Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 3041 ggr
Jenca
0

Hon trycker sig inåt på banan!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

skulle behöav lite tips om vad ja ska göra när min häst jämt går o trycker sig inåt i vänster varv, hon kan inte fatta galoppen rätt när hon går så o de blir extra jobbigt med att ställa henne! någon som har något bra tips på vad ja ska göra för att få henne mjukare i boken ?

AnnaLundin
0

Din häst är förmodligen svagare i ena sidan, behöver mer träning för att bli liksidig. Vad du ska göra rent praktiskt är det bättre att du diskuterar med din instruktör, som kan se hästen framför sig. Det är ett långsiktigt arbete för dig och din häst, det tar tid att rakrikta en häst som har en svagare sida.

Ett konkret tips till dig kan vara att du kollar så att du själv sitter rakt över hästen, när hon "ramlar in mot mitten". En gissning är att hästen skjuter över dig på sin yttersida och det gör henne ännu svagare åt det hållet. Förebygg detta genom att tvinga dig själv över mot innersidan när det blir sådär, så tvingar du hästen att sätta under sig sitt inre bakben lite mer.

Möjligen kanske du ska låta kolla upp hästen så att den inte går och har ont någonstans, utan att visa direkt hälta. Om inte annat så kan det vara

Jenca
0

okej de ska ja kolla med min tränare! tack för tipsen! ved menade du med "om inte kan de vara" o sen slutade du meningen, är ja trög?><

AnnaLundin
0

haha, jag skrev aldrig färdigt den meningen…. sorry…

Det skulle stå att "om inte annat kan det vara skönt att veta att hästen är frisk och inte har ont någonstans innan man börjar ställa högre krav på den".

Jenca
0

#3- okej ja de är de ju, hon är visseligen bara 4 år än men de är sjönt att kunna göra något åt det ;) hon har nästan stått hela hösten nu så ja ska starta med henne nu på söndag o se hur hon känns;)

AnnaLundin
0

#4 - På en så ung häst skulle jag nog ändå misstänka att det är svaghet i ena sidan som gör att du får problem.

Försök rida så mycket rakt fram som möjligt, rid ut i skogen och få hästen att bjuda rakt framåt. Gör inte så stor affär av om det blir fel galopp i början.

Jenca
0

#5- okej, ja har ridit henne rätt mycket ute o då känns hon okej o ja har inte brytt mig om vilken galopp hon fattat, men då kan hon galoppera i vilken som helst, inga problem då.När tycker du aj ska ta tag i det mer?

AnnaLundin
0

#6 - Sätt igång henne i lugn och ro, rid henne några månader så mycket rakt fram som möjligt så hon hinner bygga upp kondition och muskulatur. Var noga med att du själv sitter rakt över henne.

En såpss ung häst måste ges chansen att hitta sin egen balans med ryttaren på ryggen, det görs inte i en handvändning.

Problemet borde minska för dig efterhand som hon blir starkare. Du kan kanske be din instruktör om några tips på vägen, hur du kan göra för att underlätta för henne, men i övrigt behöver du inte göra så stor affär av det. Har det inte blivit bättre framåt sommaren får du kanske ta tag i det lite mer ordentligt då, men det brukar som sagt ge sig när de stärker upp sig själva och förstår lite mer vad det är man vill att de ska göra.

Jenca
0

#6- okej, ska på träning i morrn, ska fråga vad ja ska göra om hon tycker ja ska göra något nu eller strunta i det o träna andra saker, men tänkte nu bygger hon väl mycket muskler, blir det inte jätte fel då om hon inte bygger muskler ordentligt i ena sidan?:S eller ät jag bara ute o vimmsar?

AnnaLundin
0

#8 - det är därför jag säjer att du ska rida ut så mycket som möjligt så att hon bara bjuder rakt framåt, då blir hon som mest liksidig. Hon har inte kommit så långt i sin utbildning att det är lönt att börja tjafsa med henne om att hon ska gå på spåret på ridbanan. Att börja bråka om såna petitesser ger bara onödiga konflikter, hon kommer lära sig göra rätt efterhand när hon blir äldre, stadigare, mer balanserad och mer skolad.

Jenca
0

#9- okej, så du tycker ja ska börja mer med att ställa o det elr va man ska säga till sommaren?:)

AnnaLundin
0

#10 - du ska jobba redan nu med att försöka ställa och böja henne på böjda spår, det kan du göra även när du rider ut i skogen och vägen svänger åt höger resp vänster. Men du ska inte göra så stor affär av det om det inte fungerar.

Detta med att "följa spåret" på ridbanan är inte självklart för en häst, men när den lär sig att det är det som är meningen så kommer allt bli mycket enklare.

AnnaLundin
0

#10 - du ska jobba redan nu med att försöka ställa och böja henne på böjda spår, det kan du göra även när du rider ut i skogen och vägen svänger åt höger resp vänster. Men du ska inte göra så stor affär av det om det inte fungerar.

Detta med att "följa spåret" på ridbanan är inte självklart för en häst, men när den lär sig att det är det som är meningen så kommer allt bli mycket enklare.

Jenca
0

#12- okej, ja vi har börjat lite smått med ställningen, men precis när vi hade börjat så blev hon skadad så hon fick stå 2- 3 månader.Tack för alla tipsen :)

AnnaLundin
0

En sak till du skulle kunna prova - rid på ett "tänkt" fyrkantspår ute på ett öppet fält av något slag, där det inte finns några väggar/staket att följa. Sätt upp koner eller liknande om du vill ha någon hjälp att göra det till ett fyrkantspår. Rid som om det vore vilken ridbana som helst och se hur hon reagerar då - faller hon in till vänster då också? Eller går hon rakt fram?

Jenca
1

#14- re henne på ett gärde i dag, då gör hon samma. Jätte svårt för henne att galoppera i rätt galopp oxå, så sket i att galoppera henne i det varavet:/