unghäst, träning
hej på er alla! va en stund sen :-)
tänkte fråga er vad ni tycker skulle vara normal träningsvecka för en vallack på 2½ år respektive 3 år?
tacksam för svar!!!!!
Har en väldigt bra regel när det gäller unghästar:
1 år en dag i veckan, 2 år två dagar i veckan, 3 år tre dagar i veckan och så vidare.
En unghäst ska bara hanteras mycket, min treåring har lärt sig otroligt mycket av att bara bli borstad och pysslad med.
lurvponnyn.vimeddjur.se

vill kolla med er… lite rädd att jag vill för mkt med min kille nu….. men vill ju ine göra för mkt :-/
Jag har ett 2½ årigt D-ponnysto (äger inte men hjälper till med) och henne är jag hos 2-3 gånger i veckan. Då växlar jag mellan att promenera i skog och mark, tömköra eller löslongera/löshoppa. Mest promenader blir det (speciellt såhär års), vi har nyss infört tömkörningen.
Försöker träna henne i stallet också, t.ex stå uppbunden med öppen boxdörr utan att gå ut, stå lös i boxen när man borstar utan att gå runt och röra sig för mycket osv. Småsaker, som kan vara till stor nytta i framtiden =) Hon sadeltränas också.
Sedan får hon vila någon/några veckor då och då från träning och arbete. Viktigt att de får vara häst också =)
Anna, värd på Hästfoto och Webbutveckling

tack för svaren. min kille är nu 2½, jag har kört in honom, han är uppsutten, å mkt hanterad sen tio månader.
så vet inte riktigt vad jag ska gör nu…. bara väntar på att kunna rida killen… kan ju låta han har vila från nu tills efter betet för att sätta igång honom.
vad tycker ni? bara rädd att han blir lessen å svartsjuk när inte han få med, han gillar juu att ut.
Tycker det Arbiggan skriver är mycket vettigt!
Personligen så hade jag tänkt följa samma.
#4 Glöm inte att unghästar behöver längre sammanhängande vilopauser.o)

Ungefär så här gör jag:
1½åring höst/vinter: Vänjas vid bett o alla grejjer.
2åring på våren: Vara van vid bett, sele, lite tömkörd.
Somarbete
2½åring på höst/vinter: Ordentligt tömkörd, satt för vagn, lite körd
Nyblivna 3åringen: Går för vagn, tränas ett par dagar i veckan, korta pass.
4åring: Påbörja inridning.
Hellre att man tränar dom en dag mer i veckan och tar kortare pass en få gånger och långa pass. Sen så är ju tiden bara ett mål, man kan aldrig gå vidare till nästa steg om hästen inte är säker i det förra.

Jag har sagt detta många gånger och till många personer som ställer frågan: du kan inte stirra dig blind på åldern utan du måste se till individen. Hur verkar hästen? Är den för grön eller är den tillräckligt mogen för mer arbete? Hur ser den ut i kroppen?
Min treåring går skritt, trav och galopp i form, bär sig själv på bakbenen, göra fina övergångar och avbrott och har nu påbörjat lite sidvärtes på volt för skänkeln. Han rids 3-5 gånger i veckan varav två av dem intensivt på hans personliga nivå. Detta låter fel i mångas öron men han är så pass mogen och välutvecklad i kroppen (fullblod) att det fungerar utmärkt och han tycker att detta är superduperkul.
Nu menar jag inte att man ska rida in hästarna tidigare och köra igång med utbildningen direkt, jag tycker själv att det är läskigt att han går som en 4-5 åring istället för en 3 årig fd galoppör som nyss konverterat till ridhäst. Men detta är ett exempel på att man måste se individen och dennes mognads samt utvecklingstillstånd och inte bara på åldern.

#7 Men en liten fråga bara. Är det inte så med de "hetare" hästarna att de kan lura ögat lite.
Om jag tar min hund som exempel som har VÄLDIGT mkt energi, så kan hon lätt "luras" om man inte är försiktig att hon aldrig blir trött. Hon kämpar på och visar inte att hon blir trött. Man får säg till henne att hon är trött annars kämpar hon på tills hon stupar eller tills hennes kropp inte pallar mer.
Bara en fråga alltså, då det borde vara så för alla djur.

Jo det stämmer mycket riktigt, men det där känner man ju själv om hästen är trött eller inte. Sedan ska de ju inte heller gå mer än 30 minuter i sträck, det räcker för dem. 5 min framskrittning, 15 min arbete, 10 min avskrittning/nerjogg eller en tur i skogen och det får man ha i bakhuvudet.
Jag märker på min ex. när han börjar bli trött och det är när tempot blir lugnt, öronen hänger lite utåt och allt känns "trögt", ungefär som att cykla i uppförsbacke och då avslutar jag helt enkelt så att inte mjölksyra uppstår.
Ser nu att bara halva mitt inlägg kom med i #7, konstigt..