Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 878 ggr
Lina
0

Hjälp med foderstaten

Hö-analysen.
g/kg foder.
Ts- 65%
energi- 7,2
Ca- 1,9
P- 1,3
Mg- 0,5
K 12,0
---------------------
g/kg torrsubstans.
Rp- 101
Smrp- 64
Energi- 11.1
Ca- 2.9
P- 2.1
Mg- 0,8
K- 18,5

Funkar det så ska han hellst bara käka hö, betfor, havre och vitafor solid.
Jag fick ihopa.
10kg hösilage
o,5 kg havre
0,5 kg betfor
0,5 kg krafft groov 125
50g Solid
Kan tillägga att han står på halm, är 4 år och ska sättas igång efter vila ( reds in i sommras och har stått sedan oktober) han är 170cm, valack.

AnnaLundin
0

Första spontana reaktionen är att det är i underkant med hösilage till din stora häst - 10 kg hösilage ger 6,5 kg torrsubstans och han bör ha minst 1 kg ts/100 kg kroppsvikt = ligger sannolikt och balanserar på minimigränsen nu.

Sen undrar jag vad du har använt för värden för hans behov? Jag har inte räknat något men av det jag kan utläsa med en snabb överslagsberäkning så känns det som att foderstaten ger lite för lite näring generellt, om han nu ska ridas lite också.

Lina
0

enligt de program jag använt (hippocampus?) så är foderstaten ok dock så får han i sig lite för mycket protein. Men jag kan inte så mycket, därför jag hör med er här inne.

Lina
0

jag har räknat nytt nu,

12kg hö
0,5kg betfor
0,3kg havre
0,4kg groov 125
50g solid
bättre? Glad

AnnaLundin
0

#2 - ser lite bättre ut med den mängden hösilage, även om idealet hade varit ännu mer…

Kom bara ihåg att utvärdera hur han fungerar på foderstaten ifråga, för även om tabeller och program säjer att det är okej värden så är det ju verkligheten som gäller…

[Angel88]
0

jag hade nog satt 14kg hö till en så ung och stor häst, bättre att ge för mycket än för lite. du kan ju ta bort om han blir för tjock. hö är ju ändå den viktigaste delen av fodret… har du hösilage är det ca 1,5kg pär 100kg kropps vikt efter som det innehåller mer vatten än tort hö.