Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettfoder
Läst 3435 ggr
Marrsson
0

Fruset Hösilage?

Jag upptäkte idag att mina hösilage balar har blivit isglassRynkar på näsan 

Jag har inte fodrat med hösilage tidigare så det är första vintern med den typen av grovfoder. De slog mig då att det kanske är farligt att ge fryst hösilage?

De är typ helt fryst i mitten av balarna och löst i kanterna.

Vad tror ni?

För säkerhets skull så baxade jag in ett par balar i pannrumet för morgondagen.Obestämd

Vad har ni för erfarenheter?

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Lorita
0

nej det är inte faligt att ge det fryst

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

bebbe
0

Det händer ofta när det är kallt att mina baler är frusna, men då är det bara det yttersta lagret, hästarna tuggar först i sig det som inte är fruset, och dom har inte mått dåligt av det, konstigt att din var frusen i mitten, tycker det skulle vara tvärt om.Obestämd

Berith: Om du inte kan säga något snällt...Var tyst

Salo
0

Här ställer vi ut hela hösilagebalar i hagarna och jag tycker bara det är bra när det är minusgrader för då håller de bättre. Är det regnigt/fuktigt så blir det ju snabbare förstört. Vårt hösilage är däremot väldigt torrt, på gränsen till hö så det blir ju aldrig stelfruset.

Alex
0

Är det fruset i mitten skulle jag kolla efter mögel där. Låter konstigt tycker jag, det bör ju frysa utifrån och in.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Marrsson
0

Va bra då vet jag att de är ok. Glad

Anledningen till varför de är fruset i mitten och inte i kanterna är för att de har varit minus grader nu hela julen och mild väder sista dagarna. Då har de tinat utifrån, så de är inte mögel i dem.

Men va bra att alla är eniga här i alla fall. Då kommer busarna serveras hösilageglass de närmaste dagarna Skrattande

Tack!

// Marielle

Alex
0

#5 Ja okej, då förstår jag, då är det lugnt! :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

lisette
0

hur stora balar har du eg om du tar in de i pannrummet? ;)

Annette
0

Jag har faktiskt hört motsatsen från en foderrådgivare, att fruset ensilage kan vara fångframkallande. Med tanke på att allt fler ridhästar får fång och ensilageanvändandet ökar.

Marrsson
0

#7 Hahaha Det är nog kombinationen stort pannrum och 45kg balar Glad

#8 De va lite så jag tänkte… jag har också hört nåt sånt..

// Marielle

Ledin
0

jag har oxå hört att det inte är så bra att ge fruset pga fång. Jag skulle någ ringa o kolla upp det med en vetrinär för man vet ju aldrig.

Zadeira
0

Vi förvarar våra ensilagebalar ute pga platsbrist, och nu när det varit ett par minus ett par dagar så fryser de litegrann i kanterna, men vi använder det ändå. Inget som vi upplevt som nåt problem för hästarna. Vi väger iofs upp varje morgon i påsar som vi hänger in i foderrummet, så de hänger minst 10 timmar inne och tinar.

Jag hade också nån tanke om att eftersom hästarna inte skla äta fruset gräs kanske det var likadant där, men jag vet inte..

Lorita
0

Gräset bli farligt för fånghästar när det fryser på grunda av att ett ämne förflyttar sig från röttern upp i självgräset, för att skydda gräset att frysa sönder.

Mig veterligen så finns det inga rötter i enselage, så då händer inte samma sak.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

Marrsson
0

#12 De låter som en vettig förklaring, men jag ska checka av med veterinären i kväll.

// Marielle

Salo
0

Fast sen är det ju skillnad på hösilage och ensilage. Och det är väl hösilage det gällde va? Ensilage är väl blötare?

Marrsson
0

De är hösilage men de är ganska så mycket fukt i dem. Men de har löst sig ändå. Glad De balar jag fick in i pannrummet funkade ju jättebra! Sen kändes de riktigt mysigt att ge dem lite rumstempererat foder =) Dem såg ut att tycka att de va kalasbra i alla fall!

// Marielle