Hur tänker man?!
Hur f*n tänker man rent ut sagt om man ger hästen en liter osväld betfor (pellets)?!
Har som en del kanske vet skaffat en halvfodervärd till pållan, dels för att få lite mer tid till annat och dels för att få lite ekonomisk hjälp.
Jag har klart och tydligt visat henne vad för foder hon ska ha, hur mycket samt skrivit på tunnorna vad som är i och även skrivit en foderstat på papper till pållan.
Halvfodervärden har trots detta lyckats ge pållan torr betfor! Och inte bara vid ett tillfälle utan fortsatt trots tillsägelse och ny förklaring.
Betfor pelletsen blir ju ungefär 3 gånger så mycket när man häller i vatten.
Som tur är så är ingen större skada skedd utan hon har bara haft lite magknip.
Är otroligt besviken och arg just nu!

Kanske det var så att hon/han INTE tänkte till en början. Men det låter ju otroligt korkat att fortsätta trots din tillsägning/förklaring. Förstår att du är besviken, men skönt att hästen mår bra trots detta! Hoppas det går bättre med halvfodervärden i fortsättningen//

Troligtvis tänkte hon inte alls nej!
Frågan är nu bara om jag ska låta henne fortsätta och se eller om jag ska skita i det redan nu.
Har ju sagt åt henne på skarpen nu och hon säger att det inte är hon, att hon har blandat rätt. Frågan är ju då vem som byter ut det?
Tur att det gått bra med hästen trots allt.
Jag hade inte låtit henne vara kvar, någon som utsätter min häst för livsfara vill då inte jag ha som tar hand om henne i alla fall…
Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Hur många är det i stallet där ni står? Har detta hänt innan din halvfodervärd kom dit?

#4 Det är 5 hästar till som har sina ägare och skötare. Pållan flyttade in i stallet samtidigt som denna tjejen blev halvfodervärd. Tjejen har haft foderhäst och sköthäst i stallet innan och då ska det inte varit några problem.
Det är ingen annan i stallet som råkat ut för samma sak och det händer bara min pålla när halvfodervärden haft henne.
Så känns inte riktigt som att jag köper hennes storry!
I så fall är det ju någon som har något emot henne vilket inte heller känns troligt då det är kalasbra stämning i stallet!

jag hade definitivti nte låtit henne vara kvar. har hon redan misslyckats - vad är det som säger att det är det enda som kanske händer? just betfor är ju skitfarligt dessutom, kunde gått illa.

Jag tror att jag har löst gåtan med att hon inte riktigt vill erkänna att hon gett hästen torr betfor. Hon har rört ihop det och trott att det som var betfor var hippo alfa, då jag har extra betfor i en annan tunna som jag ställt undan lite. Dock tycker nog jag att man borde se skillnad på hippo alfa och betfor pellets, allra helst då man lyckas få det rätt på kvällen.
Men, men hon får en ny chans att bevisa att hon fixar det här nu. Dock kommer jag att bevaka allt med falkblick en tid framöver, dubbelkolla allting och höra med de andra i stallet så att allt går rätt till och även be dem hålla lite extra koll.
Pelletterad betfor sväller väldigt sakta, jämfört med riven betfor. Det har till och med sagts mig att man ska kunna fodra med den pelletterade utan att behöva blötlägga den, av just den orsaken. Inte för att jag skulle vilja chansa, men det kan ju vara bra att ha i bakhuvudet.
Det är bra att du utbildar din medryttare och låter henne få en andra chans. Visa henne noga så att det absolut inte kan bli fel. Hon har säkerligen inte gjort fel med flit för att förstöra för någon.
Bra att det gick bra med hästen, det är ju ändå det viktigaste i sammanhanget.