Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettövrigt
Läst 3079 ggr
swedensess
0

shivering

kollade lite på annonser och såg en häst som hade shivering bak och frågan är vad är shivering? =)

om ni har haft elr känner en häst som har det skriv gärna hur hästen är att rida m.mCool

tezzie
0

Googlade och hittade detta "Shiverning är en nervskada i ryggen som får hästen att rycka upp bakbenen (förekommer alltid på båda benen men kan vara i skilda grader) där den sedan håller benet, som skakar, tills den relativt våldsamt sätter ner hoven igen"

Har aldrig tidigare hört talas om det faktiskt!

*** Kärleken övervinner allt ***

tezzie
0

Tydligen kan man kalla det för slinger och wobbler oxå?!

Granatapple
1

En häst på min ridskola har shivering. Mycket trevlig häst i övrigt, men kan som sagt vara känslig i bakbenen, t.ex. vi kratsning. Detta medför också då att kan inte skos bak eftersom det är svårt nog att verka.

Men i ridning är han hur mysig som helst! Har dock förmig att min ridlärare nämde att han hade svårt att muskla sig pga sjukdomen, men är inte säker. Vet inte heller om det finns olika grader av shivering.

AnnaLundin
0

#2 - shivering och slinger/wobbler är INTE samma sak. Och huruvida det är en nervskada eller något annat tvistar de lärde om… Det finns även forskare som anser att det är en form av "kronisk muskelinflammation i korset".

Shivering yttrar sig som så att när man lyfter upp ett bakben så rycker hästen själv upp benet i ett högt läge och skakar med hela bakbenet. De "fastnar" lite i det läget, dvs har svårt för att slappna av och länga ut benet igen.

Det går oftast att sko dem, men det kräver lite extra av hovslagaren - man måste försöka förmå hästen att hålla benet i ett lågt läge, vilket gör det jobbigare för hovslagaren. Får man upp benet för högt så hamnar de i läget att de rycker upp benet eller står och drar.

Shiveringhästar har oftast inte full brukbarhet, utan det påverkar användbarheten negativt. Man kan uppleva att hästen "blir lat" och inte presterar så bra som den borde ha gjort. De fungerar ofta bättre sommartid och på vintern får man se till att hålla dem varma över bakdelen för att de ska funka så bra som möjligt - varmt utetäcke, täcke i stallet och någon form av ridtäcke vid all ridning. Då kan de fungera ganska bra.

Två av mina nära vänner har haft shiveringhästar (varav jag skott den ena) så jag har mött det på nära håll.

tezzie
0

Vad bra att jag fick med ordet TYDLIGEN och frågetecken då ;)

swedensess
0

tack så mkt för svaren ^^