Bygga muskler
Nu har vi (jag och medryttaren) kommit igång med ridningen med lillkillen, men han har så himla dålig kondis och verkar ha helt fel muskler. Efter en ridtur på kanske en timme, med lite trav och en galopp blir han svettig av och det känns som om han borde klara lite mer.
Någon som har tips på hur man kan få upp kondisen?
Han går också väldigt sakta, hur kan man lära honom att gå snabbare?
/ Linnea

Klättra i backar, man ska absolut inte skynda på det, för då kan de skada sig pga överansträngning! Se till så han inte får för mycket gallor. Skritta lååånga sträckor och kör lugna galopp-pass, stå gärna upp i sadeln och hjälp honom lite… :) Han går kanske sakta för att han är trött, gör han det av lathet hade jag blivit sur, hellre en pisk på baken än att segtrycka han frammåt heeela tiden med skänklarna.
skogsridning med små korta travsträckor tycker jag är det bästa när man ska få upp den i kondition. ta bara 30 minuter de första 2 veckorna och öka med en kvart varje vecka. Sen kan det vara dags att öka tempot lite i taget.
Vill du bara bygga upp flåset så rekommenderar jag att intervall-träna. Har han riktigt dålig kondis börjar du med att intervall träna skritt-trav, sedan galopp-skritt och har man en häst i högkondis så kan man ligga på och köra intervaler i ren galopp med skrittinslag ;)
Tänk på att för att kunna bygga muskler och kondition behöver hästen även vila någon/några dagar i veckan, annars kan du iställert för att utveckla musklerna och göra dem stora och mjuka, slita sönder dem så att de inveklas och blir små, stela och hårda.
Hur menar du med att han går sakta? Är det för att han inte orkade vara pigg? Isåfall rekommenderar jag korrekt träning och att kolla över foderstaten…
/V
Min hovslagare säger att bästa sättet att bygga muskler är att gå, bara gå. typ skritta i flera timmar:)

Att hästen går sakta behöver inte vara något som tex foderstaten. Har ju själv en fjording och hon går också sakta om hon får. Är lat till naturen. Även vår 3 åriga halvblodsvalack går också sävligt. Men min islänning och gamla halvblodet går i rask takt. Tror nog att det är mer deras natur. Vi människor går ju inte heller samma takt. En del går sakta och den småspringer. *ler*

#3 - jag vill att han ska orka mer, jag rider inte speciellt hårt, mest skritt och kanske två trav och en galopp om ens det. Det känns som om han inte borde bli svettig av det.
Han rids oftast alla dagar utom onsdagar, sen beror det på om någon av oss inte hinner eller skulle kunna.
Jag vill få upp konditionen för att jag ska börja träna, känns rätt jobbigt för honom att hålla igång i en timme på ett träningspass när han inte klarar det.
Hur menar du med intervall träning? Att man växlar mellan skritt och trav hela passet?

Och han går sakta för att han är lat, när man skänklar på så börjar han oftast att trava. Hur kan man få honom att förstå att gå snabbare och inte trava?
#6 Fast att hästen blir svettig är väll inte så underligt, blir inte du lite svettig om du joggar/springer en bit? Svett och kondition hänger inte riktigt samman, även om individer med bättre kondition kräva lite mer arbete innan de börjar svettas.
Intervallträning betyder att man travar tills hästen fått upp den rätta träningspulsen och det börjar bli aningen jobbigt och sedan skrittar man en kortare stund tills pulsen börjar bli normal och så travar man igen - ja, du förstår. Har man svårt för pulsen så går det hyffsat bra att lyssna på andnigen istället, när hästen inte andas tungt (behöver inte andas helt normalt) så kan man börja trava igen. I själva intervallerna där man tränar (travsträckorna inte pusta-ut-sträckorna) så är det bra om man klämmer på hästen aningen så att det blir lite tempo i det. Behöver inte vara någon längning eller något, men hästen ska bjuda på framåt.
I början när man intervall tränar så blir det ju lite långsamare spring, mindre spring och längre pusta-ut-stunder, men när hästen börjar få bättre kondition så kommer man kunna korta upp pusta-ut-stunderna och ha desto längre träningsstunder.
Om du driver med sätet istället för med skänklarna, väljer han trav då med eller tar han ut klivet i skritten då? Skulle prova att börja driva med sätet istället vid tempoväxlingar…
Tänker annars att du kanske driver för häftigt/för kraftigt om han tar det som trav? Alternativ är även att du värkligen har en lat häst som gärna går med korta steg och då är kort trav lättare än en längning i skritten, isåfall: driv försiktigt i skritten, blir det trav, ta ner honom till skritt och driv försiktigt igen, inget beröm eller avslutnad utav övningen tills du får en skillnad i tempot/läningen utav skritten då du berömer mkt och slutar med att be om det för stunden.
/V
glöm inte att det är en varm höst nu, då både människor och djur är lite extra trötta 
#7 Är han ute på natten? det kan de bli lite pömsiga av i längden.

#9# Ja, våra hästar blir svettiga nästan direkt när vi börjar rida. Iaf islänningarna. Dom har ju redan en massa päls. *ler*

putt