Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: ridtravare
Läst 2116 ggr
Zabbio
0

Töltande ridtravare :) *film*

En film på oss

Han är ostartad och har ju inte varit töltad (eller travad) särskilt länge, inte riden öht faktiskt.

Men här är vi iaf, ge gärna hjälpsam kritik.

Ingen blev skadad i ''fallet'' :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.                                         

lisette
0

jag trodde nästan du skulle åka av där!

kritik lämnar jag över till de som kan det där med tölt.

LinaN
0

läskig halvvurpa där….

men nog vart det tölt iaf ^^ tycker det är rätt skoj o se stora hästar tölta.

Yesterday starts tomorrow, tomorrow starts today.
Today is a gift, that's why we call it the present.

pippa__
0

Måste bara fråga, varför vill man att en "icke-islänning" ska tölta?

Har du fått tillbaks Crow nu?

tezzie
0

Ja visst ser det ut som tölt :-) Det är ju inte ovanligt att ridtravarna töltar faktiskt, Folly gjorde det ofta (dock mot min vilja).

Vilken tur att ni inte gick omkull, vad hände?

*** Kärleken övervinner allt ***

exitingsvillemo
0

#3 jag tycker personligen att det är ganska roligt att se andra raser än isisar som töltar av egen fri vilja.

Varför vill man se en isis tölta? Flört

Zabbio
0

#3 Av samma anledning som man vill att en isis, tennessee walker, gaited Morgan, Paso fino, dosanko, baskjir eller rocky mountain ska tölta så klart! ;) Det är ju bvärldens underbaraste gångart, varför försöka träna bort den när han har den så stark och fin i sig? :P

Nej, han kommer den 19e :)

1,2,4; Det ÄR tölt, islandstränare har bekräftat :P Och jag känner igen den, trots att jag aldrig töltat storhäst föut :) Det är inte helt ovanligt bland travare, i amerika finns det en hel del som tar tillvara på tölten (eller passen om tölten inte är så stark) hos sina travare. Och två tredjedelar av travarna där tävlar i passgång istället för trav, pass är ju töltens moder. (avlar man bara på isisar med tölt, utan pass blir man snart av med tölten också)

Han halkade. Marken var frusen, men kändes alls inte hal! Mjuk skogsväg, och ni såg ju hur han töltade över den ett par sekunder tidigare utan att halka eller nåt.. :/ Hade varit ute någon timme och han hade halkat till nån enstaka gång, tänkte väl att det var nån liten isfläck för det var inga stora halkningar precis och han kändes inte spänd på det sättet. (Bara uppspelt av kylan och hästkompisen).

Ledin
0

ja jag tycker det e kul att faktis fler raser än isis kan tölta, men kan man träna så man får en bättre tölt?

Maja
0

Usch, den där vurpan såg inte så vidare trevlig ut! Tur att det gick bra trots allt! :)

Hihi, häftigt med töltande kusar! Har bara sett en enda häst som har töltat på riktigt (som inte varit islandshäst då). Det var welshen som stod på ridskolan. Hon gick i hagen bredvid paddocken och tittade på alla islandshästar som töltade varv efter varv. Till slut testade hon på det i hagen med och se - det gick ju! ;)

joooossan
0

Oj va ni skrämmde mig med er lilla vurpa! Jag hoppade säkert 3 menter i luften ;) Hah, tur att allt gick bra :)

Det är väl endå rätt vanligt att travare kan tölta eller har jag fått det hela om bakfoten? Hade två travare där jag hade mina hästar i förra stallet och de jobbade som attan för att få deras travare att trava ist.

Tycker det ser jättemysigt ut :)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Alex
0

Väldigt passaktigt bitvis, men tölt är det väl allt :)

Kul att se en lugn töltande travare, ofta tar de ju till tölten när de är stressade.

#9 Jo det är rätt vanligt. Som #6 skrev tävlas travare även i pass, och har hästen pass så kommer tölten lite "på köpet". :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

#7 Det kan man säkert, hans har blivit bättre :) Jag vet ju inte så mycket om töltsättning utan har bara berömt när det käns bra. Men det krävs att hästen har tölt i sig.

#8 Den såg värre ut än den kändes, det var mest ''oh, han halkade.. men v-f.. han halkar fortfarande! :O''

heheeh, låter gulligt :P

#9 hehe, den var lite oförberedd :P Ska nog se till att ha broddar även när det verkar lugnt och o-halt, om det är minusgrader.. :/

Ja, inte super vanligt i sverige men väldigt vanligt i USA :) Jo, får ofta goda råd om hur jag ska träna bort tölten, både i svenska och amerikanska forum.. men jag är skogsmulle, varför tränba bort hans bästa gångart? ;) Han kan trava 'på kommando' också, men jag har lagt det på hyllan ett tag tills tölten är bättre. Än så länge tar det en bra stund att f ner traven från travartrav, men det går.

