Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etiketterutrustningtillbehör
Läst 819 ggr
AnnaBrandell
0

Bomlös?

Jag hade planerat att hitta någon duktig tjej som kunde ridträna (skogsridning) mitt varmblodsto. Grejen är denna att hon har haft jätteproblem med ryggen. När jag köpte henne kunde man knappt ta på ryggen utan att hela hästen sjönk ihop.

Nu har vi varit till kirpraktikern ett antal gånger och masserat varje dag så hon är näst intill bra i ryggen, kiropraktikern tipsade mig om att ridträna henne för att bygga upp ryggen igen vilket jag inte trodde ens skulle komma på fråga.

Nu till frågan, då jag har lite dålig koll på sadlar. Bomlösa sadlar? bra och dåliga erfarenheter? ligger dom verkligen så bra som dom säger?

Tacksam för svar! // Anna

"Nationalism är en barnsjukdom. Den är mänsklighetens mässling." - Albert Einstein

attika
0

Hej vi är 2 st i stallet som har bomlösa sadlar till hästarna. Det var våran equiterapeut som rekommenderade det. Jag har en torsion och är supernöjd, ligger bra och är superskön att rida i. Sen kommer du ju "närmare" hästen i en bomlös, känner liksom musklerna i ryggen när hästen jobbar osv. Ja jag är enbart positiv

Koohinoora
0

Jag kan säga att bomlösa är görbra. Har själv det på det varmblodet jag rider, och han trivs bättre med den än med sin "Vanliga" sadel. så den använder vi inte över huvudtaget. Vet fler som använder det pga ryggproblem.

Magda
0

jag rider i bomlös och det fungerar väldigt bra till min häst, dessutom så är den sadeln så mkt skönare att rida i än en vanlig!!

[MartinaPettersson]
0

Jag har en bomlös sadel från Börjes. När vi köpte den för ett antal år sedan ägnade jag mig mest åt "skogsmulleridning" och då var sadeln perfekt. Den låg jättebra och formade sig efter hästens rygg, plus att den var massor med skön att sitta i och man kommer verkligen närmare hästen! Men den är inget jag rekommenderar till någon mer avancerad ridning, då man inte får speciellt mycket stöd.

Men det är min åsikt om just den sadeln :)

Alex
0

Det negativa är väl att en bomlös sadel inte fördelar trycket lika bra som en bomsadel.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Zabbio
0

Jag rekommenderar inga soffkudde bomlösa eller nån variant som kräver special padd. Min erfarenhet är att om de inte är direkt farliga (glider trots tillpassning och för hårt spänd sadelgjord, ibland helt utan förvarning) så sitter mn inte bra i dem i vilket fall. Och det sista din häst behöver är en ryttare som sitter i stolsits pga en kass sadel ;) Sen sadlat som lätt kan vikas ihop (med padd) känns inte så tryckfördelande..

Däremot rejäla bomlösa sadlar, det är en helt annan femma! Såna med paneler under som inte behöver paddar. Nu har jag bara testat starTrekks, men de har varit jättebra; jag har aldrig suttit mer korrekt med mindre ansträgning, jag känner hästen under mig och sadeln är inte helt styv men ger en fin kanal över ryggraden och ett jämnt märke under shabraket efter mycket användning. (Något lite mer stöv i bakändan då den inte ligger riktigt lika hårt an, men det handlar om några cm av bär-ytan). Och jag har tom kunnat vänja mig av med att spänna för hårt, den sitter där den ska även med relativt lös sadelgjord, det fick vi testat vid ett antal tvärvändingar häromveckan :P Köttätande sten, ni vet.

Startrekk espaniola kan sätta ryttaren lite i bakvikt dock, den kunde varit nån cm högre bak i sitsen. Men det är inget jag märker så. De luxen har bättre sits på det.

Men mitt råd är en bomlös med paneler, som är styv, och se till att den passar bra och att du sitter rätt i den. Det är värt att lägga 10 000 på en sån istället för 3-4000 på nåt som sätter dig helt fel och eventuellt glider eller frdelar trycket dåligt. Sen är det viktigt att veta att även bomlösa måste passa. Startrekken har en relativt lång järnbit över manken som finns i 5 storlekar och går att byta ut, men det är inget man gör mellan varje ridtur precis. :)

Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.