Hjälp!
Skulle behöva tips på bra foder till svårfödd varmblodstravare som dessutom är mycket kräsen.
Vanlig havre funkar inte, korn blir hon gallig av. Inte glad för pellets, äter endast hippo alfa i pelletsväg.
Kan inte ge stora mängder utav något foder för då tröttnar hon och vägrar äta. Kan som mest ge ca 0,5 liter av varje.
Pållan behöver ta sig i hull.
Luserne funkar sådär, men då endast hack, ej pellets. Kan ge henne ca 3 liter av hack, mer äter hon inte.
Finns inga fel på pållan, varit väldigt sjuk i våras men är nu helt frisk.
Behöver som sagt hull och hjälp att muskla upp igen.
Har tyvärr ingen analys och ingen möjlighet att fixa heller.
Tacksam för alla tips och all hjälp jag kan få!

lucern?
har du prövat att blöta mycket, mellan eller ge torrt? Kanske det är mineralerna i som hon inte gillar, om du nu ger extra? eller vitlök?

Mer hö?
Vårt varmblod var jättemagert tills vi avmaskade mot bandmask. Sen dess har han lagt på sig massor.. Kanske är nåt sånt problem? Nu äter han bara grovfoder och 2 dl betfor per dag och går inte ner iaf. Tidigare fick han Krafft groov 125, olja och fri tillgång till lusern för att öka i vikt, men inget hände.
Fri tillgång på hö??
Vetekli!!! :)

Fri tillgång på hö och fri tillgång på lucernhack i boxen., fyll en hink och häng upp i boxen åt henne.
Olja i maten gillade Folly, och krafft groov 125 är ju bra när man behöver ha upp hästen i hull.
Det är svårt när man inte har ngn analys. Men har du nån koll på ev mask?
*** Kärleken övervinner allt ***
Nu hann ju tezzie skriva ned det jag hade tänkt ge som tips ;) heheh . . .
gav själv groov 125 + ca. en matsked olja till mitt varmblod när han behövde gå upp några kilon, och det fungerade kanon :) Han är kräsen av sig men groov 125 åt han med god aptit :)

Jag säger också vetekli och möjligen blandat med betfor. Glöm inte att vetekli ska ges blött (liksom betfor)

Groov 125 funkar inte, har testat. Hon äter det inte, äter inte någon pellets från kraft. Enda foder i pelletsväg hon äter är hippo alfa, vilket är jämförbart med groov.
Blöter jag upp pelletsen äter hon det inte alls, då rör hon det inte ens.
Luserne får hon, 3 liter per dag och det är nästan aldrig uppätet.
Tänder och mask är kollat. Allt bra på den fronten.
Hon har som sagt redan fri tillgång. Det hon får inne är mer än hon äter upp. Ute har de en bale i hagen så hon kan äta precis hur mycket hon vill.
Hon har alltid varit tramsig med maten men har blivit värre efter att hon var sjuk. Har alltid varit i fint hull innan om man bortser från vissa missöden där andra har skullat fodra henne och jag sedan upptäckt att hon inte fått det jag sagt att hon ska ha.
Jag behöver alltså få upp henne lite till i hull sedan hon var sjuk då hon magrade av något fruktansvärt. Det har tagit väldigt lång tid att få upp henne så här mycket men nu känns det som att det står still.

#9 då föreslår jag åter igen vetekli rikt på B-vitamin och fosfor som kan ger en bättre kalcium/fosfor kvot och därmed förbättra hästens hull och orka att äta.

#10 men då börjar jag med att prova med att öka veteklin hon får, får bara 2 dl för tillfället för att hjälpa hennes mage lite.