#10 Jo Jag har fått för mig att travare ''standardbreds'', har lite mer passaktig tölt "rack" än de flesta islänningar.. Hur tölten ser ut verkar skilja  mycket från ras till ras, eller då tycks det efter all min läsning på forum med gångartshästar. Men visst, hans tölt kan bli mycket bättre, jag gör honom int alls rättvisa, tror jag anstrnger mig för mycket när kameran är framme. Och bitvis var det nog inte ens tölt, utan 'transportpass''.. ren men bekväm pass.. eller så var det bara en mix tölt-transport pass. Har inte helt koll på det än :)

Vi har jobbat järnet av oss för att få honom lugn i skritten under ryttare innan vi ens nosade på trav eller tölt, så det har följt med :) När han är riktigt avspänd (och typ när jag inte sitter med hälarna vid bogen..) får han en helt underbar tölt, med höjd, krökt nacke och lyft rygg på hängande tygel, och ökar och minskar jättelätt :) Det är den jag vill ha fram helt! Funderar på hur jag ska göra det, an är nämligen överambitiös och blir frustrerad om jag stannar honom för att försöka igen. Men kanske om jag fortsätter beröma mycket med rösten (han lyssnar verkligen på det) och när han väl får den, håla den ett litet tag, stanna oh ge godis? Är inte mycket för att träna med godis dock.. :/  Och han är inte så intresserad av det xD Kanske bara stanna och berätta hur duktig han är :P

joooossan
0

_"det var mest ''oh, han halkade.. men v-f.. han halkar fortfarande! :O''

_HAHAH! Där fick du till det vet inte hur länge jag garvade! ;)

Men det är sant :) Ska man endå inte ut på ex. dressyrbanorna och han travar på komando så ser inte jag heller någon anledning att träna bort det. Det är väl bara kul att göra något som andra möjligtvis inte kan? ;)

Josefinejumpforjoy.blogg.se

Smex
0

Hmmm.. tycker det inte ser ut som tölt. Men jag brukar heller inte se så mycket på isisar och deras tölt.

Tycker det ser mer ut som en snabb skritt bara.

men om ni säger det så är det väl det. =)

Lorita
0

Jag tycker det ser riktig bara ut (älskade skimmelöronen men det hör inte hit)

Men vad jag förståt så tutar man på lite hårdare underlag, en grusväg skulle nog var bättre att arbeta på.

#3 det finns gångarts tävlingar, för varmblodiga travar både tult och pass, det är gångartshästar och ofta missförstådda just därför. Kan man få rena gångarter på dom så har man verkligen en rolig häst att utveckla och rida.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Zabbio
0

#12 det var ju så det kändes.. hehe.. och så fort vi var på benen: "Fick du med det?" x)

Ja, i skogsridning är det helt underbart! :P

#13 Det är tölt, men något passaktig vid en hel del tillfällen :P Har haft islandstränare som kolla live och bekräftat det. :P Väääääldigt snabb skritt annars ;) I trav tempo och upp så snabbt att vi töltar förbi folk som galopperar på friskt :P ..

#14 Skimmelöronen tillhör en 4årig camargue som är urgullig :P

Kan tölta på alla underlag, men gör man det på hårda underlag är det lättare att höra takten när man rider :P Det blir nog en hel del grusväg när han kommer hem, har 45 minuters ritt till en bra skog, en hel del av den grusväg (och en bit på mitten härlig skogsväg som dock är lite osäker att galoppea längre sträckor på pga stora stenar för att fylla i hålor, och lera)

Lorita
0

#15 islandshästarna i stallet en bit bort använder vår grusväg för att träna tult, dom har också en mycket hårdare paddock är vad jag har, just för tult och passträningens skull har dom sagt i alla fall.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Fridalej
0

Yes, en passtaktig häst blir oftast renare vid hårdare underlag.

Laserknas
0

ycker de ser mer ut som om han passar men skönt att de gick bar i fallet:)

Zabbio
0

#18, ja hanblir lätt passaktig. En del av filmen var hyfsad men mycket var väldigt passigt. Ska öva mer mjukgörande :)

Laserknas
0

#19 ok lycka till med allt:)