Igår var det om en arab hingst som en sena i bakbenet gått av.
Någon som såg det?

#16 Ja fy bubblan vad läskigt det såg ut…benet hängde och dinglade *ryser*