Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 1228 ggr
jen
0

Dolda fel

har någon en aning om vad som gäller om man köpt en häst, och det visar sig att hästen har ett dolt fel?? tex vid spatt eller något annat ?

Wiemona
0

Vad vi fick reda på föreläsningar om konsumenträtt osv så har man alltid två år på sig att lämna tillbaka en häst.

emsems
0

nja,det gäller nog inte om du köper av privatperson.. då gäller typ inget.

Thea
0

Inte mycket eg. Det enda jag vet är att det är en svår, lång och inte helt okomplicerad process….Mitt tips är att ringa till en jurist och fråga. I tidningen Ridsport finns flera som har gratis rådgivning.

Gäller det en häst du har köpt och som det visat sig ha problem? *nyfiken*

//I

Medarbetare hästhoppning.ifokus.se

Wiemona
0

Bebbe och …. vet kanske, de säljer ju hästar

jen
0

#3 nja, på sätt och vis.det är en rent allmän fråga egentligen.men min pålle har ju varit halt ett tag och jag själv börjar misstänka att det är nåt fel nånstans. (känns som han skulle ha spatt i bakbenen) Jag ska ringa strömsholm och beställa tid för röntgen.

reddie
0

det är kanske svårt att påvisa att felet fanns där innan du köpte honom, om det inte är något stort och allvarigt. Gjorde du någon veterinär besiktning då du köpte honom.

jen
0

ja, han är besiktigad, men tyvärr röntgades han ej.

1111
0

Det beror på om man skriver något köpekontrakt och vad man skriver i det.

Sedan beror det väldigt mkt på felet och om man har tur eller inte… 

/V

Peppe
0

Kan man bevisa att felet fanns innan man köpte hästen så ska köpet gå tillbaka. men sen beror ju mycket på kontraktet oxå.

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Fantasy
0

Är just inne i en sån procedur, och det är inte roligt kan jag bara säga. min advokat säger en sak och köparens säger en sak…

Fantasy
0

Skulle tillägga som #3, kolla med en jurist.

jen
0

ja, jag vet ju inte ännu om det ÄR nåt fel, men sånt kan ju vara bra att veta om vad som gäller

Fantasy
0

#12 Ja det är sant. Hoppas att det inte är något fel med din häst.