Hästar & ridsport iFokus

Hästar & ridsport

Etikettersjukdomarskötselvård
Läst 1102 ggr
jumpingqueen
0

Professortumme

Är det någon som vet hur hästarna kan få det? Det sitter ju på exakt samma på alla hästar, så kan det vara en muskelbristning som är vanlig?

jumpingqueen
0

Nån?

gejsa
0

Vad är det? Har aldrig hört det om jag ska vara ärlig.

1111
0

Jag kan inte heller komma på om jag hört det begreppet någon gång…

/V

MiaMaria
0

Inte hört om det

emsems
0

ingen aning vad det är?? kan du inte förklara vad du menar?

PimTheGreat
0

Ingen aning. Aldrig hört

CBA
0

Är det den lilla gropen endel hästar får i muskulaturen på bringan kanske ? *hmmm*

Jag har sett det hos massor av hästar…en liten grop stor som ett tummavtryck på ena sidan på bringan.

Det är vad vi tror att vi redan vet som hindrar oss från att lära oss nytt.

jumpingqueen
0

Njaa.. Inte på bringan, men på halsen, vanligast är att de har det på den högra sidan, men det förekommer på den vänstar sidan och på båda sidorna… Ska försöka komma ihåg kameran till stallet imorron, så kan jag ta kort på det…

Mandysan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#8 Menar du broskbildningar i bogen? Se bild. (Dålig bild men lite ser man)

jumpingqueen
0

#9 Nej, det sitter på halsen, ser ut som om ngn tryckt in en tumme där… Tar kort imorgon…

emsems
0

nu vet jag vad du menar… har alltid hört att det beror på att hästen har legat med hoven mot där när den var i stoets mage? och att det blivit ett tryck? det är iaf vad jag alltid trott!

jumpingqueen
0

#11 Okej, det verkar ju vettigt…

gejsa
0

Ha, ha det har jag aldrig hört. Ska bli kul att se foto i morgon.Fundersam

NinaToy
0

Har med hört det… HAr sett hästar som har det, ser ut som ett tummavtryck i halsen på de… :P En liten buckla innåt. ::)

Thinka
0

aldrig hört talas om…

Lina
0

sån har min häst fast på rumpan, eller det är en grop in på v ballen. man kan ana den på denna bilden

Surviver
0

Här är en bild på min häst, "gropen" syns inte jättebra på bilden men jag antar att det är sådana som ni menar eller??? jag kan försöka ta en bättre bild på den idag. En "gammal hästkarl" sa till mig att det troligen var en gammal muskelbristning, jag vet inte om det stämmer.

emsems
0

det är sådana vi menar… undra vad det är!

MiaMaria
0

Tycker det låter och ser ut som en muskelbristning som "hästkarlen" sa

jumpingqueen
0

#19 Jaa.. det är ju en slags muskelbristning. Men det är så konstigt att den är vanlig på just det stället…

Alla: Tyvär var batterierna slut i kameran när jag kom till stallet idag…

emsems
0

jumpingqueen! kan du inte ringa veterinär och fråga?

Linda
0

Kul och få höra något nytt:)

-Aldrig tidigare hört det.

Mvh Linda

MiaMaria
0

Såg faktiskt det här i helgen nu när jag va på sadelkursen. Hade två jätte duktiga massörer med på kursen så jag frågade dom om dom någonsin hade hört talas om det här och det hade dom aldrig men dom trodde att just på den punkten hade muskeltrådarna släppt, men dom skulle kolla upp det och se om dom hittade någon information om det för dom blev väldigt intresserade.

jumpingqueen
0

#23 Ja, det är ju så speciellt just på det stället!

fortfarande inga batterier i kameran!

emsems
0

MiaMaria, berätta vad dom kommer fram till!

MiaMaria
0

Japp ska hålla er underrättade, nästa gång jag träffar dom ska jag fråga om dom vet nå mer =)