7 lekarna, hjälp med nummer 2?
Hej!
Har börjat lite försiktigt med seven games och nr. 1 är inga problem. Förstår dock inte beskrivningen på nummer 2, hur gör jag? Någon som kan förklara på ett enkelt sätt? =)
Använder en longerlina i lite tyngre och bredare väbribb samt en grimma som sitter tajt (har repgrimma någonstans men kan inte hitta den).
/Amanda
Med vänliga hälsningar
Chess

använd ett finger för att få hästen att flytta sig, när hon gjrot det så masserar du lätt stället. men du måste lätta på trycket direkt när hon flyttat undan.

Jag förstår inte riktigt. Är det lek nr 2 (alltså Porcupine game) du vill ha hjälp med?
*** Kärleken övervinner allt ***
#2 Japp =) Lek nummer 2.
#1 Så det är inte mer avancerat än så? :P
Med vänliga hälsningar
Chess

nej inte om jag förstår rätt, det handlar ju om eftergift.
vilket innebär att i samma sekund som hästen rör sig får han lättnad, trycket följer inte efter honom
Okej :)
På så sätt skulle man väl kunna lära hov upp med va? Tänker tryck på benets framsida.
Med vänliga hälsningar
Chess

jo det kan man säkert, jag vet inte hur de som tränar trick lär in sådana saker.
En fråga till; hur fort vågar man avancera? Lek 1 var piece a cake för henne (har jobbat med NH tidigare för instruktör men inte just seven games).
Med vänliga hälsningar
Chess
Precis så enkelt som Lisette skriver är det, ofta får man leta lite i början för att hitta en punkt som dom flyttar lite extra bra för. Be bara om ett steg i början, går det trögt räcker det till och med att hästen lägger över vikten. Stryk sedan och ge mycket beröm så fort du får önskad effekt. Öka sedan kravet på prestation gradvis, hela tiden ska hästen vara med på noterna.
Jag tycker verkligen du ska leta reda på, alternativt köpa, en repgrimma och ett fint rep som du trivs att jobba med. Själv vill jag inte ha för tunga för då tar det för lång tid att få fart på det om man jobbar på lite avstånd och behöver tillrättavisa hästen. Tänk också gärna på att inte fästa repet i grimman med karbinhake/annan stålkoppling, eftersom det slår ganska illa mot undersidan av käken om det går lite vilt till. Ta mycket hellre en bit tunnt rep, jag tror jag kan skaka fram anvisningar till hur jag knutit fast min, har hållit i över ett år när häst har hängt med all sin tyngd åt ena hållet och jag spjärnat emot allt vad tygen håller åt andra ;)
En liten intressant detalj, jag har haft min häst på volter runt mig ganska mycket i bara repgrimma, då har jag inga större problem med att hålla emot om hon försöker sig på något. Min tränare hade för sig att vi skulle prova kapson (AR-tränare, dom gillar tydligen sånt har jag förstått?) och det var inte en chans i hälsingland att hålla henne när hon satte av åt andra hållet…
Din fråga i #7, det får du känna efter själv, men går du för fort fram märks det rätt tydligt, för hästen gör rätt hyffsat omgående om du är tydlig med signaler och kroppsspråk :) Sen brukar jag göra flera lekar nästan varje gång innan jag rider också, för att befästa ytterligare och ha en check att hästen är med på noterna. Det är absolut inte fel att dessutom hoppa tillbaka några steg under tiden man tränar med lekarna, speciellt till Friendly Game, snarare tvärt om!
Lycka till, och fortsätt gärna skriva om dina framsteg! :)
Idag lekte vi ;)
Var inga problem alls med flytta åt sidorna (hade henne helt lös i stallet). Prövade även att be henne lyfta på hovarna genom att säga "lyft upp" och trycka på ett visst ställe. Repeterade först lek nr 1.
Imorgon ska vi köra på vidare då pållan verkar ha otroligt lätt för detta och tycka att det är kul :P
Med vänliga hälsningar
Chess

#9 Vad kul att det går så bra för er :)
#10 Känns underbart :) Behöver lite tur mellan varven jag med ;D
Med vänliga hälsningar
Chess
De sju lekarna presenteras på ett underbart sätt i Parellis !Success Series"!

Nu tjatar jag på många av våra medlemmar…. Men kan du inte filma lite när ni tränar så att vi blåbär kan få ta del av det =)

härligt att du kan aktivera henne på något sätt! =)
#13 Har tyvärr inget att filma med :(
#14 Känns skönt att kunna göra någonting även fast det inte går att vara ute i halkan :)
Kommer inte kunna jobba med henne på ett tag dock, skedde ett mindre missöde igår när vi höll på (hon missförstod mig) så jag har extremt ont idag i både knä och rygg =( Men vi tar nya tag om ett par dagar när jag har vilat upp mig lite mer =)
Med vänliga hälsningar
Chess

ger du henne tid för återhämtning och tänkande? man kan inte hålla på flera dagar i rad med samma sak.

Du får inte glömma det heter dom sju lekarna, just för att man ska leka fram resultatet, låt det ta tid.
#16 Japp, igår så jobbade vi med att hon ska kunna backa hyffsat rakt.
Tycker inte att jag pressar henne på något sätt, håller på i max 20 min åt gången… Som sagt vi har sysslat med NH tidigare bara inte lekarna.
Med vänliga hälsningar
Chess
Det är också viktigt att tänka på att släppa pressen i rätt ögonblick. Efter att hästen flyttat sig för tryck, ta inte bara bort handen, utan ta bort hela pressen. Vänd dig om och bli avslappnad i kroppsspråket.
Jag gör lek 2 i steg.. Först så tar jag bara med fingret i pälsen, efter typ 5 sekunder tar jag i lite mer, så jag når skinnet och fortsätter i steg på så vis. Och när hästen gjort väldigt bra ifrån sig, alltså flyttat för tryck i ett av de tidigaste stegen så låter jag övningen vara ett tag och fortsätter med en annan övning. Efter ett tag går jag tillbaka till den övningen och ser om det går lika bra.
Viktigt att inte tjata samma övning en massa gånger när hästen varit duktig, då sätter man bara mer press.

Chestnut har du kommit vidare i din träning.
Ja berätta gärna hur det går, tyckte lekarna var intressanta..
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#9 jag har iofs inte lekt med nån av hästarna, men jag behöver bara böja på ryggen och sätta ner handen och säga "tack" så lyfter de hoven och lägger i handen på mig.
egentligen ingen aning om hur det blivit så heller, har alltid bara ställt mig så, hållit fram handen och sagt "tack". har de inte tagit upp hoven har jag petat på kotan, tagit tillbaka handen och sagt "tack", och då har det alltid funkat. oavsett häst..
medarbetare på djurskydd.ifokus
# 20/21 Har inte haft orken till att vara här inne de senaste dagarna, tyvärr =( Träningen står helt stilla och hästen får gå i hagen ett tag… Har såpass stora knäproblem så jag får inte vara ute i stallet övht på ett tag 
Med vänliga hälsningar
Chess
Är det knäproblem efter kraschen som du skrev om i #15 ? Hoppas det blir bättre fort!
#24 Nja. Har haft mer eller mindre i över ett år, har inte kunnat rida annat än vid enstaka tillfällen sedan början av juni förra året…
Med vänliga hälsningar
Chess
#25 Trist!!