Avmaska?
Har ni avmaskat än eller när gör ni det? Vad använder ni för maskmedel, och varför?
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
Nej, vi har inte avmaskat än. Vet inte exakt vad den heter, (mamma köper det alltid) hehe. Men det är i alla fall spruta, ej pulver.
har ju ingen häst, men jag brukar bara avmaska före betet och ev efter.

Vi ska avmaska någon gång under okt, helst när frosten kommit. Blir då ivomec el liknande, som tar styngflugan.

inte än, de går fortfarande på betet. tänker göra det när frosten kommit.

Harry ska få Ivomec på söndag (tror jag det var, det var itne bimectin iaf….) öh…. han ska få mot styngflugor iaf….

Idag =)

Inte än. Det har inte varit frost här än på nätterna. Men några ska jag avmaska då. Inte dom två som blir dåliga av det. Ska pröva med några örter igen.

Brukar avmaska när marken frusit på, och det verkar dröja lite. Jag avmaskar med Ivomec på hösten och sedan med banminth på våren
Brukar avmaska när det blivit frost, vilket medel vi använder brukar variera.
vi avmaskar också vid frost, med ivermectin

Skickar in träckprov, har inte behövt avmaska på 1.5 år.
Samma som #11.. Mycket billigare om man har så pass många hästar som vi har i stallet..

#12 bklir det verkligen det? ett prov kostar ju 360:- har jag för mig?

vi hade tänkt ta träckprov men det är ju så jäkla dyrt så vi avmaskar istället
Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~
#13 - Har man många hästar (runt 30 st) så lönar det sig.. Dessutom så beror det på vilket medel man har.. :)
#3 o #5 Just det, nu kom jag på att det avmaskningsmedel som jag använder till min ponny är Ivomec. Han går oxå på bete fortfarande, så det blir väl omett litet tag.

#15 medel - menar du avmaskningsmedlet då? du får ju billigare ju fler du köper…. men det stämmer säkert, men jag tycker det låter konstigt. men du vet nog bäst… :D

Harry fick Noromectin och de andra hästanra i stallet fick Banminth.
Fjordingen Emil spottade nästan ut allt över mig ^^
Och Getterna fick varsin liten dos okcså…
#17 - Hehe.. Ja, avmaskningsmedel.. ;) Hehe.. Hmm.. Jo, men å andra sidan så är det inte jag som står för avmaskningen.. ;) Men hon som fixar det säger att utgifterna har minskat.. :)
Min fick i lördags, Noromectin. Spottade ut hälften =(
På hösten får mina alltid Ivermectin i något märke. Det tar ju död på stygnflugans larver som kommit in i hästen efter att ha legat som gula ägg på pälsen (ofta på benen). Så om du har en häst som haft flugägg på sig så använd något märke med IVERMECTIN i.