Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 3221 ggr
tessa
0

men kära nån!! *behöver råd*

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Yrla är halt! Gråter

I fredags upptäckte jag ett långt, ytligt sår som gick längs sidan på Yrla. Det såg ut som hon gått emot något och rivit sig på något vasst längs hela sidan. I slutet av denna "sår-rand" som hade hon en stor hårlös "sårfläck", där pälsen saknades - lite mindre än en liten handflata. Jag gjorde rent dessa sårytor med sårspray och helosan. Har även använd blåspray och det verkar läka bra. Fick i helgen höra av stallägaren att hon hade rivit sig på väg ut i hagen, då hon hade väldigt bråttom. Och på något riktigt oturligt sätt skulle hon samma dag ha blivit sparkad av en häst, på nästan samma ställe på kroppen.

Jag har låtit henne vila i helgen med promenad men ingen ridning. Hon har ömmat vid det större såret och reagerat med att "småkicka" när jag tryckt och klämt lite, så jag förstår att hon haft ont. - men igår verkade hon ändå bra, har inte haltat något under tiden så jag tänkte rida en liten kort tur i hagen. Hon var väldigt pigg och samarbetsvillig men efter en stund i den något blöta hagen började hon halta/linka rejält. Hoppade givetvis av direkt och ledde henne hem. Nu till frågan - misstänker att det är sparkskadan som gör henne halt. Eftersom det inte verkar sitta i själva benet utan högre upp är det svårt att behandla med t.ex lindning, linement och liknande.

Kan ni råda mig hur jag ska göra på bästa sätt för att få min kära Yrla bra igen? Vågade inte låta henne stå inne idag då hon går runt, runt, runt i boxen då hon blir ensam och orolig. Finns en jätteliten, tråkig sjukhage men långt ifrån de andra hagarna och hästarna.

Mvh oroliga Tessan

Ps. Bifogar en gammal bild som visar området där jag som sagt tror att hon blivit sparkad. kan försöka ordna ett foto på själva skadan. ds.

Wiemona
0

Det är ju inte omöjligt att hon bara behöver läka lite fler dagar innan hon är okej. Är hon orolig och går runt i boxen om du försöker ha henne inne så hade jag släppt henne i hagen. Går det inte över finns det inget annat att göra än ringa veterinär eller åka till klinik. Men om hon verkade okej innan du red henne så är det kanske bara mer vila som behövs. Hoppas det inte är något allvarligt

tessa
0

Tack Wiemona för ditt svar!

Så vila några dagar är det första man egentligen gör, vid sådana här "händelser"?! låter liogiskt för att se om det läker av sig självt eller inte. Har haft ponny på foder tidigare men har faktiskt aldrig varit med om någon hälta. - är livrädd för att vara en dålig hästägare med okunskap som skadar hästen, men kan och vill å andra sidan inte ringa veterinär för minsta lilla - skulle bli ett ständigt ringande i sådana fall.. =)

kan liniment hjälpa att massera lite lätt vid området, eller är det dumt, - kanske bara ska låta henne vara helt? Vill ju göra vad jag kan för henne.

Hon stödjer alltså på alla ben men undviker att belasta det ena bakbenet. När jag skulle vända henne i stallgången igår, såg man tydligt att hon inte ville belasta det ena benet.

Wiemona
0

Mig veterligen kan du inte skada en häst med liniment, men håll koll så att hon inte får en hudreaktion på linimentet. Det har jag råkat ut för. Tappade pälsen några dagar där linimentet masserats in:( I övrigt märker du ju på hästen om det gör ont när du masserar. Vi själva åker ju inte iväg var gång vi får ett blåmärke eller lårkaka. Jag hade väntat några dagar till

tessa
0

Det låter vettigt… och tack för tipset, hudraktion låter inget vidare =( fast får jag fråga vad en lårkaka är? Känner igen uttrycket men vet faktiskt inte vad det innebär Generad

Wiemona
0

Som när Wiemona kastade av mig första gången…Landade på låret och fick en "kaka", som ett stort,hårt,tjockt och varmt blåmärke under huden.Gör ganska ont några dagar:(

CBA
0

En lårkaka är en inre blödning i muskulaturen där blodet sen koagulerar = stelnar.

