Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikett: övrigt
Läst 2632 ggr
Jenca
0

Hjälp om Sadelrengörning

Hej, jag har en Winteck Flatback i syntet,När ja köpte sadeln va den ny, Vi köpte även Rengörningsmedel till sadeln. Det är bara det att ja inte fattar hur man ska göra.Jag sköljer först sadeln med vatten o sen sprutar på sånt medel.Sen när ja har gnuggat de ett tag så torkar ja bort det med en trasa.Gör ja rätt eller fel? Ja tycker att sadeln alltdig blir skitig vad ja än gör, en gång  när ja hade ridit så kolla ja igenom sadeln så den inte va skitig o de va den inte, sen så drog ja på sadelöverdraget.Efter några dagar så skulle ja ut o rida, då hade de blivit skitigt på sittsen, vad gör ja för fel? tacksam för snabbt svar!

lisette
0

hänger din sadel ute i stallet? det är mkt möjligt det är mögel som kommer efter ngr dagar när det blir kallt.

Chestnut
0

Är det en "vanlig" wintec 500 jumping? (den i slätt material) eller är det en pro jumping (mera mocka likt material och dyrare)?

Har själv haft en 500 modell, gjorde aldrig rent den med något, borstade bara av damm med en pannborste :)

Med vänliga hälsningar
Chess

Jenca
0

#2- de är en "vanlig", de är så konstigt för den blir typ skitig där man inte sitter :S de blir små fläckar, ser ut som intorkat lera fast de går inte pilla bort o när man rengör så försvinner de, men sen när sadeln är torkad så kommer de  igen :S

Jenca
0

#1- den hänger inne i ett mjökrum, fast de är ingen mjöl tank där, vi tar bara vatten där på sommaren o så har vi litet "apotek" till hästarna o korna. Tycker de låter konstigt med mögel, för de ser inte ut som det:S

lisette
0

#4 du skriver i inlägg 3 att det ser ut som torkad lera, så det lär ju inte vara mögel. annars kommer lätt mögel om det är kallt/fuktigt där man hänger sina lädersaker.

Jenca
0

#4- aha tack ;) de är inte en läder sadel utan en syntet ;)

Marrsson
0

Även syntetssadlar kan mögla om det är fuktigt. De blir lite gråaktigt på sadeln då.

// Marielle

-Ucbus.. förevigt i mitt hjärta..

Jenca
0

#7- okej, men problemet är att den är typ brun på små fläckar, ska försöka få ngn bra bild som man kan ladda upp o visa hur den ser ut ;)

Chestnut
0

Prova att borsta av den med en mjuk borste. Har inte en susning om vad det kan vara, tyvärr.

Med vänliga hälsningar
Chess

Jenca
0

#9- okej, fattar inte vad de är för fel, ja är ju rädd om den, men asså ibland känns de som om ja inte vågar rida i den för att skita ner den :S

tezzie
0

Klart du ska rida i sadeln och våga skita ner den. Vitsen med just syntet är ju att man mer eller mindre bara ska kunna spola va den :)

*** Kärleken övervinner allt ***

Jenca
0

#11- ja ja vill ju verkligen kunna använda den till 100 %. man måste gnugga som en galning om man vill få bort ngt typ -.-

Jenca
0

de är lite konstig oxå, för de är en sadel som har sån där "luftpanering" eller va de heter, så den skulle ju forma sig efter hästen, men efter ca. 1 månad hade de blivit skav i pälsen på min häst. där bossorna ligger.Nu rider ja med en padd under för att slippa sakvet, men ja tycker inte att man ska behöva ha de när de är en sadel som ska forma sig efter hästen :o

Jenca
0

#puttar#

tezzie
0

Ja, de är luftstoppade, men det innebär ju inte att den ligger bra på alla hästar.
Lämna in din sadel och få den omstoppad/utfylld med mera stoppning om den behöver höjas. Den är nämligen ullstoppad under luftbossorna och går utmärkt att stoppa om!

lisette
0

men du har väl en vojlock/schabrak under?

Chestnut
0

Skulle prata med dem jag köpte sadeln av/ någon återförsäljare i närheten (gärna någon som är utbildad sadelutprovare alt sadelmakare). Låter som sadeln inte passar hästen (du använder väl vojlock/schabrak)???

Med vänliga hälsningar
Chess

Jenca
0

#15- okej skulle nog inte tycka att man skulle behöva stoppa om den efter bara ett halvår:S trodde inte man behövde göra de när den är soppas ny "/

#16- självklart har ja schabrak under!

#17- vi har haft ute en som lasrar o som även kan sadlar, hon sa att min häst fick ont i ryggen på ett ställe tror jag :( tråkigt att köpa ngt nytt som är soppas dyrt o den sen inte passar min häst :( ja har schabrak!

tezzie
0

#18 Nä, köper man en sadel som ligger korrekt från dag 1 så ska man inte behöva stoppa om den. Men eftersom din häst får skav så ligger sadeln fel!

Jenca
0

#19- men tycker du ja ska stoppa om den fast ja rider med padd under? för nu blir de inte skav, men ska försöka få ngn bra bild som ja kan ladda upp. sadlar är svårt-.-

Jenca
0

#puttar#

Chestnut
0

Tycker fortfarande att sadelutprovare är det bästa för dig och din häst. Om hästen går med en dåligt anpassad sadel kan den få bestående skador (min häst tex har broskbildningar i bogbladen efter felaktig sadel - nu är det ett h*lvete att hitta en vettig sadel).

Med vänliga hälsningar
Chess

tezzie
0

Tycker som #22

Även fast hästen inte får skav med en padd så ligger ju sadeln fel på hästen. Ta dit någon som kan sadlar och sadelutprovning, på vår wintec hjälpte det att höja den lite bak eftersom den låg bra i övrigt.

Jenca
0

#23- du precis så är de me min sadel, hörde med hon som va här, hon sa att de va så oxå på min sadel, de va inte därför min häst hade ont i ryggen ,men va gj ni för att höja den då?

tezzie
0

Vi lämnade in den till en sadelmakare som stoppade i mera fyllning :)

Jenca
0

#25- okej, då får ja nog göra de med, någon aning om vad de kostar?:S

tezzie
0

Ja gör det, hästen kommer troligtvis att slippa ryggont i fortsättningen. Men då är det ju en förutsättning att du har koll på hur mycket och vart den ska höjas….

Ingen aning om pris, det skiljer så mycket mellan olika sadelmakare, men jag tror att vi betalade någon hundring!

Jenca
0

okej, måste hitta ngn i närheten hos mig som kan göra det:)

Jenca
0

hur använder man sadel sprayen?:S ja tror att  jag gör fel, någon som vet hur man gör?

Jenca
0

#puttar#