Dressyr
Nu är det då såhär att jag ska tävla dressyr den 18/1 på en ganska stel ridskoleponny. Hon kan gå riktigt fint på träning o gå i rätt form osv. men när jag tävlade henne förra gången så var det som att det inte var samma häst. Hon ville inte alls gå ner på tygeln och lyssnade inte alls på mig. Så frågan är, hur ska jag göra för att hon ska lyssna lite mer på mig o förhoppningsvis gå ner på tygeln? Jag försöker att rida in på volter o få henne mjuk men ingenting fungerar, det kan ju vara tävlingsnerver men hur ska man få bort dom då? vi får rida fram i max 35 minuter. kanske kan va bra o tillägga
Emma, medarbetare på Hästfoto.
Är ingen expert på dressyr så överlåter det till någon lite kunnigare person innom dressyr:)

Det kan vara dina nerver och att du vill lite mycket och då låser sig ofta hela ridningen.
Nu känner jag inte hästen men en ridskolehäst då skulle jag lägga fokus på att få hästen att gå fram och bjuda fram och inte så mycket på att hon ska gå i form.
Försök också mentalt tänka programmet och du rider och hur bra det går, så gör många stora idrottmän. Dom tänker sig till framgång, mental träning något man kanöva och som kan få ridningen att bli mycket bättre Tänk alltså inte på hur hon gick förra gången utan rörelse för rörelse hur bra du vill att det ska kännas.

Jag tycker att Lorita har bra ideér.
Lycka till =)
*** Kärleken övervinner allt ***

Det är ju säkert mycket nerver som spelar in både hos dig och hästen. Bästa botemedlet mot det tycker jag är att tävla massa o få rutin o lära sig "hantera" det.=)
Om det mest är hästen som blir glad av uppståndet, så försök att vara extra tydlig med dina hjälper. Gör mycket övergångar och liknande så du får henne att lyssna och koncentrera sig på dig=)
Lycka till!