Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1879 ggr
m'Lady C
0

Täckesträning/benlindning

Jag ahde tänkt börja lägga täcke på Harry, inte för att han behöver det utan för att han ska vara van vid det. Tex om jag i framtiden kommer ha honom klippt på vintern för att han inte ska svettas ihjäl under ridnignen o så. Det är ju lika bra att börja i tid. Har ni några tips på hur jag ska göra dom första gångerna, förutom att följa "lägga på hästen täcket-protokollet" med tanke på säkerheten.

Men sen då? ska ajg ut o gå med honom med täcket på, vill ju itne bara släppa honom i hagen sådär helt apropå liksom. Tips?

Sen ska jag börja linda hans ben, inte heller här för att det är nödvändigt, men den dagen han skadar sig o måste stå lindad, ja då är det ju itne rätt tillfälle o lära sig att bli lindad….

Några fler tips på sådana här vardagsssaker som är bra att lära dom? så om kan det den dagen det behövs?

jen
0

inför täckes träningen så kan du ju börja med att lägga på en mindre handduk på ryggen, och när det verkar okej för grabben så kan du testa en större handduk eller filt innan täcket kommer på så  han vänjer sig vid att något läggs på hans rygg.

med lindning så kan du hålla på att "tafsa" mycket på benen en tid innan du prövar att linda. Verkar han rädd så linda bara ett eller två varv i början.

hoppas det kommer att gå bra!

m'Lady C
0

tack Jen!

Hanverkar itne särskilt upprörd när man lägger saker över ahns rygg, men jag kan ta med ett schabrak ut i stallet idag och börja lägga det på honom samt en av mina gamla militärfiltar, den kan man ju vika ihop så den får samma storlek som ett scahbrak o i nästa omgång så lägger viker man den till dubbla storleken osv ^^ jättebra tips!

Han har ju redan börjat vänja sig vid att ha ngt runt magen när jag har ahft selen på honom, men ska ta ut en resårgjord också.

Benen pilalr jag ju med en del, försöker få honom att lära sig känna skillnad om jag vill at than ska lyfta på hovarna eller om jag bara ska ta på benen. Det är litet knepigare. Men det går framåt, när hoven ska upp säger jag UPP. ananrs så talar ajg bara lugnande med honom. Fast att ta på bakbenen är litet läskigt…. då vill han gärna gå framåt.

fler tips?

LinneaG
0

putt =)

1111
0

Jag brukar göra lite som Jen skrivit, lägga på filtar och annat som inte har risk för att fastna i någonstans, utan lätt åker av om hästen grips av panik.
Sedan så brukar jag även träna in att spänna åt gjordar ungefär samtidigt (med en täckesgjord) innan ett täcke åker på.
När täcker väll kommer på brukar jag först börja med att träna med att bara ha täcket på och när det fungerar bra brukar jag träna att kunna slänga på det, du vet lite oförsiktigt som man i vanliga fall gör… ;)

Jag brukar även redan som unghäst vänja vid rakning genom att raka av någon liten tuss på baken eller så och ha rakapparaten nära hästen när jag ändå klipper andra hästar.

/V