?

kan kan den väl, men jag tror inte att det är bra för shettis stot då fölet bli så stort. Skulle den klara det?

Fölet anpassar sig till moderns storlek, om det rent tekniskt är genomförbart, är svårt att säga, men troligen skulle dom två i vilt tillstånd eller i en lagom kuperad hage kunna få till det.
Sedan så är det svårt för halvblodshingsten att nå ner till shettis stoet, så en naturlig sådan betäckning skulle inte vara möjlig om inte stoet stod på en pall eller något…
Jag säger även som ByeByreSandy, att det absolut inte är att rekommendera (bortsett ifrån att det är en vansinig korsning) då shettlandsstoet kan ta skador ifrån att stoet kommer bli så pass mkt större…
/V

#3 stoet klarar det, fölet blir inte större än att det får plats, det är så med hästar. Men korsningen skulle jag inte medvetet genomföra, det är bättre att använda sig med samma ras. Stoet skulle behöva såt uppe i en backe för att det skulle funka.
#2 Jag har läst någon artikel om att visst så anpassas fölets storlek till modern en hel del, men de blir ändå större och stona brukar ta skada utav det. Och sedan så tar det även mer på krafterna eftersom ett större föl som växer rejält mkt mer än ett shettlandsföl dricker mer mjölk.
/V

Just shetlands föl är dom föl som växer fortast och brukar suga ut sina mödrar rejält, sen får man ju fodra och se till at stoet inte tunnar ut om nu ett sådant föl blivit till.
Jag håller på med knabstrupper och just inom den rasen förekommer ofta stora storleksskillnader mellan sto och hingst, detta är ju en av få raser som inte har någon mankhöjdsgräns för sina hästar. Sen tycker jag ju inte att man ska överdriva vilken storleksskillnad man tar mellan sto och hingst.

alla djur bebisar anpassar sig till storleken på modern, är fostret för stort så aborteras det.
Min Lyrik har 2 föl (vad jag vet) med shettismamma. Lyrik är stoor klbtravare. Fölen, ett sto och en hingst, blev b-ponnyer.
Shettisen rymde in i hans hage när han var 2!

#7 Det stämmer jag en kvinna får ofta barn som väger ungefär lika, mina två barna är fyrakilos klumpar båda två, olika pappor men lika stora barn, när dom kom ut.