Att kyla på sparkskador är alltid bra, men då ska man göra det från första början, just för att motverka ömhet och svullnad.
Som det redan sagts, låt hästen vila några dagar men släpp ut henne i sjukhage så hon får röra på sig lite, annars blir hon säkert stel av att stå för mycket stilla.

Om det är så att hon har så pass ont så hon väljer att inte stå ordentligt på benet utan avlastar hela tiden på det andra benet så är det alltid bra att linda "det andra benet". Bara för lite extra stöd eftersom att det benet blir "överbelastat".

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

MiaMaria
0

Va försiktig med massage och linement innan du vet vad det är för något, kan va något som är inflamerat och de blir inte bättre av massage/linement.

Är det någon som rent ut sett att hon blivit sparkad?

tessa
0

Tack för era tips och tankar kring det hela! Vi diskuterade det hela idag i stallet huruvida hon skadat sig på boxdörren och på så vis fått både den större skadan - som annars skulle vara ett sparkmärke - eller bara den smala sårranden längs sidan.. vi är lite oense om vad vi tror, och det är ju skillnad på om det är boxdörren eller en hästspark som är orsaken till Yrlas hälta - men frågan är om vi kommer att bli så mycket klokare. Ingen har sett henne bli sparkad, däremot har det varit oroligt i hagen med en relativt ny häst och allmänt grinigt med en del sparkar och liknande.

Idag kunde jag inte åka ut till stallet förrän det var mörkt ute så det var lite svårt att se hur Yrla rörde sig men hon haltade inte som igår vid ridningen men såg allmänt stel ut och man kunde ana att hon hade ont i ena bakbenet genom hennes sätt att röra sig. Däremot ömmade hon inte riktigt lika mycket då jag undersökte henne, hon verkade inte ha riktigt lika ont. de ytliga såren har blivit till sårskorpor som är på väg att trilla av och skär hud syntes under. Strök på lite liniment kring området och smörjde sårytorna med helosan.

Räknar med några dagars vila, kanske att man kan promenera henne försiktigt så att hon inte blir stel. Låter som ett bra tips att linda det motsatta benet. Ska bara lära mig hur man gör GeneradFlört

Fy vad svårt sådant här är och veta vad som är bäst Fundersam

PimTheGreat
0

om jag minns rätt så har jag för mig att alt.behandlaren INTE rek lininment högre än till knäna, då det kan blir friktion av det när hästen blir varm och då bränner det av pälsen. Jag har endast arnika när jag massera (massageolja)

tessa
0

#9: Ojdå, låter inte bra! Men det finns inga risker eller råd med arnika? Hur köper man detta, är det som liniment i konsistensen? Bra vid denna typ av skador?

Många frågor =)

PimTheGreat
0

#10 Jag köpte Arnika i vanlig hästbutik, jag använder det på mig själv med.

Jag hade inte börjat massera utan att veta att det verkligen gör nytta. Jag är som jag e, men jag hade ringt kliniken och rådfrågat dem om jag skulle ta hästen till dem eller om de kan råda hur jag går tillväga hemma, om en vanlig veterinär kan komma ut m m. Jag frågar alltid kliniken om råd innan jag ringer veterinär när det gäller större skador. Vid rygg rådfrågar jag alternativbehandlaren.

Masserar man när det är inflammation så sprider man den bara.

tessa
0

Det låter vettigt det du skriver, men jag vill ge Yrla några dagar med vila innan jag kontaktar någon. Hon ömmar mindre för varje dag men självklart är jag bekymrad. Kanske att man kan ringa och rådfråga i alla fall, även om det hela är svårt att beskriva via telefon.

Huruvida det är inflammation eller inte vet jag ju tyvärr inte.