Igångsättning av Kingen
4årig arabvalack. Har varit riden sista halvåret, men däremot inte varit bra skött av sin fodervärd. Jag vet inte heller hur mkt eller HUR han e riden, så jag vill ta honom som oriden så sätt. Han har inte fått mat och hovvård som han skull, så han har nu fått stå hemma och vilat, ätit upp sig och lekt i hagen med sina unga vänner…. Nu tänkte jag att jag skulle ha igång honom sakta men säkert och skulle va tacksam för lite tips och råd. Han är helt omusklad…

tömkör och massor av mat :)
Medarbetare på Dressyr.ifokus

Han är/var ju inte i något gott skick av det du visade på bilderna och jag skulle nog låta han äta upp sig ett tag innan jag satte igång att träna. Promenader och åter promenader skulle jag nöta på med ett tag!
Hur har det gått med allt förresten?
*** Kärleken övervinner allt ***

#2 önskar jag hade bilder att visa på honom nu. haft kameran med mig ut men det batteriet e ju kasst…kylan laddar ut batteriet pang bom. För Kingen har verkligen ätit upp sig jättebra och är sitt gamla lekfulla jag. Så tror han bara tyckt lite sysselsättning varit roligt. Nu menar inte jag ut och galoppera och hårdträna utan jag menar igångsättning i lugn o ro så han tycker det är roligt att få aktiveras…behöver inte va ansträngande så sätt… idag är han inte glad att se mig precis. När jag kommer till hagen vänder han o går….. detta vill jag ändra på…förrut när han blev aktiverad kom han glad fram och bara väntade på vad som skulle hända….

Tömkörning är nog det bästa! Mycket bra för ryggmuskulatur samt övrig också, detta vet jag då min Islandshäst för något år sedan hade alldeles för dålig muskulation, jag tömkörde honom ett par veckor.. Utan ridning. Vilken kropp han fick! Dessutom mådde han så mycket bättre :)

men hur börjar man då? hur många dagar i veckan och jag e inte helt duktig på tömkörning…:-(
Gå ut och gå i skogen med honom, off road så får han jobba lite. Bra att gå i lite backar också. Gå med honom för hand alltså.

putt

när jag köpte mitt vbl var hon i uselt skick, massören hittade EN muskel på hela kroppen (vänster baklår)
först: massor med mat!
med henne var det promenader, promenader, promenader (avsuttet, med träns och lina) i kuperad terräng.
från början (första 2-3 veckorna) var det frågan om 10-15 minuter 2-3 ggr i veckan, och sedan ökade jag på allteftersom hon orkade och "var med". verkade hon trött eller stel eller less så backade vi ett steg, hoppade över promenaden eller kortade tid.
efter 2,5 månad var hon i sånt skick att jag kunde försöka sitta på henne. återigen; 10 min åt gången, men 4 ggr i veckan. och successivt öka.
medarbetare på djurskydd.ifokus

Folly var lika uselt skick när jag fick hem henne och det var promenader som gällde, ut i backar och terräng och gå. Tömkör han om du har möjlighet till det.
*** Kärleken övervinner allt ***

ok. tack för råden….

sno en häst av Linda och ha Kingen som handhäst =)

Linda är ju duktig på tömkörning och "tömlongering" eller vad hon kallade det (longering med dubbla linor, som tömkörning fast på volt), be henne hjälpa dig om du känner dig osäker. Hon hjälpte mig första gångerna med min dam och det har hjälpt mig otroligt mycket. Nu har vi inga som helst problem med det! Tömkör rakt ut i skogen och strunta i vägarna, ni har ju hur mycket bra skog som helst där uppe.
Jag hade börjat med ett par gånger i vecka, känn efter vad han orkar och öka långsamt efter hur mycket du känner att han klarar.
Lita på din egna känsla, det har ju alltid gått kalas med dina andra hästar! =)