Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketteroff-topicgod-morgon
Läst 1347 ggr
PimTheGreat
0

Veterinärsintyg

Fick veterinärsintyget igår från kliniken sen vi var där med honom 15 dec förra året.

Jag förkortar nu. hans vikt var 324kg, vilket var markant undervikt för denna häst.

Hjärt- och lungauskultation samt auskultation av buk bedömdes normal.
Rektalundersökning u.a
Munhåleundersökning u.a, förutom lindrigt skarpbett

Omfattande blodprover togs. blodvärdet var ngt lågt, fibrinogen o SAA (inflammationsmarkörer) lindrigt förhöjda. Övriga analyser ( vita blodkroppar o blodproteiner) visade normala värden.
Träckprovsanalys visar ingen förekomst av mask

Veterinären bedömde att hon hittade inga tydliga tecken på sjukdom hos häst som ligger bakom avmagringen, utan hon misstänker bristande i utfodring.

Molla
0

Ja, då var det ju en frisk häst iaf. Fattar inte hur man kan svälta en häst, hoppas att hennes samvete värker! Hoppas att återhämtandet för honom går bra!

PimTheGreat
0

borde man till klinik igen till samma veterinär o visa hästen igen o kolla vikten även om man ser han går upp? Jag hade tyckt det varit intressant att se vad han väger nu, men till Kalmar bara för de känns lite onödigt….

PimTheGreat
0

ska dock ringa dit o höra om jag behöver ge järntillskott för blodvärdet…

tezzie
0

Skönt att han var frisk iallafall, men hur kan man som människa svälta en häst så som hon gjort??

Hur har det gått med allting förresten??

Jag är väldigt dålig på järn hos hästar men väldigt duktig på det hos människor, haha! Går det att få i han persilja så är det ju otroligt järnrikt, men det är väl bara om det behövs :)

Lycka till med Kingen!!

*** Kärleken övervinner allt ***

PimTheGreat
0

#4 ska kolla med kliniken va de säger. Persilja kan nog bli ett problem att få i honom…Glad…det blir nog jag som får knapra på det själv…hihi men gör inget då mitt järnvärde me e lågt.

JAg kommer fortsätta vidare med allt till FV då jag får hem alla räkningar o så. Hon kommer få betala det som hon gjort fel… nu har jag ju svart på vitt att hästen är frisk…

Lorita
0

Grix (har jag för mig det heter) kan man ge det är ett grisfoder rikt på just järn.

Om han går upp behöver du inte åka till klinik med honom om du inte ska göra en rättslig process av det hela, då måste han in igen och bevisa att han gått upp.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

PimTheGreat
0

#6 ok…

bebbe
0

Grix är mjölkersättning för grisar, men det finns något som heter "järn i mun" som man oxå ger till smågrisar och det är lätt att ge eftersom det sprutas direkt i munnen.

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

PimTheGreat
0

de säger nog på kliniken vad jag ska ge ifall jag behöver…Flört

tezzie
0

#9 Det tror jag med :)

Oftast är ju dåliga blodvärden faktiskt kopparbrist och inte järnbrist heller. Järnbrist är inte så vanligt bland svenska hästar!

PimTheGreat
0

#10 oki….få ge han lite koppartråd att gnaga på då….Flört..*skämt å sido*

tezzie
0

Haha, ja gör det :)

Hur som helst så har han verkligen blivit fin :)

Lorita
0

#8 tack det är grix man ger föl och grisfor som innehåller järn Skrattande tur att det finns grisar Cool

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Molla
0

Men det sänkta blodvärdet kan också visa på uttorkning. Hur snabbt kom han till kliniken? Kanske han inte fick vatten som han skulle heller?

Chestnut
0

Ang järntillskott är det Feratone men ger till hästar, det har även tillskott av koppar och finns på de flesta djurklinikerna samt hästsportsbutiker.

Förstår inte hur man kan göra så mot ett djur :(

Med vänliga hälsningar
Chess

PimTheGreat
0

#14 vi åkte till kliniken 5e dagen efter han kommit hem. Han hade fri tillgång till vatten de dagarna