rockard
har hittat en rockard nu, stod att de haft den till en B/C ponny, frågan är om den kan passa bragobus. jag räknar med att han blir en liten Bponny…
ingen bild.

rindge på rockarden innan. den var av järn, bildäck. själva trädelen var helt rutten (där man har fötterna).
mitt stora frågetecken är om den är för stor till brago. man måste ju kunna modifiera den och korta ner skaklarna.
hur vet man om en vagn passar hästen? hur nära ska man sitta?

Lina, vad är det för mystisk vagn, inga draglinor?

Det hade inte vi heller. Det är en bröstsele som hon har till vagnen.
Ja det ser jag väl :) Blev så förvånad bara, har fått lära mig att draglinor och baksele är nyttigt för hästen.

Nyttigt kanske det är. Men kör man bara lite grand för husbehov så behövs det inte mot om man kör mycket. Så har jag lärt mig iaf.
vad är bragobus korsning med ? minns inte om du minns eller vet det, men jag frågar ändå :)

#0 Hur gammal och hur hög är Brago nu?
#2 Lina, du har spänt vagnen för högt en är inte gjord för att fästas så. Bröstan trycker mot strupen på hästen hur hade du tänkt dig att den skulle kunna andas då?
#3 Mystisk vagn, den har jag till mina 

#7 jag vet faktiskt inte. min granne trodde russ, men det känns inte rätt.
#8 brago är ett år (050617) och ca 103 hög nu.

Draglinor och baksele är bra när man har större vagnar, typ giggar och maratonvagnar/åkvagnar. Dom väger ju ltiet emr än dom nätta 20-40 kg som en sådan Börjesrockard kantänkas väga…..
Bakselen har man ju för att hästen ska kunna bromsa med rumpan i nedförsbacke o inte få vagnens tyngd i skacklar o sele.
Draglinorna har jag aldrig riktigt förstått mer än att dom ska am nah att dra med. kan ngn förklara bättre?

Jag har bara använt draglinor när jag kört par med tistelstång, då drar ju hästen i draglinorna för det finns ju inga skalar när man kör par. Jag kör med rockar nar det är bara en häst, det var längesen jag höll på med körning och körde par.

så här ska det se ut , bild från annan tråd jag tog mig friheten att knycka bilden.
Jag tor du kan ha den till honom om inte annat så kan man ju bygga om den lite i skaklarna om priset är det rätta.

#8 Du skrev det i en annan tråd och blir det att jag kör häst igen så ska jag spänna den längre ner.

Eftersom du ska sälja vagnen så skulle jag spänna för den rätt och ta nya bilder, jag tror att det kommer att se mycket bättre ut. Nu genom att vagnen tippar ser den för liten ut och lite konstig.
Jag vill påpeka vad som är rätt för ser man fel för många gånger så kan det bli ett rätt och fler spänner fel.

lorita, 300:- ganska lagom pris va? ;)

Lagom
POK 
#11 Är inte tanken att vagnar ska dras med draglinor också, om dom används tillsammans med en… Öh, svängel? Kanske det heter :p Så blir det alltid jämnt tryck på båda sidor… :)

jag kollade hur långt det var där rockarden fanns, 7 mil enkel resa. att åka dit emd släp kommer att ta 1,5 timme. jag struntar i det. åker till ullared i stället… *fniss*