Igångsättning?
Nån som har tips på hur man bäst sätter igång en häst efter vila?
Jag hjälper ju nu en tjej med hennes varmblod som alltså har gått på bete sen i maj (orörd) och hon kom hem för en vecka sen..
Vi har gått promenader och skrittat uppsuttet kanske 10 minuter, ska tömköra och longera är det tänk men hur mycket och hur snart kan man börja begära saker av henne?

Låt det ta tid. Fortsätt med promenader och skritten några veckor till och öka tiden ni är ute successivt.

Absolut, låt det ta tid. Att ha bråttom igång brukar inte hålla utan öka succesivt.

Hon har ju gått pååå bete väääldigt länge då ju… :P Skritta uppsutten länge och öka bara ridtiden hela tiden, efter 1½ vecka kan ni ju lägga in små travsnuttar. Men skynda långsamt och skynda i samma takt med fodret. :)
Ja anledningen till att hon stått så länge är att hennes ägare hade henne ute på foder medans hon var i Danmark och jobbade. Men folket som hade henne på foder dumpade bara av henne, utan att ägarinnan visste om det, så hon fick gå på bete och nu så fick ägarinnan plats till alla 3 sina hästar då ju hon har 2 till.. lite kompicerat och väldigt ansvarslöst av fodervärdarna.. Dessutom sitter dom fd fodervärdarna på hennes täcken och sadel och sånt fortfarande.. *suck*
Eftersom hon stått så pass länge skulle jag nog trappa upp långsamt och variera träning med att gå på marken vissa dagar iställer för uppsuttet. Tänk på att ha rena vilodagar emellanåt även!
Skulle lägga upp det som så att du börjar med att skritta kanske 20min första veckan, andra veckan 1h om dagen och tredje veckan lägga in korta travbitar.
Sakta öka på med mer och mer trav och när man kan trava så gott som normalt så brukar jag lägga in galoppen.
/V