Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 364 ggr
wewwa
0

Longering

Jag har tänkt att börja longera min ponny, vi har bara gjort det ca två ggr innan. Nu undrar jag hur lång tid ni tror att det kan ta, innan det blir någorlunda bra. Vi har naturligtvis all tid i världen på oss, men jag har börjat lägga ett litet schema…

emsems
0

beror ju på hur ofta du tränar, hur snabb han är på att förstå och hur du gör. brukar bara ta typ 2 ggr för mig..

[slo]
0

Beror ju på om du longerar med lina eller i corall… Men det borde inte ta så lång tid :)

1111
0

Hur menar du med blir bra?

Gör du det rätt och inte har en häst som är felsyntad i huvudet så borde det gå bra att longera den redan första gången…

Sedan så gillar inte jag longering åd det är VÄLDIGT svårt att göra på ett sätt som blir bra för hästen. - Men det hela handlar ju om Varför man longerar.
Jag skulle hellre rekommendera att du börjar tömköra. Det gör att hästen kan arbeta korrekt och sliter mindre på hästen. Du kan desutom variera träningen så otroligt mkt mer. Alternativ löslongera…

/V

emsems
0

ja, precis. bra tillägg V. jag longerar inte heller. sliter för mycket och hästen arbetar inte ordentligt. jag släpper hellre lös i manegen eller tömkör

Peppe
0

Jag tömkör istället. kan göra så mycket mer, galoppombyten är ju lite svårt att göra när man longerar t ex ;)

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~