Avstånd gymmnastikhoppning, häst
Hej, jag undrar över avståndet när man ska gymmnastikhoppa. Avståndet gäller en häst på 155 med ett bra steg. Tack på förhand //Jenny
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

*puttar*
Jenny
Medarbetare på Mode & Skönhet iFokus - sajten om mode, skönhet, smink, glitter & glamour!
Kika gärna in på min blogg

Det beror på hur stora galoppsprång din häst tar.
För att ta ett galoppsprång mellan hinder så ligger det runt 3,5 m.
Men mitt fullblod så måste jag ta runt 4 m fast han inte är så stor.
Så testa på 3,5 m och se sen själv om du måste minska på avstånden eller öka.

Det är olika beroende på vad för häst man har, storlek på galoppsprång osv men testa dig fram…
Här är några riktlinjer jag hittat på nätet!
Cavaletti -- ca 1.10-1.30 m
Travbom innan hinder -- ca 2.5 m
Bom efter hinder -- ca 3 m
Galoppbom innan ett hinder (avsprång efter bommen) -- ca 3.5 m
Mellan studs -- ca 3 m
I kombinationer kan man använda sig av följande mått:
3 galoppsprång -- 14,0 - 14,5 m
4 galoppsprång -- 17,5 - 18,3 m
5 galoppsprång -- 21,0 - 22,0 m
6 galoppsprång -- 24,5 - 25,5 m
OBS!! Prova dig fram för att se vilket avstånd som passar din häst.
*** Kärleken övervinner allt ***
när jag hoppade studs i skolan så hade vi alltid 3 meter mellan!! men prova dig fram.
Som namnet gymnastikhoppning tyder ska man gymnastisera hästen, vilket inte innebär att man ska prova sig fram till vilket som är bäst för hästen. Planera ditt ridpass, VARJE gång, sätt upp ett mål och lägg upp övningar efter det. Att alltid göra saker som är lätta för hästen ger inget i längden. Gör de svårare, rid på korta avstånd för att öka styrkan o spänsten och länga avstånd för att öka kvick heten etc. som inlägg 3 skriver är det bra avstånd att utgå från. Men se till att alltid planera allting och gör ingenting i onödan, det sliter enbart på hästen. Så sätt upp ett avstånd o ge fan på att du ska klara de=)