Slaktning av häst
Hej!
Har suttit och funderat lite angående om hästkött.
Det kan inte vara så många hästar som blir till kött eftersom oftas så har dagens hästar blivit peparerade (stavning?) med olika mediciner och vaciner som "förstör köttet".
Tex vid kastrering av hingstar. Man använder oftas (vet inte om det är alltid, tror det) ett speciellt lugnade medel som gör att man inte kan använda köttet på den hästen om den skulle slaktas.
vet någon hur det ligger till? Har också hört att gamla avelston kan man heller inte ta köttet av pga olika vaciner. Så hur mycket hästkött "tillverkar" vi egentligen här i sverige?
Medlet vid kastrering sitter väl inte i hela hästens liv? Det är väl innom ett viss antal månader efter preparatet har använts som hästen ej får gå till slakt? Lika med vacciner?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Det är skillnad på visstidskarens och livstidskarens.
Visstidskarens är en viss tid efter att en häst behandlats med något preparat som har det.
Livstidskarens innebär evig karens och gör att hästen inte får används till människoföda
#2 Men vid kastrering så blir det väl inte livstidskarens och likaså vid vaccinationer? Eller har jag fel?
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se
vacciner och sånt påverkar inte köttets brukbarhet
Vissa läkemedel har livstids slaktkarens, det är dock inte så himla många som har det. Det är därför alla behandlingar ska skrivas in i passet, så vet man hur lång slaktkarensen är.
När man låter söva en häst så används läkemedeln med slaktkarens, men vid stående kastrering ges vanligt lugnande meden + bedövning och dessa preparat har inte så lång slaktkarens - det går att läsa i FASS hur lång karensen är för respektive preparat. Ett läkemedel med livstidskarens som används relativt ofta är Fenylbutazon.
Det produceras nog inte några stora mängder hästkött här i landet. Dels pga att väldigt många hästägare tycker att det är hemskt att hästarna ska ätas upp. Sen har vi ändå ingen tradition här i landet att äta hästkött, så efterfrågan är nog inte så stor.
(mina hästar får gärna bli livsmedel, om de inte har läkemedel i kroppen. Men tyvärr har vårt lokala slakteri slutat ta emot hästar, så jag måste köra drygt 15 mil för detta ändamål. Det gör att jag hellre väljer att ta ut Lantbrukstjänst, som avlivar och tar med sig kroppen för destruktion)

i sverige finns nästan inget slakteri som tar emot hästar, och jag tror inte att de producerar "människoföda" av det. de hästar som går på slakteri och inte skickas för destruktion eller går tillbaks till ägaren går nog som djurfoder (katt och hund, ffa).
dock är det så att många hästar skickas utomlands, ffa till frankrike och italien, som har utbredda livsmedelsproduktioner och stor efterfrågan när det gäller hästkött.
många gånger med såna hästar har det heller inte någon egentlig betydelse med passen och vilka läkemedel de fått i sig, då det förekommer (och vad jag har fått höra är rätt vanligt) att passen slängs när hästen förflyttats över landsgränsen.
inte heller alla hästar som skickas utomlands går till slakt, utan en del individer säljs av längsefter vägen som arbetshästar eller dyl.
medarbetare på djurskydd.ifokus
vi har ett slakteri inte allt för långt från mig som tar emot hästar och vad dom säger är det stor efterfrågan på hästkött i sverige och många hästar slaktas för de endamålet. väldigt sällan en häst med läkemedel i kroppen,
lite jag har hört
Skulle vara bättre om vi åt med hästkött i Sverige så slapp de åka transport utomlands..
#5 - jodå, det produceras visst människoföda av hästkött.
Gustafskorv är ett exempel och jag har själv hittat hästkött i "tunna skivor", som smörgåspålägg i mina egna butiker.
Nu äter jag ju vegetariskt (av annan orsak än att slippa äta hästar) så jag är ju inte någon som direkt söker efter hästkött att äta. Men jag vet att det finns. Och jag håller med, om det åts mer hästkött i Sverige så skulle transporten av slakthästar genom europa minska betydligt.

#7 Jag är beredd att hålla med dig där faktiskt.
*** Kärleken övervinner allt ***
Ät mer hästkött säger jag då spontant. Jag tycker det är det kött man kan äta med godast samvete (iaf svenskt) för hästarna har ofta haft ett liv redan. Dom föds ju inte för sitt kötts skull, som med köttdjur eller lamm.
Personligen tycker jag rökt skivat hästkött på en macka är jättegott!
Mvh Emelie & Jack
Exa Equestrian, Ingen död fisk, 141km

#8 jaha! där ser man! det hade jag faktiskt ingen aning om. tack så mycket för upplysningen.
medarbetare på djurskydd.ifokus
själv tycker jag inte om smaken får jag erkänna. Vet inte riktig varför, kanske mäst att jag aldrig åt hästkött som liten (inte alls vanligt i norge vad jag har förstått) då dom aldrig köpte det hem, och därmed är smaken ovan för mig. Så jag låter bli.
Men annars har jag inga avretioner mot att äta hästkött, det är ju inget värre enn ätt äta den gulliga kossan, fåret eller grisen på så sätt.
Men jag skulle nog aldrig klara av att skicka min älskade gjennom fler år till slakteri och få hem som MAT. Där tror jag nog gränsen går för min del.
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

det är väl så att vi importerar hästkött från andra länder? har för mig det.
#13 det e både och vi impoterar o exporterar kött. men det e ju inte bara hästkött utan nöt,kyckling,fisk,fläsk om jag itne har fel. Ät mera av all svensktkött. Jag skule aldrig vilja äta hästkött, men så äter jag inte kött alls 1-2 gg i månaden äter jag (typ hemmagjorda hamburgare som jag ser vad jag har i burgaren)

Dom valackar jag har stött på (kanske inte alla) så har dom livstids karens. Så jag trodde automatiskt att alla valackar kan inte gå till slakt.
Ja för jag vet om att nödslakt bettyder inte att hästen blir till kött. Men men, det var intressanta saker som ni har skrivit.
VÅGA ÄTA HÄSTKÖTT!!! =P